Mi alapján választottál országot?
Az anyaország határain túl Romániában a legnépesebb a magyarság aránya, ezért Románia, különösen Erdély, de Románia többi magyarlakta régiója is (Partium, Bánság, Moldva) kiemelten fontos nemzetpolitikai szempontból. Magyarországon kívül csak Romániában él nagyobb összefüggő tömbben a magyarság és szórványban is erősödnek a magyar közösségek, amiben nagy szerepe van Magyarországnak, a magyar kormány támogató, kölcsönösségen és partnerségen alapuló nemzetpolitikájának. Erdély áll a legközelebb hozzám, érzelmileg is, olyannyira, hogy mostanra már második hazámnak tekintem. Azonosulok az erdélyi magyarság sorsával, harmadik éve élek itt. A Programba való belépésemet közvetlenül megelőzően külföldiként, magyarországiként, önkéntesen tanítottam Erdélyben magyar tannyelvű középiskolában, Erdély egy másik régiójában. Már ez alatt a két év alatt értékes tapasztalatokat szereztem, amit a Programba belépve tovább tudtam szélesíteni, hasznosítani a szolgálati helyemen. Fontosnak tartom, hogy a delegált ösztöndíjas felkészült legyen, és olyan hozzáadott értéket tudjon képviselni a szolgálati helyén, amivel hozzájárul az adott szórványközösség identitásának erősödéséhez.
Szabadidőmben is a Program szellemében tevékenykedem, saját kezdeményezéseim: a környező szász közösségek kulturális és épített örökségének feltérképezése, megmaradt közösségeik és a magyar szórvány közösségek közötti kapcsolatok kiépítése, erősítése. Mivel beszélem a nyelvüket, a németet, most már az erdélyi szász dialektust is megértem, és jól ismerem kultúrájukat, mentalitásukat, történelmüket, így maximális empátiával, érdeklődéssel tudok feléjük fordulni, amit partnerséggel, kölcsönösséggel viszonoznak személyem, és az általam képviselt magyar közösség irányába. Segesvár erre a legjobb helyszín, mert Segesvár környékén vannak még olyan szász közösségek, akik helyben maradva, vagy éppen egy-két generáció után visszatérve, működtetik azokat az alapítványokat, egyesületeket, amelyek kulturális és épített örökségük megóvásáért, megtartásáért dolgoznak. Másik kezdeményezésem: környékbeli magyar történelmi emlékhelyek feltárása, partnerségi viszonyok kialakítása, forrásbiztosítás az emlékművek és a fehéregyházi Petőfi Múzeum felújítására. Később, a Program befejezése után, a Programmal való lehetséges jogi partnerségben, létre kívánom hozni az Erdélyi Magyar Népfőiskola Alapítványt, amihez folyamatosan keresek majd támogatókat, szakmai partnereket innen Erdélyből, otthonról, Magyarországról, és külföldről, például Dániából, ahol a skandináv mintájú népfőiskolák szellemiségét, gyökereit, működését, tanmenetét megismerhettem.
Milyen szinten tudtak az ottani közösségben magyarul?
Anyanyelvi szinten, mivel az itteni magyaroknak az anyanyelve a magyar. Ezt a kérdést sokan közülük sértésnek vennék. A vegyes házasságokból származó diákoknak van ugyan akcentusuk, és a román nyelv hangsúlyozását használják helyenként, amikor magyarul beszélnek, plusz az is gyakran előfordul, még az egy tömbben élő magyaroknál is, hogy román szavakat kevernek anyanyelvükbe, és sok kifejezést a román nyelvben használt szemantikai értelemben használnak a magyarban. Igen, sok szórványközösségben megfigyelhető a nyelvromlás, Segesvár környékén is. A magyar anyanyelvű oktatás ezt vissza tudja fordítani. Segesváron pedig van magyar tagozat, általános iskolai és középiskolai egyaránt. Akkor lenne visszafordíthatatlan a helyzet, ha nem lenne magyar nyelvű oktatás – tagozat van, mert önálló intézmény, líceum nincs. A magyar tagozat, és a magyar bentlakás (kollégium) létfontosságú Segesváron. Hogy önálló magyar iskola (líceum) legyen, vannak erőfeszítések, de egyelőre eredménytelen.
Milyen tevékenységet végeztél?