Itt vannak a számok: így működik a rezsicsökkentés
Bár a rendszert több kritika éri, a számok nem hazudnak,: az áram- és a gázrezsi egy friss felmérés szerint is Magyarországon a legalacsonyabb az Európai Unión belül.
Visszautasítja az Állami Számvevőszék jövő évi költségvetési tervezettség megalapozottságát érintő kritikáját a Nemzetgazdasági Minisztérium. A tárca szerint a téves véleményeket az ÁSZ nem kellően körültekintő munkája eredményezte.
A Nemzetgazdasági Minisztérium visszautasítja az Állami Számvevőszék kritikai észrevételeit a jövő évi költségvetési tervezés megalapozottságáról, amelyeket a tárca szerint az ÁSZ nem kellően körültekintő munkája eredményezett. Az Állami Számvevőszéknek a jövő évi költségjavaslatról pénteken ismertetetett véleményében egyebek mellett kifogásolta, hogy az egyeztetések rövid határideje hiányossá tette a tervezés alátámasztottságát.
Az NGM hangsúlyozza: részletesen bemutatták az ÁSZ-nak a bevételek 2011. évi tényadatát, valamint a 2012. évi várható bázist és a 2013. évi előirányzatot megalapozó számításokat és indoklásokat. Mivel idén a 2013. évi költségvetés tervezése a korábbi évekhez képest hamarabb, május-júniusban történik, így 2012-re rövidebb időszak tényadata állt rendelkezésre – jegyzik meg. Azoknál az új adónemeknél, amelyeket az Országgyűlés még nem fogadott el – a pénzügyi tranzakciós illeték, biztosítási adó – a számításokat az NGM a már benyújtott törvényjavaslatban foglaltak alapján, a jelenlegi legjobb elérhető információk alapján végezte el – írják.
Általánosságban, a tervezés körültekintően, a statikus és dinamikus hatásokat egyaránt figyelembe véve történt – szögezi le a tárca. A tervezés a makrogazdasági pályából kiindulva, az egyes adójogszabályok változására figyelemmel készült. Az ÁSZ azonban az ellenőrzés során több olyan adatot is kért a minisztériumtól, amelyek a kért bontásban nem állnak rendelkezésre (nem léteznek) – hívják fel a figyelmet. Az NGM szerint az ÁSZ nem vette figyelembe, hogy a jogszabályi előírások, a bevallások részletezettsége és elérhető statisztikai információk alapján mi az, ami az NGM részéről reálisan teljesíthető.
Ezt az ÁSZ elkerülhette volna a jogszabályi előírások és a bevallások kellő ismeretével, ebben az esetben nem kérte volna a minisztériumot nem létező adatok szolgáltatására – jegyzik meg. A közlemény szerint ezt az NGM észrevételezte is, alternatív adatforrásokat kínálva fel az ÁSZ számára, amelyek éppúgy alátámasztották volna a tervezés megbízhatóságát. A minisztérium észrevételeit azonban az ÁSZ figyelmen kívül hagyta – írják. A tárca szerint körültekintőbb munkával, a jogszabályok és adatbázisok pontosabb ismeretével megelőzhető lett volna a nem megalapozott adatkérések sora és az ezek alapján formált téves vélemény kialakítása.