A politika azé, aki elképzeli. Akié a fantázia, azé a hatalom. A politikacsinálásban – a tízes évek végén egyre inkább meghatározó kontentpolitika művelésében meg pláne – a kreativitás az egyetlen mérce.
Sokan beszélnek arról, szinte közhellyé is lett, hogy a magyar ellenzéknek akkor lenne esélye megbuktatnia a kormányt, ha ő alakítaná a közbeszédet. De hát alakítja azt a villamoson levideózott, maszturbáló csöves is, különösebb társadalmi következmények nélkül – pedig a vaskos felkiáltójelek meg a Facebook-megosztások nem maradnak el.
Az alkotó képzelet kiirthatatlan a politikából, legyen az hagyományos vagy éppen kontentelvű. A pragmatizmuson, a hatalom- és becsvágyon, az intrikákon, a tömegnek való tetszelgésen túl ez jelenti a politika sajátos szépségét, ez rokonítja legforróbb pillanataiban a poézissel (gör. ποιέω, jelentése: tenni, teremteni). A politikában munkáló, drámaian szabad fantázia magyarázza azt is, hogy
a közélet semmi máshoz nem hasonlítható módon stimulál – dühbe hoz, felkavar, nevetésre késztet – bennünket.
Ezért nem lehet hosszú távon esélye annak a racionalista, technokratikus, elvekre és intézményekre épülő politikai rendszernek, amiről a felvilágosult, prózaivá lett Nyugat pampog. A materiális jólét, a siker néhány évtizedig egyben tarthat egy társadalmat, az ember költői szomja azonban végül erősebbnek bizonyul nála, és szétrombolja az elkényelmesítő status quót. Inkább választja a káoszt, mint a sivár megnyugvást. Ez minden politikai vállalkozás horizontja.
A lehetetlen helyzetekben a sajátos politikai képzelet – a lehetőségekre való különleges nyitottság – sugallja azokat a mesterfogásokat, amelyekkel váratlanul elébe tudunk vágni az ellenségnek, amelyek megbénítják őt.
A politika az ilyen mesterfogásokról szól.
Ma ez a manőverezés jelentős részben a kontentgyártás frontjára helyeződött át, a képzelet szerepe azonban mit sem csökkent: a zseniális ihletet nem helyettesíthetik a mémgenerátorok. A kontent – legalábbis az a fajta, ami politikailag hatékony – a fantázia nyomában jár.
A közbeszédet nem „alakítani”, hanem politikai képzeletünkkel megtermékenyíteni lehet.
Ennek nyomán sarjadnak ki – miközben a közélet régi struktúrái szétmállanak – új összefüggések, új meggyőződések, új illendőségek, új közhelyek: ezek szövevényében rajzolódik ki a politika új, a domináns képzelet által uralt tere.