Arról is közöl iratokat, hogyan próbálta a párt machinálni a hitközségi vezetők hatalomra jutását, hogy a nekik megfelelő egyének jussanak vezető pozíciókra. Milyen eszközökkel élt a pártállam céljainak eléréshez?
A Kádár-korszakban, elsősorban a hatvanas évek közepétől fogva, az egyházakkal szemben folytatott politika egyre kevésbé a drasztikus elnyomásra, hanem inkább manipulációra épült. Az egyházakat három eszközzel tartották igazán kézben: az egyik az anyagi függés volt, hiszen valamennyi egyház az állami költségvetésből élt. A másik eszköz a nomenklatúra-rendszer volt, vagyis az az előírás, hogy az egyházi tisztségekbe, hivatalokba való kinevezéshez a pártállami szervek formális egyetértése szükséges, és végül a harmadik az olyan emberek kulcspozícióba ültetése volt, akik könnyen kézben tarthatók voltak. Ez jól működött a zsidó hitközségen belül is. Érdekes, hogy bár minden lehetőségük megvolt a személyzeti politika közvetlen alakítására a nomenklatúra rendszer révén, a Kádár-korszakban a pártállami szervek inkább belülről, megbízható embereik felhasználásával manipulálták a fontos eseményeket, mint például a hitközségi választásokat, arra törekedve, hogy megőrizzék a legitim, demokratikus látszatot, miszerint a belső szabályokat tiszteletben tartva születnek a személyi döntések.
’57-ben ugyan még eltávolíttatták azt a hitközségi elnököt, aki ’56-ban a forradalom mellett nyilatkozott,
de utána végig folyamatosan olyan emberek kerültek vezető pozíciókban, akik készségesen teljesítették az elvárásokat. A dokumentumokból jól követhető, hogy milyen eszközöket használtak a pártállami szervek ennek elérésére. Ezek a vezető állásokba emelt felekezeti tisztségviselők aztán hol az Állami Egyházügyi Hivatalból, hol pedig informálisan úton kapták meg az utasításokat, hogy milyen irányvonalat is kövessenek, de olyan is volt, hogy szorgosan igyekeztek kitalálni, milyen magatartást is várnak el tőlük. Ez tulajdonképpen ’57-től ’90-ig így volt.
Voltak ellenállók is?
A kötetben közölt állambiztonsági iratokból az is kiderül, hogy kollaboránsok mellett volt néhány olyan személyiség is, aki megkísérelt ellenállni a totális pártállami ellenőrzésnek. Ilyen volt példának okáért a budapesti rabbiszemináriumot vezető Scheiber Sándor, illetve a Joint által életben tartott Központi Szociális Bizottság akkori vezetője, a korábbi kisgazda Borsa Mihály, akik megpróbálták kijátszani a hatóságokat, és sokszor sikerült elérniük, hogy a rendelkezésükre álló anyagi forrásokat az Állami Egyházügyi Hivatalt és az engedelmes hitközségi vezetést megkerülve osszák el általuk fontosnak tartott célokra.
Ezért mindketten évtizedekig megfigyelés alatt álltak.
Emellett a Kádár-korszakban is voltak olyan politikai perek, melyek során meghurcoltak és börtönbüntetésre ítéltek államellenes tevékenységért Izrael-barát embereket, például a rabbiképző hallgatóját, Beer Ivánt, aki többször nyilvánosan is kiállt a hivatalos arabpárti és Izrael-ellenes politika ellen. A III/III ügyosztálynak az ellene folytatott titkos nyomozás és eljárás során keletkezett dokumentumai jó betekintés nyújtanak az egész rendszer működésébe.
***
Fotók: Nagy Mihály
Az új kötet megjelenését a Milton Friedman Egyetem Magyar Zsidó Történeti Intézete és a Tett és Védelem Alapítvány támogatta