Lehetséges-e szabadság?

2015. január 06. 08:18

A szabadság politikai programja kudarcot vallott Magyarországon 1990 és 2010 között, mert nem volt mögötte a szabadságnak kultúrája.

2015. január 06. 08:18
Béndek Péter
1000 A Mi Hazánk

A szabadság politikai programja kudarcot vallott Magyarországon 1990 és 2010 között, mert nem volt mögötte a szabadságnak kultúrája, és a szabadságot hirdető politikai erők elég rövidlátók és korruptak voltak ahhoz, hogy ezt se ne lássák, se tenni ne akarjanak ellene. A szabadság -- a liberalizmus vélekedésével szemben -- teljesen érdektelen, amíg csak az elvek szintjén és a tankönyvekben létezik, a gyakorlati érvényesülése viszont olyan társadalmi kompetenciákat és kultúrát követel, amelynek nagy része már a szabadság alkotmányos állapotát megelőzően rendelkezésre áll a társadalmi gyakorlatban. Nem véletlen, hogy máig ténylegesen legszabadabb társadalmak a szabadságot már a 12. század óta folyamatosan fejlesztő angolszász vagy ilyen alapon működő mai demokráciák, bár ezek is szélsebesen romlanak 60-as évek óta (és a közvélekedéssel szemben nem fordította vissza a folyamatot a 80-as évek neokonzervatív fordulata sem, amely legfeljebb a kommunista országoknak segített, a sajátjait doktrinér jelmezbe öltöztette az állam feladataival és a jóllét minőségével kapcsolatban, illetve tovább szélesítette az utat a befelé irányuló állami agresszió legitimizálása felé).

A szabadságjogokban kikristályosodó szabadságprogram és a szabadság valós társadalmi gyakorlata, mint Makó és Jeruzsálem. Az előbbi egyik fontos vetülete a szabadság piaci alapú, fizikalista-atomista megközelítése (konkrétan, hogy ott a legnagyobb a szabadság, ahol a legzavartalanabb »a szereplők közlekedése«, illetve e »közlekedést« -- a szabadságviszonyokat -- mindössze a spontán erők szabályozzák kölcsönhatások formájában, akár ha egy lombikban lennénk, amelynek naturális viszonyait a piaci törvények és a semleges jogalkotás, kvázi az üvegfúvók, jelölik ki). E doktrína politikaelméleti applikációját ugyan angolok találták ki (a 17. századi Hobbes), de szerencsétlenebb történelmű, a politikai tervezésre jobban hajló országokban (főleg a kontinensen, majd globálisan az ENSZ és a US Army révén) ültették át a politikai normákba és mindenféle nyilatkozatokba -- ha nem is a politikai gyakorlatba, mert az végül lehetetlennek bizonyult.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 48 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
catalina9
2015. január 06. 14:52
Mohn [Hozzászóló kiszűrése] 2015. január 6. 13:44 Mert egy neokonbéla, egy antihunita, egy álságmenedzser, és mi még,katamami?:) Bazmeg Jóbarát elvtárs hátrálását meg kihagyttam!:))))" Ezzel a szellemességgel Heti Hetesben is szerepelhetne... Micsoda humor...ez igen Mohn.
catalina9
2015. január 06. 13:42
Akitlosz [Hozzászóló kiszűrése] 2015. január 6. 13:10 Lehetséges-e, hogy Béndek Péter csendben marad egy hónapig?" Nem úgy tűnik, de hogy mandiner miért közvetíti a hülyeségeit, az rejtély.
Akitlosz
2015. január 06. 13:10
Lehetséges-e, hogy Béndek Péter csendben marad egy hónapig?
Forsz
2015. január 06. 10:50
SZABADSÁG - egy fogalom. Úristen, hányan visszaéltek már ezzel. Mert az biztos, hogy az emberi történelem során talán ez volt az egyik leginkább áhított hiánycikk, de ne feledjük: önmagában a szabad lét vajmi kevés! A hajléktalan - igen ő szabad. De kérdezd meg, boldog-e?! Bonyolult dolog ez, és nincs sok politikailag undorítóbb dolog, mint ezt a fogalmat felhasználva, elhagyhatatlan járulékai nélkül, csupán a fogalmat szajkózva méltatlan előnyökre aspirálni. A liberalizmus, ugye nevében hordozza a szabadság eszményt, de csak a teljesen elvakult, révült állapotban tévelygő nem látja, hogy éppen egy diktatúra, a szabadság diktatúrája, no és a totális káosz felé halad a világnak az a fele, amely bedőlt ennek az álszent és szemforgató hazugságcunaminak. A szabadság fontos, de semmit sem ér jólét és szociális biztonság, értelmes szabályozottság és gondoskodó társadalmi normák nélkül. A desztillált, dekadensen deformált formája nyomasztó és dermesztő béklyóba ver, ha ennek nevében minden szociális torzultság iránti elnézésre, megengedő engedékenységre köteleznek. Ez az állapot egy bizonyos szint után, maga a téboly - és baszhatod a szabadságodat, - mert a hajóhinta átlendült és paradox módon, ilyenkor már éppen az nincs - szabadság.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!