Amerikai tanácsok magyar startupoknak

2020. július 23.
Az amerikai születésű Várdy Zoltán Budapesten valósította meg „amerikai álmát”, pedig épp a 2008-as válság előtt lett a TV2 vezérigazgatója. Ma már üzletfejlesztési tanácsokat ad saját vállalkozása és a Design Terminal Mentorprogramja keretében. Válságkezelési tapasztalatairól és arról kérdeztük, mit tanácsol a magyar startupoknak.

Rádi Balázs interjúja a Mandiner hetilapban.

Amerikainak vagy magyarnak vallja magát inkább?
Kettős identitás él bennem: amikor Magyarországon vagyok, amerikainak érzem magam, amikor pedig Amerikában, magyarnak. A felfogásom, az élethez való hozzáállásom inkább amerikai jegyeket mutat, a pekingi olimpián az amerikai–magyar vízilabdaderbin viszont a magyaroknak szurkoltam.

Külföldön csúcsvezető volt jóval magasabb fizetéssel, mint ami itthon elérhető. Miért jött haza?
Először, 1992-ben csupa kalandvágyból jöttem haza, mint sok más külföldön élő, közép- vagy kelet-európai gyökerekkel rendelkező fiatal. Itt megtaláltam a szerencsémet, olyan pályára léptem, amely viszonylag fiatalon igen nagy felelősséget rótt rám: a Ringier kiadó ügyvezetője voltam. A kilencvenes évek közepén Londonba költöztem, ahol a Cartoon Network tévécsatorna kelet-európai üzletfejlesztési vezetőjeként dolgoztam, majd Amerikába igazoltam a CBS országos televízióhoz. 2000-ben jöttem vissza Magyarországra, és majdnem kilenc évet töltöttem a TV2-nél, a vezérigazgatói posztig jutva. Ezek után a londoni székhelyű NBCUniversal International szenior alelnökeként több mint ötven tévécsatornának és harminc országnak a kereskedelmi munkájáért feleltem. Őszintén szólva kissé belefáradtam a nagyvállalati élettel járó hajszába, szinte több időt töltöttem a repülőgépen, mint a földön. 2016 végi hazaköltözésemben szerepet játszott, hogy sok barátom és rokonom él Magyarországon, és igazából Budapesten érzem jól magam.

„Hiszek a munka erejében, engem is erre neveltek”

Mit jelent önnek az amerikai álom?
Az amerikai álom arról szól, hogy bármi lehetsz, amit csak megálmodsz – ezt a gondolatot már pici korukban belenevelik az amerikai gyerekekbe, és ezzel nagy fokú önbizalmat öntenek beléjük. A tanárok elhitetik velük, hogy akár az ország elnöke is lehet belőlük, a saját sorsuk kovácsai ők maguk. Az egész ország a világ különböző pontjairól érkezett bevándorlók munkájára épült, akik a semmiből hoztak létre valami nagyszerűt – ez az amerikai álom. Én is ezt igyekeztem elérni, csak fordított felállásban: Európában, visszatérve a gyökereimhez.

Tehát Budapesten valósította meg az amerikai álmot…
Mondjuk azt. Magyarországon leginkább a TV2-nél töltött időm miatt ismernek, pedig az életutam jelentős részét 
a vállalkozói és befektetői tevékenységem teszi ki. Számos startupot láttam el üzletfejlesztési tanácsokkal. A harminc év alatt olyan szakmai tapasztalatra tettem szert, amellyel sokat tudok segíteni a vállalatoknak. Induló cégeknek adok üzleti tanácsokat többek között a Design Terminal Mentorprogramjában, ahol félévente tíz-tizenkét startupot mentorálok a világ különböző pontjairól.

Fotó: Nyulászi Zsolt

A válságkezelés és a cégvezetés során szerzett tapasztalataiból építette fel saját vállalkozásfejlesztő módszerét: a Launch Code-ot.
Ez a módszer két pillérre épül: a nagyvállalati tapasztalataimat ötvöztem a kisvállalati szemléletmóddal. A sok milliárd dolláros nagyvállalatoknál azt tapasztaltam, a működésük túl van szabályozva, elsősorban a kockázatok csökkentésére fókuszálnak. A tervezés és a strukturált gondolkodás magában érték, de a rendszer nem hatékony. A nagyvállalati döntéshozók folyamatos feszültségben élnek, nehogy elszúrjanak valamit. Ebből a mentalitásból lett elegem, ezért léptem ki a nagyvállalati közegből. Egy barátom megkeresett, elvállalnám-e egy technológiai startup ügyvezetői pozícióját, igent mondtam. Pár nap alatt világossá vált számomra, hogy a kisvállalati közeg a szöges ellentéte annak, amit a nagyvállalatoknál tapasztaltam. Hatalmas ellentétek feszültek a két cégalapító között, a potenciális vevői kör lényegesen kisebb volt, mint amire számítottak. Kiderült, hogy sokkal több idő kell a termékfejlesztésre, és a célzott marketingtevékenység is hiányzott. Három nap alatt rájöttem, hogy a kisvállalatnál a totális rend helyett totális káosz uralkodik. Akkor kezdtem el gondolkodni: kell lennie egy harmadik útnak, amely a nagyvállalati gondolkodásra jellemző strukturáltságot, tervezési módszereket kombinálja a vállalkozói dinamizmussal. Így született a Launch Code rendszer.

A magyar startupok hol buknak el a leginkább?
Az induló vállalkozások túlnyomó többségét mérnökök és orvosok alapítják, akiknek a kereskedelmi értékteremtés nem az erősségük. Itt jön a képbe az értékesítési és marketingtudás, amelyre egy startupban mindig szükség van, de sokszor hiányzik.

Címlapkép: Nyulászi Zsolt 

Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés