Robinson Crusoe – most akkor túlélni akarsz vagy csak játszadozni?
Azt mondják, hajótöröttként túlélni a lakatlan szigeten szinte már lehetetlen, de minimum embert próbáló feladat. Mi azonban szeretünk veszélyesen élni, ezért kipróbáltuk.
Ideje volt kommunikálni valamit pénzünk biztonságáról e vészterhes időkben. Született is egy rádiós államkötvény-kampány, melyben sikerült összekutyulni a kutyaólt az államkötvény vásárlással.
„Összegezve az eddigieket, a reklám jelentése főként ezen elemek keverékéből fakad:
Állampapír Vásárló = Ostoba Háziasszony/férj metafora – mert pénzt kutyaólba, vagy a WC tartályába dugni hibbant ötlet.
A Kutyaól, WC Tartály Biztonsága = Az Állampapír Biztonsága – mert a kutyaól bizonyos értelemben biztonságos, hisz a kutya megvédheti a pénzt az idegenektől, a WC tartály is, mert a betörő nehezen találja meg az oda rejtett pénzt, az állampapír pedig egy harmadik alternatíva a két biztonságos, ám butácska megoldás mellett.
Kabaré fogalmi keret – mely a rendszerkritikát aktiválja, valamint a reklám poénja pont akkor esik le, amikor a narrátor a komoly szövegét elmondja, ami zavart okoz.
A fentiek miatt nehezen cáfolható meg az állítás, miszerint a pénzünk nincs biztonságban.
Kivételesen abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy tudjuk, mi volt a kampány célja és mondanivalója, hiszen a Magyar Nemzetben január 11-én megjelent hír szerint a reklám »...azoknak a magyar állampolgároknak szól, akiknek van megtakarítása, és a pénzügyi válság körülményei között a magas hozam mellett a biztonságot is kiemelt fontosságúnak tekintik. ...a központ növelni kívánja a belföldi befektetők, ezen belül a lakosság részesedését az államadósság finanszírozásában«. Azonban a reklám készítői elbűvölve saját humoruktól, tudattalanul két olyan fogalmi keretet is aktiváltak, melyek kifejezetten ez ellen az eredeti, »szándékolt« üzenet ellen hatnak, plusz a szituáció alapmetaforájában (Állampapír vásárló = Ostoba háziasszony/férj) is mellélőttek. A sikeresség ilyen esetekben bejósolhatatlan és esetleges, mivel a rend és stabilitás megerősítését célzó üzenet hatása a rendbe és stabilitásba vetett hitet gyengíti.”