Why liberal arts matter

2011. május 23. 11:36

America should not retreat to a narrow, technical education in hopes that it will make us tougher in global competition.

2011. május 23. 11:36
Michael S. Roth
CNN

„Government officials and academic administrators should realize that innovation in technology companies, automobile design, medicine or food production will not come only from isolated work in technical disciplines. Effective vaccine delivery programs, for example, require technical expertise, but they also require cultural understanding, economic planning and ethical reasoning. Similarly, scholars in the humanities must recognize that some of the most interesting work in history, art and philosophy now involves the active participation of scientists. The growing field of animal studies, for example, brings together interpretative and analytic skills along with contemporary scientific research.

A pragmatic, broadly based education that encourages bold inquiry and regular self-reflection recognizes the increasingly porous borders among disciplines and departments. We should look at education not as a specific training program for a limited range of mental muscles but as a process through which one will generate some of the most important features in one's life. It makes no sense to train people as narrowly as possible in a world going through cataclysmic changes, for you are building specific strengths that leave you merely muscle-bound, not stronger and more flexible.

We should think of education as a kind of intellectual cross-training that leads to many more things than at any one moment you could possibly know would be useful. The most powerful education generates further curiosity, new needs, experiences to meet those needs, more curiosity and so on. Education isn't just an object that you use to get started in a career; education is a catalytic resource that continues to energize and shape your life. Education enhances your ability to develop new skills and capacities for connectivity that allow you to solve problems and seize opportunities.

I hope that parents across the country can still believe in this form of education as they attend graduation ceremonies across the country. America should not retreat to a narrow, technical education in hopes that it will make us tougher in global competition. We should have confidence, as my parents did, that a broadly based, liberal education will help our young people lead lives of creative productivity, lives in which they can make meaning from and contribute to the world around them.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
celkereszt
2011. május 27. 21:11
A humán területek sokkal fontosabbak. Lásd a Szociális konzultáció 10. pontja. Szerintem ilyen mértékű voluntarizmus nem kell. Én magam technikai területen dolgozok, de mindig felteszem a kérdést: Lehet a művészetek nélkül élni? Lehet, de nem érdemes. Amit munkaidőben csinálok, arra nincs ilyen válaszom.
hupikéktörpike
2011. május 25. 00:51
Szerintem az egy fontos dolog, amire itt utal; egész szimplán csak annyi, hogy ne legyünk technokraták.
kulalak
2011. május 23. 20:55
Nem igazan ertem miert pattog, mert tobb diak vegez human szakon AZTAN fordul egyet es nem eppen olyan munkat vallal. Allitolag az USA egyik irigyelt kepessege az eros felnottoktatas. Palyat valtoztathatsz ha nem jon be az eredeti otlet. Persze ez a manusz is egyetemi vezeto aki csak magarol tud beszelni.
crm114
2011. május 23. 15:17
"Effective vaccine delivery programs, for example, require technical expertise, but they also require cultural understanding, economic planning and ethical reasoning. Similarly, scholars in the humanities must recognize that some of the most interesting work in history, art and philosophy now involves the active participation of scientists." Ezek ebben a formában így álnaiv hülyeségek. Megállíthatatlan folyamat, hogy az egyetemből a tömegesedés és a specializáció hatására előkelő szakiskola lesz, de ezt már 120 éve is leírták sokan nagy sóhajtozások közepette, szóval nem mai hír. "We should have confidence, as my parents did, that a broadly based, liberal education will help our young people lead lives of creative productivity" Ez az elitképzésre igaz. Az elitképzés általános, klasszikus, széles stb. stb. A prolikat szakképzésben részesítik, mert az ő funkciójuk a munka, vagyis a rájuk osztott feladatok hatékny végzése. Az, hogy a lakosság 99%-át kitevő vezetettek ma nem esnek egybe a 99%-nyi nemdiplomással, mint 200 évvel ezelőtt, hanem mondjuk 30%-uk diplomás, nem jelenti azt, hogy több lett a vezető és kevesebb a vezetett.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!