Az oroszok még mindig nagyon lazák

2011. január 26. 16:32

Rengeteg vicces és megdöbbentő, de minimum érdekes videó kering az interneten olyan helyzetekről, amikor orosz emberek egészen új megvilágításba helyezik azt a dolgot, amit mi közlekedésnek nevezünk. A Mandiner ezekből mutat most meg hármat.

2011. január 26. 16:32
Bukovics Martin

Buszos ámokfutás Permben

Az örök és überelhetetlen klasszikus az a buszos ámokfutás, amelynél a fékhibás jármű nemcsak a fél város autóállományát roncsolja szét, de pár zebrán átgyalogló járókelőnek még egészen intenzív halálközeli élményt is nyújt. Egy Mercedes O405-ös autóbusz viszonylag régebbi, még magaspadlós változatáról van szó. A németeknél ez a busz olyan, mint nálunk az Ikarus, pontosabban: ez a típus a busz. 1984 és 2001 között gyártották őket, tíz-tizenöt év használat után kezdték eladni őket, nagyrészt keletre, bagóért. Sok orosz városban futkároznak ilyenek, mert még 15 évesen is sokkal magasabb műszaki színvonalat képviselnek, mint az orosz gyártású buszok többsége.

Magyarországon főleg magántársaságok veszik a Mercedes O405-ösöket, a Weekendbusnál például van egy csomó, de a Volánbusznak is van a csuklósból. (Még BKV-színekben is mentek O405-ösök, alvállalkozók által üzemeltetett járatokon, de nem nagyon vegzáltak velük zebrán átrohanó gyalogosokat.) Mint az ezen a kitűnő 2009-es Permben történt videóból is kiderül, karbantartás nélkül azért ezek a járművek is meghibásodnak: műszaki hiba miatt rongyol át a busz a fél városon, és nem azért, mert részeg volt a buszvezető, vagy mert bombát találtak a buszon. A német autóbuszgyártás színvonalát az is mutatja egyébként, hogy a Mercedest két tucat autó lezúzása után is csak a lépcső tudta megállítani, ahogyan tavaly novemberben Pomázon is csak egy zöldséges és egy lakóház állta útját egy használtan vett MAN-busznak.

 
 
Egészen elképesztő kamionos 
 
Önöknél is gyakran előfordul rémálmaikban, hogy egy fát szállító teherautó tőle egészen meglepő mozgékonysággal bukkan fel hirtelen egy karambol és a havas-jeges út kellős közepén, hogy méretével és a meglepetés erejével azonnal arrébb parancsoljon mindenkit az úton, Önök pedig hirtelen azt sem tudják a volán mögött, hogy mit tegyenek? Ha igen, ez a videó nagyon ismerős lesz.
 
Kamiont nehéz vezetni, egyesek szemmel láthatóan nem is nagyon tudnak. Ezen a videón a) vagy ámokfutó volt a kamionos b) valahova nagyon kellett a rönkfa, és ezért nagyon sokat is fizettek c) a sofőr nem vette észre az úttest szélén ácsorgó autót szemközt (ami ráadásul jelen körülmények között rejtőszínű is volt). Ha azonban jobban megnézzük a felvételt, látjuk, hogy a fák a kamionon tőlünk elfelé dőlnek, aminek egyetlen magyarázata, hogy lejtőn megyünk felfelé. Szóval lehet, hogy a sofőr nem tudta megfogni a kamiont a csúszós úton, az meg szépen megindult. A helyzethez képest tehát a lehető legkevesebb kárt okozta, ha rajta kívülálló okok miatt gyorsult be ennyire a kamion, akkor még azt is mondhatjuk, hogy ügyes volt a vezetője. Bármi is okozta a hajmeresztő mutatványt, a tumblres reblogok egytől egyig helytállóak.
 
 
Öt sáv, dupla záróvonal
 
Nemcsak a módszer szép ebben a trolimegfordításban, hanem az az öt sáv meg a dupla záróvonal. A feladat az, hogy meg kell fordítani a járművet, csak ez ugye nem megy, ha nincs hurok a vezetékben, úgyhogy a leleményes oroszok azt csinálták, hogy ketten beálltak hátra, megfogták a lehúzózsinórt, a troli lendületet vett, a bácsik lerántották a szedőket a vezetékről és a busz szépen megfordult lendületből.
 
Csakhogy az öt sáv miatt ez eleve sokesélyes, mert ha valaki éppen akkor jön, és a trolivezetőnek bele kell taposni a fékbe, akkor ott szépen megáll a busz keresztben, és akkor se előre, se hátra. Ez azért is érdekes módszer, mert még a mi öreg trolijaink is tudnak olyat, hogy akkumulátorról mennek pár száz métert - pont amiatt, hogy ha a kereszteződés közepén szűnik meg az áramellátás, ne bénítsa meg a forgalmat a mozgásképtelen jármű.
 

Láttak hasonlót Önök is? Írják meg kommentben! Egyúttal köszönöm Páni Ádámnak a cikk elkészítéséhez szükséges szakmai segítségét.

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
predator
2011. január 27. 10:45
Ez is marha jó: http://www.youtube.com/watch?v=uLoJYLHd2vs&feature=related A motoros előélete előttem nem ismert,de a kamionos idén nyerte meg 7.alkalommal a Dakar-rallyt Kamazzal és szakaszgyőzelme már több van mint a valaha volt legjobb Dakaros versenyzőnek (minden kategóriát nézve) a most BMW-vel versenyző 9-szeres győztes Peterhanselnek. Az idei volt a Kamaz 10.Dakar győzelme(20 év részvétel során azért ez nem rossz,bár a 90-es években 1-szer győztek csak,2000-től kezdve indult meg a tarolás),a Kamaz után következő legjobb kamionos csapat a Dakaron a Tatra,nekik 7.-szer sikerült nyerni. Idén először fordult elő a Dakar-rallyn,hogy az első 4 helyen ugyanannak a gyártónak a kamionjai futottak be.Mind a 4 Kamaz volt. 1:Csagin(ő van a videon is)2:Kabirov 3:Nyikolajev 4:Margyejev.
Kosinva
2011. január 26. 19:58
Hát igen, milyen magas az orosz társadalmi kulturális szint... ...és akkor mondja valaki, hogy az oroszok mentalitása hasonlít a nyugatabbra élő európaiakhoz (pl magyarokhoz).
jakatta
2011. január 26. 19:27
Közlekedj Oroszországban: http://www.funvid.eu/index.php?page=videos&section=view&vid_id=104188
virág andrás
2011. január 26. 18:58
Ilyet rengetegszer láttam, kb, ötven évvel ezelőtt, amikor a Király utcában laktunk és az Izabella utcai vezetékek minden héten leszakadtak. A javítás alatt így csúszkáltak át a trolik a kereszteződésben, két kalauz lehúzta az áramszedőket és szaladt a troli mögött, és amikor átértek visszatették a helyére.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!