A nácik „koronajogászaként” kikiáltott Schmitt mostanában gyakran idézett szuverenitás-elmélete kapcsán Burkhardt úgy vélekedik, hogy a párhuzam nem igazán állja meg a helyét, mivel a jelenlegi járvány kapcsán nem is lehet olyan rendkívüli helyzetről beszélni, amire a Schmitt utal a Politikai teológiában. Jelenleg nincs ugyanis olyan személy (szuverén) vagy politikai erő, amely az alkalmazandó jogon túlmutató döntést sürgetne, aki olyan szuverenitást ragadna magához, mellyel hivatalánál fogva nem rendelkezne.
Ennek ellenére a modern állam mindenhatósága láttán Schmitt is elismerően csettintene. Amikor például egy német szövetségi pénzügyminiszter, jelen esetben a szociáldemokrata Olaf Scholz „100 százalékos állami felelősségvállalást” ígérhet. Ilyen korábban elképzelhetetlen állami szerepvállalás láttán nem tűnik túlzónak az a Schmitt-féle megállapítás, hogy
a felvilágosult, liberális társadalomban az állam vette át a mindenható Isten szerepét.
A liberális polgárság életét nem az Istenbe, hanem az államba vetett hit határozza meg – és a polgári szabadságok kiterjesztésével az állam olyan méretűre nőtt, ami korábban elképzelhetetlen lett volna.