A konfliktus odáig jutott, hogy a Legfelsőbb Bíróság kimondta: saját Fegyelmi Kamarája illegitim, mert annak tagjait az a Bírói Tanács választotta meg, amely a kormánypárt reformja óta a Legfelsőbb Bíróság szerint szintén illegitim – mindezt állításuk az Európai Bíróság által támasztott követelményekre alapozták. Ilyen kijelentést persze leginkább csak az Alkotmánybíróság tehetne, ugyanakkor a kormánnyal szemben kritikus bírók azt egy üres intézménynek tekintik, amit már „elfoglalt” a PiS.
Szigorúbb fegyelmi szabályok
Az október végi választások előtt és azután sem rejtette véka alá a kormány, hogy az igazságügyi reformot továbbra is szükségesnek tartja és a teljes bírósági szisztémát átalakítaná, leegyszerűsítené, a jelenleg négy lépcsőből álló rendszert háromlépcsősre redukálná. Jelenleg azonban nem ez az ötletük áll össztűz alatt, hanem az a törvényjavaslat, ami – a bírók és a Legfelsőbb Bíróság említett megmozdulásaira reagálva –
szigorúbb szabályokat írna elő a bírók véleménynyilvánítására.
Megtiltaná például nekik, hogy más bírók kinevezésének legitimitását megkérdőjelezzék, a lehetséges szankciók között pedig a pénzbüntetés mellet szerepel a hivatalból való elmozdítás lehetősége is.
Természetesen ez sem maradt reakciók nélkül: sorra szerveződnek a tüntetések is, melyek közül a legnagyobb sajtóvisszhangot talán az „Ezer talár menete” névre hallgató megmozdulás kapta, ahol számtalan európai ország bírói és jogászai vonultak fel Varsóban a szakmai függetlenségükért aggódó bírók mellett. A Legfelsőbb Bíróság szerint tarthatatlan, hogy olyan jog alkalmazását akarja rájuk kényszeríteni a kormány, amit ők jogellenesnek ítélnek. Szerintük a módosítás a közösségi jognak olyan súlyos sérelmét jelentené, hogy Lengyelországnak el kéne hagynia az Európai Uniót. Donald Tusk, korábbi lengyel miniszterelnök, az Európai Néppárt elnöke szintén aggodalmának adott hangot.
A miniszterelnök kitart
Mateusz Morawiecki miniszterelnök azonban nem tágít a javaslat mellől,
szerinte tarthatatlan, hogy a bírók bármilyen felelősség nélkül megkérdőjelezhetik egymás kinevezését.
Azzal érvelt, hogy a lengyel kormány a kommunizmus idején kinevezett bírók legitimitását sem kérdőjelezi meg. Hangsúlyozta, hogy a lengyeleknek mindössze 46 százaléka bízik meg a bíróságokban, miközben például az Egyesült Királyságban ez az arány a kétszerese. „Betartjuk a választásokon a lengyelekkel kötött egyezségünket” – mondta.
A tervezett módosítással Andrzej Duda államfő is egyetért. Szerinte a javaslat által alkalmazandó megoldások más európai országokból vett példákon alapulnak, és segítenének visszatérni a bíróságok rendes működéséhez, összhangban a demokratikus normákkal – ami véleménye szerint már régóta hiányzik a lengyel igazságszolgáltatásból.
A Velencei Bizottság látogatása
Az Európai Bizottság arra kérte a lengyel alsóházat, hogy függessze fel a törvényjavaslattal kapcsolatos munkákat, azonban a Szejm ennek ellenére elfogadta az eredetihez képest már enyhébb törvényjavaslatot. Ezután a Bizottság emberjogi biztosa, Duna Mijatović az ellenzéki többségű Szenátust kérte arra, hogy ne fogadja el a törvényt. Szymon Szynkowski vel Sęk, a lengyel külügyminisztérium államtitkára szerint ez példátlan beavatkozás a lengyel törvényhozási folyamatba.
Közben a Velencei Bizottság is látogatást tett Varsóban, azonban, mivel az ellenzék meghívására érkeztek, a kormány ezt nem tekintette hivatalos látogatásnak és visszautasította a találkozót. Marcin Warchoł miniszterhelyettes azt javasolta a Velencei Bizottságnak, hogy nemhivatalos látogatásuk alkalmával látogassanak el egy, a kommunizmus áldozatainak emlékét ápoló múzeumba.
A Velencei Bizottság szerint a PiS reformjai óta Lengyelországban „jogi skizma” tapasztalható,
ami megoldásra szorul.
Azonban szerintük a kormánypárt javaslata nem alkalmas megoldás, mert aláássa a bírói függetlenséget, így a Bizottság a javaslat elutasítását kérte. Zbigniew Ziobro lengyel igazságügyminiszter szerint a Velencei Bizottság saját szabályait szegi meg, amikor politikai játszmákban vesz részt Lengyelországban. Szimbolikusnak és viccesnek tartja, hogy a Velencei Bizottság Lengyelországba látogató részének titkára az orosz küldött volt, így Putyin akarja jogállamiságból kioktatni a lengyeleket.
Vita az EP-ben
A lengyelországi reformok és a jogállamiság kérdése az Európai Parlamentben is terítékre kerültek – a Magyarországgal kapcsolatos eljárással együtt.
A Néppárt, a Zöldek, a Szocialisták és a Renew képviselői is kritizálták a lengyel reformokat.
Robert Metsola néppárti képviselőnő szerint nem maradhatnak csendben, ha valaki a parlamenti többséget arra használja, hogy igazolni próbálja azzal az igazolhatatlant, és amikor az igazságszolgáltatási rendszer elnyomás alatt áll.
A kritikákra Patryk Jaki reagált a Jog és Igazságosság sorai közül, a cinizmus csúcsának nevezve az Európai Parlament vitáját. Arra kérte Věra Jourová cseh biztost, hogy hasonlítsa össze a lengyel bírók kinevezésének rendszerét a cseh bírókkal, hogy lássa, mekkora hazugságról van szó. Egy német képviselőnek pedig szemére vetette, hogy nemrégiben a Bundestag egyik képviselőjéből lett bíró, mégis a lengyel bíróságok függetlenségét féltik.
Újra a Szejm térfelén a labda
Az ellenzéki többségű Szenátus végül visszaküldte a bíróságok fegyelmezési rendszerén szigorító javaslatot a Szejmnek, az azonban várhatóan másodszor is meg fogja szavazni, és Andrzej Duda államfőtől sem várható, hogy megtagadja az aláírást. Duda ráadásul a közelgő elnökválasztásra készülve egyre gyakrabban beszél a reformok szükségességéről, bízva abban, hogy a lengyelek többsége egyetért ezzel. Az elnökjelöltek listája mostanra teljessé vált, a kormánypárt pedig továbbra is a jelenlegi államfő újraindulását támogatja, aki a közvélemény-kutatások alapján negyven százalék körüli támogatottsággal messze a legesélyesebb – ugyanakkor az elnökké váláshoz a kétfordulós rendszerben maga mögé kell állítania a választók abszolút többségét, tehát egyelőre nem dőlhet hátra.
Az elnökválasztás eredménye meghatározó lesz a bírósági reformtörekvésekre nézve, ugyanis a lengyel elnök jogalkotási vétója nagyon erős – ha a javaslatot visszaküldi a Szejmnek, annak elfogadásához már háromötödös többség kell. A Jog és Igazságosság ilyen többséggel nem rendelkezik, ezért
egy az elnökválasztáson elért ellenzéki győzelem keresztülhúzhatja a számításaikat.
Lengyelországban a bírósági reformokkal kapcsolatos indulatok jelenleg talán minden korábbit is meghaladnak, azonban a Jarosław Kaczyński vezette Jog és Igazságosság támogatottsága nem látszik csökkenni. Továbbra is fenntartják a bíróságok teljes megreformálására vonatkozó szándékukat és bíznak Andrzej Duda újraválasztásában is. A reformokhoz tavaly októberben meg is kapták a választók felhatalmazását és ha keresztül is viszik ezeket, az valószínűleg szintén nem marad majd visszhang nélkül az Európai Unióban.