Lázár János: Magyarország kormánya a legnagyobb alföldi vasútépítési fejlesztésre készül
A Fidesz az egyetlen olyan politikai közösség, amely az Alföld fejlesztését fontosnak tartotta az elmúlt harminc évben – mutatott rá a miniszter.
A kormány bármi áron garantálja a baráti cégek kiemelkedő profitját és befektetésük gyors megtérülését.
„A Mátrai Erőmű MVM általi megszerzése jól példázza az állam és a kiválasztott vállalkozások – ebben az esetben egy Mészáros érdekeltség – közötti üzletelés mibenlétét. Ennek lényege, hogy a kormány bármi áron garantálja a baráti cégek kiemelkedő profitját és befektetésük gyors megtérülését. Ha szükséges, akár kormányfői beavatkozással is.
Az MVM egy 2019. december végén indult és ez év márciusában zárult tranzakcióban 672721 százalékos, azaz hatszázhetvenkétezer-hétszázhuszonegy százalékos árfolyamon vásárolta meg a Mészáros érdekeltségébe tartozó OPUS Nyrt.-től a két éve alapított - és a Mátrai Erőműben közvetetten 72,7 százalékos tulajdonnal rendelkező - Status Power Invest Kft-beli üzletrészét. Ez valószínűleg világrekord. E lap hasábjain is többször írtak már a Mátrai Erőművel kapcsolatos ügyekről, de azért tekintsük át a legfontosabb elemeket dióhéjban: mi is történt, és mi a probléma.
A sajtóban megjelent hírek szerint 2017-ben az MVM is tárgyalt a német tulajdonossal a Mátrai Erőmű Zrt. 72,7 százalékának megvételéről, amelyben 26,2 százalékban maga is tulajdonos, de sokallotta az eladó által kért vételárat. Végül 2018 márciusában a Status Power Invest és egy cseh befektető által fele-fele részben birtokolt Mátra Energy Holding Zrt. vette meg a Mátrai Erőmű társaságnak az RWE tulajdonában lévő 72,7 százalékát 5,9 milliárd forintért.
A tranzakció hatóságok általi jóváhagyását követő héten az OPUS bejelentette, hogy kivásárolja cseh partnerét az erőművet birtokló holding társaságból, mert a cseh fél le akarja építeni az erőművet, ők pedig fejleszteni szeretnék. De azért közös egyetértéssel úgy döntöttek, hogy 11,2 milliárd forint osztalékot kivesznek az erőmű társaságból a 2018. évi veszteséges év után. 2019 közepére a csehek óriási nyereséggel kiszálltak a közös vállalatból, de az erőműben folytatódott a veszteség termelés. Már az első félév is katasztrofális volt.”