Lényeges különbség, hogy az ELTE valóban universitasként tekint magára, egy sokszínű egyetemi közösségként. Itt elképzelhetetlen bármely kar vagy intézet 7-1-es arányú visszaszorítása, és jóval nagyobb a karok oktatási-tudományos autonómiája is. Az ELTE vezetése, karai és hallgatósága is úgy érzi, jobb egyetem lesznek egy erős Gazdálkodástudományi Intézettel, egyszer később talán egy ilyesmi karral. Az oda belépők azt érezhetik, hogy nem csak önmaguknak, hanem az egész egyetemnek fontosak.
Meglehetősen fonák helyzet alakul ki ősztől: az ELTE még nem, a BME pedig már nem, vagy legalábbis már nem olyan szinten biztosít gazdasági képzést a hallgatóknak.
Szerintem januárban alapvetően azért vetette el a BME GTK egy részének az ELTE-hez való csatolását a minisztérium, hogy a hallgatók ugyanazon az egyetemen kapjanak diplomát, amelyikre beiratkoztak. Ennek az útnak kétségtelen előnye, hogy a hallgatóknak nem kell intézményt váltaniuk. Hátránya viszonyt, hogy a minőségi oktatói kapacitás és a hallgatóság időlegesen és részben elválik egymástól. Most az a szereplők feladata, hogy ezt a helyzetet kezeljék. Ennek sokak szerint kézenfekvő rendezése a két intézmény megállapodása az átmeneti helyzet közös megoldásáról; azaz a BME-n leginkább érintett szakoknál az ELTE átmenetileg közreműködhet az oktatásban.
Ezekben az órákban is folyik a tárgyalás az ELTE és a BME között. Miről állapodhatnak majd meg ön szerint?
Kívülről szemlélve úgy látom, hogy mindkét fél vezetői, az ELTE és a BME rektorai és kancellárjai is a civilizált megoldásban érdekeltek. Ez a felsőoktatásért felelős tárca érdeke is. Mégsem biztos, hogy sikerül megállapodni. Egyrészt nemsokára ki kell alakítani az órarendeket, és indul az őszi félév, nincs tehát sok idő, maximum egy-két hét. Ami meghiúsíthatja még a megállapodást, az szerintem leginkább az, hogy
nem sikerül kezelni azt az érdekkört, akiknek nem érdeke egy ilyen megállapodás.
A BME-n előállt oktatói űrt gyorsan betöltenék ugyanis olyanok is, akik se a visszaoktatókkal, se a nyugodt körülmények között a BME-re felvettekkel nem nagyon tudnák felvenni a versenyt. Problémát okoz továbbá annak a kezelése is, hogy miközben az aktuális helyzetet a BME-nek és az ELTE-nek közösen kellene megoldania, távlatilag mégiscsak konkurens intézményekről van szó. Jó lenne, ha a BME-s diákok érdekei elkerülhető egyeztetési zavarok miatt nem sérülnének, és akár az ELTE-re átlépett oktatók segítségével biztosítható lenne képzésük színvonalas befejezése. A távozó oktatók egyöntetűen ezt az álláspontot képviselik. Mindeközben a BME és az ELTE követhetné a saját képzési stratégiáját, ami annyiból lehetségesnek látszik, hogy egyik félnek sem érdeke pontosan ugyanazon piaci szegmensekben egymással versenyezni. Ugyanakkor ennek az ügynek annyi ésszerű megoldása lehetett volna már eddig is, de sohasem sikerült így kezelni, úgyhogy az egymás melletti elbeszélésre azért most is bőven van esély.