Szerencsére az Alkotmánybíróság elutasította ezt az ordító kettős mércét tükröző megközelítést, és a vizsgálatát az egész szakaszra kiterjesztette, megállapítva, hogy a jogbiztonság követelményére figyelemmel a Btk-ban felsorolt többi önkényuralmi jelképnek is osztania kell a vörös csillag jogi sorsát: ennek megfelelően pedig az egész 269/B § – mely ezen jelképek terjesztését, nagy nyilvánosság előtti használatát és közszemlére tételét szankcionálja – alkotmányellenes. A rendelkezést azonban csak április 30-i hatállyal semmisíti meg a testület, időt adva ezzel a jogalkotónak egy alkotmányos megoldás kidolgozására. Az Alkotmánybíróság szerint ugyanis az ilyen jellegű véleménynyilvánítás korlátozása önmagában nem alkotmányellenes, a jelenlegi szabályozás azonban „túl tágan határozza meg a büntetendő magatartások körét, mert nem differenciál”, például célzat, mód, vagy eredmény szerint, hanem „a jelképhasználatot általában rendeli büntetni.” A határozat a július 1-jén hatályba lépő új Btk-ra is vonatkozik, amely a tényállást szó szerint átvette a régiből azzal az eltéréssel, hogy a szankciót pénzbüntetés helyett elzárásra változtatta.
Kíváncsian várjuk, hogy mit fog alkotni az országgyűlés ebben a kérdésben. Remélhetőleg nem az alaptörvény ötödik módosítását; ahhoz azért talán nem elég fontos a téma. Érzékeny kérdés, hogy célzatokkal vagy eredményekkel kombinálva hol kellene meghúzni a büntethetőség határát, vagy egyáltalán szükség van-e ilyen büntetőjogi tényállásra. Valószínűleg, ha valami jogalkotói mulasztás folytán április 30-tól tényleg szabad lenne nyilvánosan önkényuralmi jelképeket használni, akkor se sokan vonulnának vörös csillaggal meg sarló-kalapáccsal május elsején – mint ahogy attól a KDNP tart. Ha pedig néhány elszánt elvtársnak mégis ez a szíve vágya, hát rajta, engem aztán nem zavar. Egy normális demokráciában ennek bőven bele kellene férnie a véleménynyilvánítás szabadságába: mindenki úgy csinál hülyét magából, ahogy akar. Akinek sérti a lelkivilágát, az ne nézze. Én se fogom.