Tovább bonyolítja a képet, hogy a versenypolitikai és nemzetállami gazdaságpolitikai szempontokat is figyelembe kell venni az új adónemek bevezetésekor. Balogh László ezért kiemeli: „Egy cégre nem lehet egyedi szabályozást alkotni, főleg akkor, ha az adott cég EU-tagállamban is be van jegyezve. Valószínűleg azok a megoldások kivitelezhetőek politikailag, amelyek nem károsítják a hazai, nyomásgyakorlásra képes szereplőket, míg a nemzetközi cégek adóalapjához hozzáférést biztosítanak.”
A Reklámadóblog szerzője beszél a reklámadóról, illetve annak friss változásairól is. Eleinte ugyanis szerinte a szabályok hatalmas terheket róttak a magyar vállalkozásokra. „A globális hirdetési szolgáltatók ugyanakkor nem nyilatkoztak reklámbevételeikről, így a megrendelőknek kellett fizetniük. A külföldi leányvállalattal is rendelkező vállalkozások egyszerűen más országokból tudták megrendelni Magyarországra célzott reklámköltéseiket is, míg a kizárólag magyarországi jelenléttel bíró cégeknek erre nem volt lehetőségük”.
„Ezt orvosolta a 2015. január 1-től életbe lépett szabályozás. Innentől elég igazolni, hogy a cégek reklámadó nyilatkozatát bekérte a megrendelő, ezáltal pedig mentesül a fizetés alól. Ráadásul a NAV információt kap az együtt nem működő adózókról és jó becsléssel fog rendelkezni a Google és a Facebook magyarországi bevételeiről is” - magyarázza a Balogh, aki a NAV lehetséges logikáját egy blogbejegyzésben is összefoglalta.
A szakértő ezt azért tartja a fontosnak, mert az információk néhány év alatt komoly adatbázissá állhatnak össze - ez lehet az alapja annak, hogy később „európai uniós egyezményeken keresztül az ír adóhatóságtól kérjék a Facebook és a Google által megfizetendő magyar reklámadó beszedését”. A reklámadó tehát Balogh László szerint akár a kormányzati célkitűzések teljesítésére is alkalmas lehet – feltéve, ha a politika valóban a Facebook és a Google adóalapjához való hozzáférésre törekszik.
Egészen másképp értékeli a helyzetet Király László György. A közgazdász először is az teóriára utal: „A jövedelemadó koncepciójától az értékesítés helyéhez kapcsolódó adószedés alapvetően idegen. Az alternatíva az elmélet szerint a forgalmi adók megnövelése”.
Szerinte nem nagyon van esély arra, hogy a más országokban letelepedett cégeket közvetlenül adófizetésre kötelezzék az államok. „A reklámadó és más különadók próbálkozások arra, hogy azok az államok is megadóztathassák a nagy cégeket, ahol azoknak nincs fizikai megjelenésük. A kulcskérdés itt van – az adó tulajdonképpen egy jogi szabályrendszer, amely kötelezettségeket szab meg. Ha azonban egy vállalkozás nem telepedett meg az adott országban, akkor ez a kötelezés rá magára semmiképpen, legfeljebb az általa az adott országban végzett tevékenységre irányulhat. Vagy éppenséggel azokra a partnereire, akik használják a termékét, igénybe veszik a szolgáltatását. Így működik a reklámadó is: nem tudlak elérni, ezért a szolgáltatásodat igénybevevőt adóztatom, ha az nem igazolja, hogy Magyarországon adót fizető cégtől vásárol”.
Ezt a lehetőséget a januári változtatásokkal elengedi a reklámadó rendszere, alternatíva viszont az egykori APEH-elnök szerint nincs. „Külföldi vállalkozások nem lesznek jogalanyok, nem fogjuk tudni elérni, ellenőrizni és kontrollálni mondjuk az Indiából interneten keresztül elvégzett könyvelési szolgáltatást. A januári módosítás mögött nem igazán látok közgazdasági, sokkal inkább politikai megfontolást” - fejti ki álláspontját Király László György.
Éppen ezért Király azt sem tartja valószínűnek, hogy a megrendelő cégektől megszerzett információkból felépített adatbázis eszközt adna a nagyok megadóztatásához. „Egyáltalán nem reális, ugyanakkor elgondolkodtató modellként. Ott is probléma lehet, hogy nehéz meghatározni, a profit mekkora mértékére tarthat igényt egy adott nemzetállam, és hogy kiterjeszthető-e ez a gondolkodás a termékértékesítésre is. Jogot formálhat a magyar költségvetés az itthon eladott Volkswagenek által létrehozott profit egy részére? És akkor mi van a Magyarországon használt, de Ausztriában beszerzett autók által termelt profittal? Na és a magas exportot lebonyolító magyar vállalkozások is megosztva fizetik a jövedelemadójukat? Látszik, hogy a jövedelemadó államok közötti szétterítése nagyon sok nehezen megválasztható kérdést vet fel.”
*
A riport elkészítését a Független Médiaközpont támogatta az „Oknyomozó történetek a média integritásáért” című projekt keretében, amelyhez az Open Society Foundations Program on Independent Journalism nyújt támogatást. A riport tartalma a szerző(k) kizárólagos felelőssége, az nem feltétlenül tükrözi a támogatók nézeteit.