ez a fajta szabadságközpontú liberális történelmiség az emberiség „utolsó hite”.
Ez a megfogalmazás akár Fukuyama „történelem vége” elméletét is eszünkbe idézheti, de érdekes módon Fukuyama egyúttal be is kívánja fejezni a történelmet, míg Croce számára tulajdonképpen nyitott a folytatás, s csak abban biztos, hogy akik nem osztoznak ebben a hitben, azok „istentelenek és vallástagadók”.
A liberálison kívüli tábor ilyen aposztrofálása ugyanakkor eléggé aggályos, még akkor is, ha tudjuk, hogy Croce itt nem a mérsékelt konzervatívokra és szocialistákra gondolhatott, hanem azokra, akik a történelem addigi menetének felforgatására szövetkeztek. Tehát az egész gondolatmenetből az jön le, hogy a szerző nagyon világosan le akarja határolni a liberalizmust és a rajta kívül kerülő, a történelmi szemlélettel szembeforduló irányzatokat nem hajlandó normális vitapartnernek tekinteni. Ebben a tekintetben megint csak egyezik a mai liberálisokkal, akik szintén – bár nem a történelemre hivatkozva – elhatárolódnak az általuk felforgatónak ítélt mai ellenfelektől. Mint például a Fidesztől.
A történelem egy sztenderd liberális megközelítésben mindig egyetemes, egy sztenderd magyar jobboldali megközelítésben mindig nemzeti. De vajon ma érvényes-e a liberalizmusra a Croce által felvázolt sztenderd? S egyáltalán: van-e ma történelmi szemlélete például a hazai liberalizmusnak? Vagy nem épp arról van-e szó, hogy
azért nem tud visszakapaszkodni a magyar politikába, mert elveszítette ezt a régen megvolt történelmi érzékét?