Utópisztikus eszmék és össztársadalmi elvadulás – a Tanácsköztársaságról vitáztak

2019. április 01. 11:17

Terror volt, vagy sem? Tudatosan cselekedtek, vagy csak sodródtak? És mi lett volna, ha? A Tanácsköztársaság megítélése egy évszázad után sem tisztázott a közbeszédben – hangzott el a Romsics Gergely által vezetett, Hajdu Tibor, Csunderlik Péter és Bödők Gergely által folytatott történészvitán. Tudósításunk.

2019. április 01. 11:17
Pap Lázár

A Tanácsköztársaság megítélése egy évszázaddal a kikiáltás után sem tisztázott a közbeszédben. Ebben nagy szerepe van a rendszerváltás előtti oktatásnak, valamint annak, hogy a történészek csak az utóbbi időben kezdtek el újra foglalkozni a témával.

A százéves évforduló kiváló alkalom arra, hogy megpróbáljuk elhelyezni a magyarországi kommünt a múltunkban, emlékezetünkben. Ehhez nyújtott segítséget a Politikatörténeti Intézet (PTI) által szervezett A Tanácsköztársaság 100 év távlatából című beszélgetés. A meghívottak Csunderlik Péter, Hajdu Tibor, aki a magyarországi Tanácsköztársaságról az utolsó monográfiát írta 1969-ben, valamint Bödők Gergely történészek voltak. A beszélgetést történész kollégájuk, Romsics Gergely vezette.

Tudatosság?

Az első kérdés a Tanácsköztársaság tudatosságára irányult: Vajon akik létrehozták a kommünt, mennyire voltak tudatosak?

Hajdu Tibor szerint tervezettségről nem lehet beszélni: Kun Béla az utolsó pillanatig nem gondolta, hogy hatalomra jut, ahogyan a szociáldemokraták sem gondolták, hogy összefognak a kommunistákkal – tette hozzá. A körülményeket hangsúlyozta, amelyek megteremtették a lehetőséget. Ez pedig a háborús összeomlás és a Vix-jegyzék mellett a közeledő választások voltak. A szociáldemokraták féltek attól, hogy sokat veszthetnek a hatalmukból,

Pogány József még Károlyit is megkörnyékezte, hogy csaljanak,

de ő ebbe nem egyezett bele. Ezért fordult végül a szocdemek bal szárnya Kun Bélához.

Csunderlik Péter azzal egészítette ki az elhangzottakat, hogy a szakpolitikák terén volt, ahol rögtönöztek, de a kultúrpolitikában illetve a szociálpolitikában már tervezett koncepciókat próbáltak meg érvényesíteni. Ezeket a Galilei-körben és a Társadalomtudományi Társaságban már megvitatták.

Bödők Gergely a Károlyi-féle politika csődjét jelentő Vix-jegyzék szerepét emelte ki. Megjegyezte, hogy a keletről hazatérő magyar hadifoglyok, akik gyakran agitációs táborokat is megjártak,

már nem reformokban, hanem forradalomban gondolkodtak.

Szerinte érdemes a vörösterrort és a fehérterrort is a paramilitáris erőszak nemzetközi kontextusában értelmezni.

Terror vagy nem terror?

A 133 nap ideológiai koherenciájára avagy annak hiányára vonatkozott a következő kérdés.

Hajdu szerint egyértelműen közös pont volt a kommunisták és a szociáldemokraták között a marxizmus. „Persze Marx óvakodott attól, hogy jövőképeket vázoljon fel. Tulajdonképpen Bebelnek A nő és a szocializmus könyve volt az, amiből a marxisták egy utópikus jövőképet meríthettek maguknak” – jegyezte meg. Abban a hibás döntésben is, hogy nem folytatták a Károlyi-féle földosztást, teljesen egyek voltak. „​1918-tól 1920-ig történt, ami történt. Én ezt nem nevezném se vörösterrornak, se fehérterrornak, mert ez semmi se volt ahhoz képest, ami Oroszországban folyt, vagy akár Finnországban, a Baltikumban vagy Németországban” – mondta. 1921-től a Magyar Kommunista Párt nem is próbálkozott terrorisztikus kísérletekkel, a Horthy-rendszer pedig egészen 1941-ig, egy ballépést leszámítva, nem végzett ki kommunistákat – fűzte hozzá. Mindez szerinte arra utal, hogy az erőszak leginkább a háborús tapasztalatoknak volt köszönhető.

Bödők Gergely itt vitába szállt Hajduval, ugyanis szerinte

nem „számháború” kérdése, hogy mit nevezünk terrornak.

A magyarországi vörös terrorhoz köthető halottak számát 590-re teszik, amelynek kétharmada erőszakos úton halt meg – jegyezte meg. Ezt már a korabeli emlékezet is vörösterrornak hívta, állami szintre emelték az erőszakot. A centenáriumra evidenciának kellene már lennie, hogy ezt terrornak nevezik – jelentette ki. Emellett elmondta, hogy egyetért azzal, hogy az első világháború által keltett erőszakhullámok erőteljesen éreztették hatásukat a korban. Móricz Zsigmond írta, miután egy katonát letartóztattak, mert lelőtte a feleségét: „Most firtatják a tíz parancsolatot, hogy ne ölj? Tetszettek volna akkor mondani, amikor a frontra vezényeltek mindenkit!” – idézte.

A fizikai erőszak után a politikai erőszakról, a társadalom kényszerrel történő megváltoztatásáról, ezen belül főként az újraelosztásról esett szó.

Csunderlik Péter azt hangsúlyozta, hogy ebben sem lehet éles határokat húzni a különböző korszakok között. Itt emlékeztetett arra, hogy a rekvirálások például a Tisza-korszak legvégén kezdődtek el a háború miatt. A harangoktól kezdve a rézedényeken át sok mindent be kellett szolgáltatni, az állam egyre erősebben behatolt a privát szférába – emelte ki. Ez folytatódott 1918 őszén, amikor születtek olyan rendelkezések, miszerint be kellett szolgáltatni ruhadarabokat, hogy a visszatérő katonáknak adjanak belőle. Volt olyan eset, hogy csalót fogtak el, mert fehérneműket rekvirált. A történet azért érdekes, mert

teljesen elképzelhető volt a korban, hogy az állam elveheti az emberek fehérneműjét.

Ahogy a brutalizálódás is már a háborúban megkezdődött, úgy a magántulajdonhoz való jog megsértése sem a Tanácsköztársaság idején indult el – összegezte.

A moderátor, Romsics Gergely feltette itt a kérdést: „Te egy egyenes vonalat húznál az első világháborús, tökéletlen magyar hadi gazdálkodástól a tanácsköztársaságnak a tulajdonhoz való viszonyáig, vagy azért mégis történtek közben egyéb dolgok?”

Csunderlik elmondta, hogy természetesen teljesen más volt az ideológiai alap a két esetben, de a gyakorlat valahol mégis találkozott. Amivel a Horthy-korszakban próbálkoztak: elhitetni, hogy ez egy idegen, nem magyar rendszer volt, ami minden tekintetben példátlan, az Csunderlik szerint tarthatatlan álláspont, és az intézkedések legtöbbje egy folyamat része volt.

Hajdu Tibor a politikai erőszak témája után még visszatért a terror kérdésére. „Természetesen történt több száz gyilkosság a Tanácsköztársaság idején, de nem tudok róla, hogy a magyar történelem ezer éve folyamán nagy fordulat mikor következett be kevesebb gyilkossággal.” Ezután hozzátette: „Hol van szó egy iskolás történelemkönyvben arról, hogy a ’48-as szabadságharc idején hány parasztot végeztetett ki a magyar kormány?” Majd kifejtette, hogy itt földeket eltulajdonító alföldi parasztok kivégzéseire utalt, végül pedig a kurucok fosztogatásaival zárta a példák sorát.

Mi lett volna, ha?

A beszélgetés teoretikus kérdésekkel folytatódott: milyen jövője lehetett volna a kommünnek? Vajon konszolidálódott volna a rendszer egy idő után? Milyen különbségek voltak az elmélet és a gyakorlat között?

A kérdésekben nagyjából konszenzusos álláspontot foglaltak el a megszólalók. A Tanácsköztársaságnak ilyen formában nem volt jövője.

A világforradalom nélkül nem igazán volt esélye ennek a rendszernek

– jelentették ki.

Csunderlik Péter az Iszlám Állam civilizációt radikálisan átalakító igényeihez hasonlította a Tanácsköztársaság céljait. Szerinte olyan volt Kun Bélát azzal hitegetni, hogy a kommün küldötteit meghívják a békekonferenciára, mintha az Iszlám Államnak ígértek volna ENSZ-tagságot.

Bödők Gergely szerint a kommunizmus a háború után, a korábbi rendszerek romjain versenyképes ideológiaként lépett fel. Hiába látjuk most az elmélet és a gyakorlat közötti óriási feszültségeket, akkor ez nem volt ennyire egyértelmű. „Csak a diagnózist tudta jól megfogalmazni, nem volt igazán jó terápia a társadalmi problémákra” – mondta. Végül még szót ejtett a kommün társadalmi támogatottságáról, amelyről a magyar vidék tekintetében nem sokat tudunk.

Hajdu Tibor ezt úgy foglalta össze, hogy sokan ellenezték a rendszert, de nagyon kevesen tettek ellene. Úgy gondolkodtak az emberek, hogy a trianoni határokkal az ország életképtelen lesz.

Horthyék igazi erőssége az volt, hogy elfogadták, ha csak ideiglenesen is, hogy ez a helyzet

– egészítette ki.

A beszélgetést a Tanácsköztársaság 1945 utáni emlékezetével zárták. Elhangzott, hogy az emlékezetpolitika csak 1956 után kezdte el felhasználni a kommün „dicsőséges 133 napját”. Voltak próbálkozások, hogy összekössék 1848-al és a „felszabadulással”, de ez a propaganda nem működött. 1989 után ugyancsak nem tudtak mit kezdeni a korszakkal, nem akarták, hogy Trianon és 1956 kikerüljön a fókuszból. Ennek is a következménye, hogy most kell még feldolgozni ezt az időszakot – foglalta össze végül Bödők Gergely.

A beszélgetést itt tekinthetik meg.

Összesen 44 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
catalina9
2019. április 03. 07:43
„​1918-tól 1920-ig történt, ami történt. Én ezt nem nevezném se vörösterrornak, se fehérterrornak, mert ez semmi se volt ahhoz képest, ami Oroszországban folyt, vagy akár Finnországban, a Baltikumban vagy Németországban” mondja Hajdu elvtárs. Úgy látszik nem ismeri a "holokauszt" törvényt, az ugyanis börtönbüntetéssel fenyegeti a a kommunizmus és nemzeti szocializmus által elkövetett rémtettek relativizálását. Gondolom Romcsics elvtárs mint játékvezető, rögtön piros lapot mutatott fel, azaz feljelentést tett.
catalina9
2019. április 02. 16:54
Amivel a Horthy-korszakban próbálkoztak: elhitetni, hogy ez egy idegen, nem magyar rendszer volt, ami minden tekintetben példátlan, az Csunderlik szerint tarthatatlan álláspont,...." nocsak, nocsak...talán mégsem olyan tarthatatlan... ¨“Nincs szükség különösebb dokumentációra, hogy a magyarországi Kommunista Párt legfelső vezetősége zsidó származású volt. A hírhedt ÁVÓ, később ÁVH nevű politikai titkosrendőrségnek mintegy 80 százalékát zsidók alkották...." ami viszont tényleg tarthatatlan az Csunderlik és Hajdú elvtárs maszatolása, Romcsics elvtárs készséges együttműködésével...
catalina9
2019. április 02. 16:39
„​1918-tól 1920-ig történt, ami történt. Én ezt nem nevezném se vörösterrornak, se fehérterrornak, mert ez semmi se volt ahhoz képest, ami Oroszországban folyt, vagy akár Finnországban, a Baltikumban vagy Németországban” no igen, én például a dunai árvízet se nevezném árvíznek, mert mi ez a japán cunamihoz képest... Vicc!!!
catalina9
2019. április 02. 16:37
Pogány József még Károlyit is megkörnyékezte, hogy csaljanak, de ő ebbe nem egyezett bele. Ezért fordult végül a szocdemek bal szárnya Kun Bélához." micsoda érvelés!!!!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!