Már a vb-címvédőnél is elismerik, hatalmas a baj!

2024. szeptember 14. 14:40

A sima szezonkezdés után a Red Bullnak köszönhetjük, hogy újra nagyon izgalmas lett a Forma–1. Bár ennek az osztrák istállónál cseppet sem örülnek. Mandiner-elemzés!

2024. szeptember 14. 14:40
Kiss B. László

Nyitókép: Facebook/Honda

 

Egyre nagyobb bajban van a Red Bull, ez most már egyértelműen látszik. Bár Max Verstappen még vezeti a Forma–1-es világbajnoki pontversenyt a pilótáknál, de a konstruktőrök között már csak minimális az előnye a csapatnak, 8 pont a McLarennel szemben, és ha folytatódik az osztrákok lejtmenete továbbra is, akkor az idén nem ünnepelhetnek duplán, de megeshet, szimplán sem. Persze még semmi sincs veszve, de komoly teljesítményre lesz szükségük, ha meg akarják védeni a bajnoki címeiket. Az idei világbajnokságból nyolc futam van még hátra, a hétvégén Bakuban versenyeznek, és az utóbbi hónapok hanyatlását figyelve kijelenthetjük, az Azeri Nagydíjnak sem Verstappenék az esélyesei.

No, de mi bicsaklott meg a Red Bullnál, mert az évet most is remekül kezdték? Több szakértő úgy tartja, a kezdeti sikerek túlzottan magabiztossá, és kissé arrogánssá tették a vezetőket. Az elején még jó helyzetben voltak, de a szezon közepe óta visszafelé lépdelnek és rossz döntéseket hoznak. Május elején jelentették be, hogy Adrian Newey mérnök nem fejleszt tovább a világbajnok F1-es istállónál. A brit szakember azóta már az Aston Martinhoz szerződött. Talán ez is lehet az oka, hogy az elmúlt időszakban az osztrák csapat fejlesztései félresiklottak, minél több újítás érkezett, annál bizonytalanabbá és nehezebben kezelhetővé vált az autó. Emiatt Verstappen ki is akadt a monzai Olasz Nagydíjat követően.

„Tavaly nagyszerű autónk volt, amely minden idők legjobb versenygépe volt, de mostanra egy szörnyeteget alkottunk belőle. 

A domináns autóból vezethetetlen járművet csináltunk mindössze hat-nyolc hónap alatt. Korábban már voltunk ilyen helyzetben pár futamig, de az előző évhez viszonyítva természetesen ez a mostani teljesen más. Dolgoznunk kell keményen, s most sok munkánk lesz Bakuig. Igazán rossz a helyzet jelenleg, rengeteg mindent át kell alakítanunk ezen a kocsin, különben mindent elveszítünk” – jelentette ki a háromszoros világbajnok holland, aki az egyéniben még 62 ponttal vezet Lando Norris (McLaren) előtt.

Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője (balra) a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Holland Nagydíjának otthont adó zandvoorti pályán 2024. augusztus 25-én
Fotó: MTI/AP/Peter Dejong

Veszélyben az elsőség

Bár a versenynaptárban még mindig vannak olyan pályák, amelyek papíron kedvezhetnének a Red Bullnak, Verstappen szerint ez már nem számít. Az ellenfelek, a nagy kihívók, mint a McLaren, a Ferrari vagy a Mercedes is keményen dolgoztak, folyamatosan és jól fejlesztettek, így beérték a Red Bullt, s ha az osztrákoknak nem sikerül megoldást találniuk a problémákra, akkor meg is előzik őket.

„Jelenleg az egyensúly szétesése a fő problémánk. Képesek vagyunk pár versenyképes köridőre, de nagyon nehéz folyamatosan elérni. És valami a gumikkal is történik, mert gyorsabb vagyok kopott gumin, aztán sokkal rosszabbnak érzem frissen. Van tehát pár dolog, ami magyarázatot ad a jelenlegi fél másodperces lemaradásunkra az élen lévőkkel szemben” – ezt már a Red Bull másik versenyzője, Sergio Pérez mondta. 

A mexikói pilóta úgy véli, ugyanaz a probléma áll Max Verstappen visszaesése mögött, ami őt már jó ideje fogságban tartja. 

Szerinte ő ugyanebben a hajóban ült az elmúlt tíz versenyen, de most hirtelen Maxnak is kezdenek hasonló problémái lenni.

Sergio Pérez, a Red Bull Racing mexikói versenyzője a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Olasz Nagydíjának első szabadedzésén a monzai versenypályán 2024. augusztus 30-án
Fotó: MTI/AP/Luca Bruno

Az év elején szexbotrányba keveredett csapatfőnök Christian Horner sem elégedett a helyzetükkel, de azért ő bizakodóbb, mint a versenyzői.

„Senkinek sem tetszik a jelenlegi helyzet, senki sem elégedett vele. Igazán keményen kell dolgoznunk, hogy fordíthassunk ezen. De ha van valamije ennek a csapatnak, az az erő és a tehetség. És vissza fogunk vágni” – ígérte Horner.

Miami után jöttek a gondok

A Red Bull Racing tanácsadója, Helmut Marko azt szeretné, ha a csapat alaposan megvizsgálná, hol tévedtek, és indultak el rossz irányba az autó fejlesztésével.

„Meg kell találnunk azt a pillanatot, amikor rossz irányba fordultunk. De ezeknek az autóknak a bonyolultsága miatt ez nagyon nehéz. 

Vissza kell tekintenünk Miamira, mert akkor még dominánsak voltunk. Azokat a versenyeket, amelyeket Max utána megnyert, a kivételes tehetségének köszönheti. A helyzet tényleg kezd komolyra fordulni. Monza után az Azeri Nagydíjig volt egy kis időnk, s Bakuban most kiderül, jó irányba keresgéltünk-e, vagy nőnek a ráncaink a homlokunkon” – mondta Helmut Marko.

Kívülállóként könnyű okoskodni, de Günther Steiner azért jobban rálátott, rálát az F1 belső dolgaira, mint az átlag szurkolók vagy az újságírók. Ráadásul ő dolgozott is a Red Bull Racingnél mint technikai műveleti igazgató. A Haas F1 Team korábbi csapatfőnöke szerint a korai dominanciájuk, a siker arrogánssá tette az osztrákokat. Példaként említett, hogy nem volt speciális monzai csomagjuk, mert nem fejlesztettek ilyet. Azt gondolták, az autójuk így is elég jó, nem kell külön csomag az Olasz Nagydíjra. A korábbi csapatvezető pedig azt vallja, minden pálya más, ezért hiba ezt figyelmen kívül hagyni.

„Az év elején még jó helyzetben voltak, de azóta visszafelé lépdelnek és rossz döntéseket hoznak. Nincs külön monzai aerodinamikai csomag? Ez már szinte arrogáns” – véli Günther Steiner, aki 2008-ban távozott a Red Bulltól. Az olasz szakember attól tart, hogy a vb-címvédőknek a 2025-ös autójuk sem lesz rögtön versenyképes, mivel egyelőre nem igazán tudják megoldani az RB20-asnál jelentkező problémákat sem. Meglátjuk, igaza lesz-e Steinernek, az viszont biztos, hogy a Red Bullnak köszönhetően az idei világbajnokság vége sokkal izgalmasabb lesz, mint a tavalyi vagy a tavalyelőtti.

Ezt is ajánljuk a témában

 

 

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
lististerc
2024. szeptember 14. 15:03
Úgy tűnt, májusra eldől a Forma1, de akkor mi lesz a többi futammal? Verstappen és a Red Bull visszaesése finoman fogalmazva is gyanús. Mint tudjuk, a boxban is fizetnek a vereségért...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!