A játszmának van egy másik oldala:a Demokrata Párt söpri be
azon rétegek voksait, akik fenntartással vagy viszolygással viszonyulnak a vallás és a „keresztény Amerika” emlegetéséhez
(mérések szerint ezek a csoportok a demokrata párti szavazók 40 százalékát teszik ki) – Biden nem tolhatja túl a katolikus szerepet, ezen rétegek számára is pozicionálnia kell magát.
A Biden-történetnek van egy privát része: a demokrata párti elnök személyes tragédiái ismertek: 1972-ben, alig pár héttel szenátorrá válása után egy autóbalesetben elvesztette első feleségét és egy gyermekét, majd két túlélő fia közül Beau Biden is meghalt 2015-ben, 46 évesen. Biden többször hangsúlyozta, hogy ezeket a traumákat a hit segítségével élte túl. Vallásossága családi örökség:
alsó középosztálybeli ír katolikus családi miliőben nevelkedett,
ahol a katolikus tradíciók erősek voltak – ezt szívta magába, és saját bevallása szerint ezt akarja képviselni ma is.
Ez tehát az ő személyes narratívája, és ennek őszintesége kívülről nehezen megítélhető, illetve megkérdőjelezhető.

Donald Trump elnök beszédet mond a tavalyi March for Life abortuszellenes rendezvényen Washingtonban – az amerikai történelemben ő volt az első elnök, aki ezt megtette
Joe Biden liberális álláspontjai
Az elnök vallásosságának azonban van egy lényegi közéleti vonatkozása is: ezek pedig az eddigi politikai döntései, a konkrét törvényhozási ügyekben leadott voksai, a közéleti kérdésekben elfoglalt álláspontjai, a hatalomban töltött évek alatt végigvitt jogalkotási tevékenysége. Ezen a ponton
szinte feloldhatatlan az ellentét a megvallott katolikus meggyőződés és a progresszív politikai agenda között.
És ez az a pont, ahol az amerikai katolikus közösség (szavazóbázis) is megosztott Biden nézeteit illetően.
Nézzük tehát a frissen megválasztott elnök állásfoglalásait a forró ügyekben.
1. Abortusz: Az igazság órája gyorsan eljött Biden számára, egy héttel beiktatása után, január 29-én tartották – a járvány miatt ezúttal online – a March for Life (Menet az életért) nevű abortuszellenes tömegrendezvényt, amelyen hagyományosan jelentős részben az elnök hittársai, katolikus emberek vesznek részt. Tavaly Donald Trump személyesen is felszólalt a felvonuláson, de a rózsafüzért állítólag mindig a zsebében hordó Biden nem élt a lehetőséggel.
A hivatalos katolikus tanítás szerint a művi terhesség-megszakítás bűn: a magzat élőlény, ember, az emberi élet kioltása pedig tilos. A valóság természetesen az, hogy a katolikus vallású amerikai nők csupán egy része veti alá magát az elveknek: ha olyan élethelyzetbe kerül, hogy a méhében megfogant, nem várt, nem akart magzat életéről kell döntenie. (A már idézett Pew Reasearch Center másik felmérése mutatja a valóságot: az amerikaiak többsége azt támogatja, hogy az abortusz minden esetben, korlátozások nélkül, törvényesen választható orvosi beavatkozás lehessen.)
Egy 2015-ös interjúban Biden azt nyilatkozta, hogy katolikus emberként van egy hit-alapú véleménye az abortuszról, de azt nem tenné, hogy saját meggyőződését „rákényszerítse a kérdésről máshogy gondolkodó emberekre” – vagyis
a személyes meggyőződése ebben az ügyben más, mint amit közhatalom birtokában kész végrehajtani.
Biden 2019-ig olyan liberális politikus volt, aki ez ügyben a liberális mainstream ellenében fenntartotta a különvéleményét, abban a formában is, hogy évtizedekig támogatta azt a jogszabályi korlátozást, amely csak a nemi erőszak, vérfertőzés és a nő életének veszélyeztetettsége esetén végrehajtott abortusz-műtétekre engedte a szövetségi állami finanszírozást, egyéb esetekben nem. Két évvel ezelőtt azonban Biden megváltoztatta álláspontját, és ma már úgy véli: az állami egészségügynek támogatnia kell bármilyen esetben a művi terhesség-megszakítást.
Elnöki programja pedig most az, hogy jogegyenlőséget teremtsen az abortuszhoz való jog terén: etnikai származástól, jövedelmi helyzettől, lakhelytől, TB-jogviszonytól függetlenül minden amerikai állampolgár számára meg akarják teremteni a hozzáférést ezen orvosi beavatkozáshoz.

Bill de Blasio New York-i polgármester és felesége 2018-ban a 49. alkalommal tartott, éves helyi melegfelvonuláson
2. LMBTQ-ügyek: Biden gender-identitással és a szexuális orientációval kapcsolatos diszkrimináció elleni küzdelemről szóló elnöki rendelete azt célozza meg, hogy – ahogy egykor a nők egyenjogúságának kivívása esetén – most
mindenféle nemi orientációjú, illetve társadalmi nemet választó állampolgár egyenlő jogokkal rendelkezhessen.
Ez – a hivatalos indoklás szerint – védelmet jelentene számukra a munkahelyi, egészségbiztosítási, ingatlanszerzési és egyéb területeken megjelenhető negatív megkülönböztetés ellen.
Biden tudatosan úgy alakította ki az új kabinet összetételét, hogy abban egyharmad részben kisebbségi csoportok tagjai is ott legyenek: melegek, transzneműek, feketék, nők és testi fogyatékosok is. A magyarázat szerint azért, hogy a kormányzat visszatükrözze „Amerika sokszínűségét”.
Az új szabályozás ellenzői szerint a doktrinális tervezet egyenlőségjelet tenne a biológiai és a társadalmi nem között, ami később számtalan társadalmi feszültséget szülhet (pl. magukat nőnek tartó, biológiailag férfi elítéltek kerülnek majd a női börtönökbe, és együtt élnek majd bezárva a női rabokkal, vagy magukat nőnek valló biológiai férfi sportolók neveznek majd be női versenyszámokba, indokolatlan fizikai előnyre szert téve a sporteseményeken... stb.). A kritikusok úgy vélik,
Biden koncepciója nem a liberális elveket követi, hanem egyes identitáscsoportok sajátos agendáját.
A liberális tézis szerint ugyanis az elérendő ideális társadalmi helyzet a törvény előtti egyenlőség: az, amikor minden személy azonos elbánásban részesül, érvényesülési lehetőségeit nem akadályozzák negatív megkülönböztetések.
A Biden-projekt azonban az egyes társadalmi csoportok közötti jogegyenlőséget célozza meg, a természetes egyenlőtlenségek mesterséges egyenlősítésére irányul, így az éppen az állam felülről szabályozó szerepét erősíti meg, és egy új, kötelező ideológiát erőltet a társadalomra (az identitáscsoportok javára alkalmazott pozitív diszkrimináció gyakorlatát), amelyhez káros igazodási kényszer társul. Ez pedig tőrőlmetszett „illiberális” program – írja egy bírálója, Andrew Sullivan.
3. Bevándorlás: A Biden-elnökség hozzányúl a bevándorlási jogszabályokhoz is. A bevándorlási törvények módosításának hivatalos magyarázata, hogy „a rendszerben újra meg kell honosítani az emberiesség és az amerikai értékek szempontjait”. Az első lépések, hogy eltörlik a Trump-féle beutazási tilalmat a muszlim és egyes afrikai országok vonatkozásában, illetve
egy nyolcéves kérelmezési folyamat eredményeként 11 millió illegális bevándorlót juttatnának állampolgársághoz.
Olyan külföldieket, akik már az Egyesült Államok területén tartózkodnak, de nincs törvényes tartózkodási engedélyük. A legalizálási programba való felvétel feltétele a személyazonosítás, a származási háttér tisztázása és az amerikai adófizetési kötelezettség vállalása.
Munkatársai szerint Biden befogadó álláspontját részben határozzák csak meg politikai nézetei, abban benne van a katolicizmusa által inspirált „társadalmi szolidaritás” koncepciója is. Kritikusai szerint azonban ezt a bevándorlási politikát elsősorban a politikai haszonszerzés motiválja: a Demokrata Párt szavazóbázisának feltöltésére irányul.

Barack Obama és Joe Biden 2008. november 4-én a chicagói nagygyűlésen, percekkel azután, hogy kiderült, megnyerték az elnökválasztást – nyolcéves liberális időszakot fémjelez az Obama-Biden páros neve
Biden és a katolikus referenciacsoport
Ezek azok az ellentmondások, amelyeket a katolikus választói csoport pontosan érez – ezek nem előítéletek, Biden nyolc évig Barack Obama alelnöke volt, nézetei, állásfoglalásai minden amerikai állampolgár számára ismertek. Az óvatos fenntartásokat jelzi, hogy
a 2020-as elnökválasztáson Biden a katolikus választók voksainak csupán 52 százalékát tudta megszerezni,
47 százalékuk Trumpra voksolt. (Összehasonlításként: 1960-ban a katolikus Kennedy a katolikus voksok 80 százalékát söpörte be.)
Az amerikai katolikus választók szétszavazásából látható, hogy egy részük Biden nézeteit elfogadhatónak tartja, más részük nem; álszentnek vagy egyenesen eretneknek tartják. Az amerikai katolikus püspöki karnál állítólag felmerült, hogy egy olyan személynek, aki ilyen, az egyházi tanítással ellentétes intézkedéseket hoz, nem szabadna kiszolgáltatni vasárnaponta az oltáriszentséget – a püspökök ezt a felvetést elhárították.
Ugyanakkor fontos momentum, hogy Biden elnöksége egybeesik Ferenc pápa egyházfőségével. Ahogy a római katolikus egyház az új pápa vezetése alatt a doktrinális igazságok és a teológiai konfrontációk helyett a társadalmi szerepvállalásra és a vallási sokszínűség megértésére teszi a hangsúlyt, úgy ebben a jelenlegi szellemi miliőben sem feltétlenül érzékelhető, hogy Biden katolicizmusa feloldhatatlan ellentmondásban állna a társadalmi igazságosság jegyében hozott liberális intézkedésekkel. Már azon keresztények számára, akik a társadalmi béketeremtés érdekében hajlandók a földi perspektíváknak alárendelni az égieket.
A bibliai elvekhez ragaszkodó keresztények számára azonban az ellentmondás fennmarad, és feloldhatatlannak látszik.
Nyitókép: Ferenc pápa üdvözli Joe Biden amerikai alelnököt és nejét beiktatási miséje után 2013. március 19-én a vatikáni Szent Péter-bazilikában
fotó: MTI