Robban-e a puliszka?
A legjobb politikai barométer a világban a román politika mozgása: ahová áll, ott mindenképpen fordulat várható.
Cannes is azt tervezi, hogy kitiltja kikötőjéből a hatalmas luxushajókat.
A norvég környezetvédelmi szabályozás szerint 2026-ban már csak a zéró karbonkibocsátású, tehát elektromos motorral vagy hidrogénnel működő üdülőhajók úszhatnak be a fjordokba, amelyeknek idegenforgalma az óceánjárókkal az utóbbi években jelentősen megnőtt – adta hírül a páneurópai hírtelevízió magyar nyelvű oldala.
Ennek a módja a fokozatosság elvére épülne: a norvég törvényhozás 2020-ban, 2022-ben és 2025-ben fokozatosan szigorodó szabályozással csökkenteni akarja a károsanyag-kibocsátást az országban, és 2026-ra a hagyományos működésű, nagy karbonkibocsátású utasszállító tengerjárók már nem hajózhatnak be a fjordokba.
A jövőbeni korlátozás már azonnal éreztette a hatását: 2020-tól számos – főleg az ezredforduló előtt épült – üdülőhajó lemondta útjait, mivel nem felelnek meg a kívánt követelményeknek. De vannak, akik inkább az átalakítás mellett döntöttek: az egyik nagy hajózási társaság, a svájci MSC – amely sok utast szállít a norvég fjordokba – már elkezdte hajóinak átalakítását. A vállalat szóvivője elmondta a hírtelevíziónak: 2021 végére az összes nehéz fűtőolajjal működő hajójukat hibrid kibocsátáscsökkentő rendszerekkel szerelik fel.
Egy norvég falu, az óceánjárós turizmusból hasznot húzó Geiranger polgármestere szerint az átmeneti időszakban ugyan csökken majd a forgalom, de az is megoldható az ágazat fejlesztésével, hogy az üdülőhajók esetleg a fjordok előtt horgonyozzanak, az utasokat pedig elektromos csónakokkal szállítsák a partra. A közúti szállítás nem jöhet szóba, ugyanis a hetvenes években épült szerpentinek máris túlzsúfoltak, így a turistaforgalmat csak a tengerről lehet célba juttatni.
Az óriáshajók azonban nemcsak északon, de délen is gondot okoznak: a földközi-tengeri, leginkább filmfesztiváljáról ismert üdülőváros, Cannes, mely Franciaország negyedik legnagyobb üdülőhajókat fogadó kikötője, 2020-tól szintén kitiltja a leginkább szennyező hajókat. A lépés oka, hogy javítani akarják a város levegőjét.
A tiltás azokra a hajókra vonatkozik, melyeknek üzemanyagában 0,1 százaléknál magasabb a kén aránya – ezeknek a hajóknak az utasai sem szállhatnak majd partra a városban. A város polgármestere szerint a tiltás nem az óriási üdülőhajók ellen, hanem a levegő szennyezése ellen szól. Az Európai unió „Tiszta levegő” politikájának értelmében az Északi- és a Balti-tenger, illetve a La manche csatorna területéről már kitiltották a hajókat – hamarosan pedig a Földközi-tengerre is kiterjeszthetik a tiltást.
Az óriási üdülőhajók üzemanyaga ugyanis kétezerszer több kén-dioxidot tartalmaz, mint a hagyományos dízel, legalábbis egy szennyezéselemző, a német Axel Friedrich szerint.
Ismeretes, három hónappal ezelőtt Velence városvédői is a nagy hajók tiltását akarták elérni, mivel az óriási hajók, melyek a város lagúnájába érkeznek, felborítják annak ökológiai egyensúlyát és környezeti katasztrófához vezetnek. Az Üdülőhajók Nemzetközi Egyesülete (CLIA) szerint az iparág 30 millió utast vár az idei évre – tíz évvel ezelőtt még csak 17,8 millió utas volt az éves forgalom.