Betette a mikróba Magyar Péter a baloldal gazdasági csodafegyverét, és jól felmelegítette

2024. december 23. 16:28

A költségvetésre jelentős csapást mérne, a családok nem éreznének semmilyen hatást, a külföldi cégek profitja tovább hízna.

2024. december 23. 16:28
null
Oláh Dániel
Oláh Dániel

Nyitókép: AI-illusztráció

Nemrég a Facebookon Magyar Péter arról írt, hogy a lengyel Katowicében egy Lidlben járt, ahol néhány élelmiszer árát hasonlította össze a hazai árakkal. Arra is rámutatott, hogy Magyarországon az élelmiszer-áfa 27 százalék, amihez szerinte még egy 4,5 százalékos kiskereskedelmi különadót kell hozzáadni. Ha kormányra kerülne, Magyar ígérete szerint első lépésben a zöldségek és gyümölcsök áfáját 5 százalékra csökkentené, majd később az összes alapvető, egészséges élelmiszer áfáját is hasonlóan alacsony szintre vinné.

Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyeznünk, hogy a magyar kormány 2010 óta folyamatosan adócsökkentő politikát folytat.

2014-től kezdődően folyamatosan csökkentette 5 százalékra az alapvető élelmiszerek áfáját, jelenleg is 5 százalékos áfa van több termékcsoportra, úgymint a tejre (friss és ESL, UHT egyaránt), a tojásra, a halra, illetve a háziasított húsfélék jelentős részére (sertés, baromfi, szarvasmarha, kecske, juh, bárány).

Az áfacsökkentéssel kapcsolatos problémák közgazdasági tárgyalása előtt korábbi írásunk alapján érdemes felidézni, hogy

az ellenzéki politika rendszeresen előkerülő követeléséről van szó, ami inkább kommunikációs panelnek tekinthető, mert szakpolitikailag döntően káros hatásai lennének.

Márki-Zay Péter például nyilatkozott már arról, hogy az áfacsökkentés értelmetlen, mert nem jutna el a fogyasztóhoz, de arról is, hogy nagyon is szükséges. A gyurcsányi politikai erők a 2006-os kampányban ígértek áfacsökkentést, amiből hamar adó- és rezsiemelés lett. Az ellenzék oldalán rendre feltűnő Bojár Gábor (aki immár Magyar Pétert támogatja pénzzel) pedig még 2022-ben azzal buktatta le a 2006 után ismét áfacsökkentést ígérő ellenzéket, hogy a Szabad Európának elismerte, valójában ezúttal sem terveztek áfacsökkentést. „Nem került bele a végső programba egy általános áfacsökkentés. Azt ugyanis nem bírná ki a költségvetés. Az áfa a legnagyobb tétel a költségvetési bevételek között, egy-két százalékpontos csökkentése nem hozna semmit.

Hiába rekordmagas az áfa, a csökkentéssel jól nem járna senki, mert már beleépült az árakba, és az inflációt sem csökkentené érezhetően” – ismerte el a baloldali üzletember akkor.

Ráadásul általában úgy szokott a baloldal élelmiszeráfa-csökkentést követelni, hogy a már említett 2010 utáni élelmiszeráfa-csökkentések közül egyet sem szavazott meg. Sőt: azt se felejtsük el, hogy amikor kormányon voltak, emelték az élelmiszerek áfáját. 2004-ben még 12 százalék volt az élelmiszerek áfája, amit a baloldal 20-ra, majd a Bajnai-kormány 25 százalékra emelt. Tehát mindenekelőtt kijelenthetjük: a tapasztalatok alapján a baloldali ígéretek megvalósítási hatékonysága kifejezetten alacsonynak látszik.

Ezt is ajánljuk a témában

Közgazdasági lecke balliberális aktivistáknak: az árstop a vásárlót védi, az áfacsökkentés a nagyvállalati haszonkulcsot

Miután az ellenzék vezetőjének, Gyurcsány Ferencnek a követelése teljesült és a kormányzat tényleg bevezette az árstopot, az ellenzéki oldal (megdöbbenését követően) egy emberként undorodott meg a szerintük értelmetlen, populista, átgondolatlanul rögtönző, szavazatvásárló intézkedéstől, ami természetesen (megintcsak szerintük) soha nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az ellenzéki szakértők egyből áfacsökkentést kezdtek követelni, tekintet nélkül arra, hogy az alapvető élelmiszerek áfája már 5 százalékra csökkent, amit épp ők nem szavaztak meg, ahogy a 200 ezres minimálbért sem. Elmagyarázzuk, miért nem érné el célját a jelenlegi helyzetben egy áfacsökkentés és miért nézegetnek már az áfacsökkentéssel próbálkozó lengyelek is inkább Magyarország felé.

Ebben a körben kell értelmeznünk Magyar Péter javaslatát is, miszerint csökkenteni kellene az élelmiszerek áfáját.  A felvetés még a HVG szerint is hibás gondolat, mivel több problémát is felvet. Először is: a csökkentés hatása nem lenne olyan jelentős, mint ahogy azt Magyar Péter elképzeli. A HVG szerint a 2010-es évek közepén már volt példa arra, hogy egyes alapvető élelmiszerek áfáját 5 százalékra csökkentették, de az árak meglepetésre nem estek jelentősen.

Azaz: az állam bevételei csökkentek, miközben a fogyasztók nem is tapasztaltak érdemi árcsökkenést.

Továbbá, mint a HVG is elismeri, a kereskedők árazása nehezen befolyásolható, és nincs garancia arra, hogy az adócsökkentésből származó megtakarítást valóban a fogyasztók javára fordítják. 

Idézett cikkünkben már arra is rámutattunk, hogy az elmúlt években sokkhatások sorozata rázta meg a magyar gazdaságot, ami a kutatók szerint lehetőséget teremtett a vállalatok részéről egy koordinált (és költségek alakulását tekintve sok esetben nem indokolt) áremelésre, így nőttek a profitok a gazdaságban az inflációs sokkhatás nyomán. 

A piaci egyensúlytalanságok idején a vállalatok piaci ereje növekedhet, márpedig végül épp az erőviszonyok döntik el, hogy a fogyasztónál vagy a cégeknél landol egy-egy kedvezmény

(mert az egy dolog, hogy kinek a kezébe adjuk, és egy másik, hogy kinek a zsebébe kerül – „adóincidencia”, azaz ki fizet ténylegesen, a gyakorlatban egy adót).

A kiskereskedelmi piac ráadásul túlnyomórészt oligopol struktúrában működik, ahol a legnagyobb szereplők dominálják a piacot, és befolyásolják az árakat. Továbbá problémát jelent, hogy a kisebb településeken gyakran csak egyetlen bolt található, így a vásárlóknak itt nincs más választási lehetőségük. Ráadásul a hazai kiskereskedelmi szektor nagy része – eltérően számos nyugati ország gyakorlatától – külföldi tulajdonban van, ami szintén nem egy kiegyensúlyozott struktúrát tükröz. 

A szakirodalmi eredmények összefoglalása ebben a tanulmányunkban is olvasható,

a kiemelt eredmény pedig az, hogy az áfacsökkentések megjelenése az árakban (az árhatás) nem csupán nem vehető biztosra, de átalában csak részleges (az indokoltnál kisebb összeget ad át a kereskedő), ráadásul még késleltetett is.

A hazai tapasztalat is sokkal inkább azt mutatja, hogy az áfacsökkentés hatékony eszköz lehet egyes ágazatok (vagy azok termelőinek) segítésére, ahogy azt a COVID-válság idején láthattuk, amikor az elviteles ételek áfáját csökkentették. Éppen azért támogatja így a szakpolitika a vállalatokat, mert az áfacsökkentés mechanizmusa nekik kedvezhet, ezt pedig szükség esetén ki lehet használni. Az árhatások aszimmetriájának jelensége egyébként azt jelenti, hogy az áfa emelése viszont – szemben a csökkentéssel –, sokkal gyakrabban, sokkal nagyobb mértékben és sokkal gyorsabban megjelenik az árakban. Ez érthető, hiszen a kereskedő a pluszterhet azonnal továbbítja, ha lehetősége van rá, míg a kedvezményt általában elfelejti továbbadni.

Még ha a fogyasztóvédelmet is megerősítenék, mint ahogy Magyar Péter ígéri, a kormány nehezen tud közvetlen hatást gyakorolni a cégek árazási politikájára, írja a HVG, hiszen az árazási politika nagyrészt a piaci erőviszonyokból következik, amit még nehezebb befolyásolni. A fogyasztóvédelem megerősítése egyébként már megtörtént, a verseny élénkítése többek között az árfigyelővel sikerre is vezetett az infláció elleni küzdelemben, ami elvezetett ahhoz, hogy a családok vásárlóereje fenntarthatóan növekvő pályán maradjon.

Összességében elmondható, hogy bár Magyar Péter beszélt az élelmiszerek áfacsökkentéséről, az őt pénzzel támogató Bojár Gábor szerint a „csökkentéssel nem járna jól senki”.

A költségvetésre jelentős csapást mérne, a családok nem éreznének semmilyen hatást, a cégek – ráadásul a külföldiek – profitja viszont tovább hízna,

ez a pénz pedig a gazdaságból hiányozna. Ha egy áfacsökkentés hatása átmenetileg meg is jelenne enyhe árcsökkenés formájában, az részben a magas jövedelműeknek adott támogatás lenne, pedig ezt a csoportot a szegényebbek valószínűleg nem kívánják „élelmiszersegéllyel” támogatni.

A gazdasági lap cikke szerint hosszú távon a valódi megoldás inkább a magyar élelmiszeripar szerkezeti problémáinak kezelésében rejlik, aminek az eredményei nem látszanának azonnal, de tartósabb változást hozhatnának. Valóban, egyrészt termelékeny, másrészt versengő élelmiszeripar jelenthet tartós megoldást, de az is fontos, hogy a gazdaságpolitika a jövedelmek növekedését ösztönözze a vállalatok megerősítésén keresztül is. A múltba visszatérni nem lehetséges, így nem az árak visszacsökkentése, hanem azokhoz képest a bérek emelkedése vezethet oda, hogy a jövedelmükből a magyarok egyre nagyobb mennyiségű élelmiszert vásárolhassanak. A szociális dimenziót pedig nem érdemes egy általános áfacsökkentés kérdésével összemosni. Ma is léteznek célzottnak tekinthető intézkedések, például a már említett csökkentett áfával adózó alapvető élelmiszerek vagy éppen az ingyenes étkezés a gyermekek számára, és nem feledkezhetünk meg a továbbra is jelentősen növekvő reálértékű minimálbérről sem. 

Továbbra is érvényes, hogy az itt sorolt eszközök – és akár egy átmeneti árstop – a vásárlót védik, az áfacsökkentés pedig inkább a nagyvállalati haszonkulcsot.

Az áfa csak egy eszköz, de a cél a jólét. Ha a gazdaságpolitikát eszköztelenné tesszük és lefegyverezzük, akkor már nem nyerhet meg csatákat. 

A szerző közgazdász

Összesen 64 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ehetős Odó
2024. december 23. 20:05
A büdösszájú agyhalottakat könnyű hülyíteni ezzel az áfás rémisztgetéssel. A többieket nem.
kissb56
2024. december 23. 19:34
Az agyhalott ó- és újbaloldali birkáknak már számtalanszor elmagyaráztuk, hiába csökkenti bárki az áfát bármilyen szintre, azt a kereskedők maximum 1-2 hónap alatt lenyelik, ahogy ezt már többször is megtették a közelmúltban. Az újbaloldal legfrissebb üdvöskéje agyar peti nyilván tudja ezt, de már csak ezzel tudja tovább hergelni a büdös szájú agyhalott birka szavazóit.
mi-egy-nagy-vibralo-tojast-hasznalunk-2
2024. december 23. 19:25
A lényegi élelmiszerek áfája NEM 27%... de hát egy hülye Tiszásnak ezt hiába is mondanánk. 4000 karakterbe férne bele az 5 és 18 százalékos kulcs alá eső élemiszerek listája. (Élő állat, hús, tej, gyógyászat 5%, tejtermékek, gabona vagy tej alapú termékek) szolgaltat.com/kereset/brutto-netto/27-os-afa/
tizennyolcfok
2024. december 23. 19:18
teljesen igaza van a szakértőnek. hát ki nem akar európa legmagasabb élelmiszerinflációjával büszkélkedő országában méregdrágán venni mindent? sőt! igazából emelni kéne az áfát, legalább 30 százalékra. úgy a bót is jól jár és az állam is.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!