Betelt a pohár a Ryanair-vezérnél: nekiugrott Ukrajnának

A Ryanair tervei szerint a háború lezárását követő első évben ötmillió utast szállítanának Ukrajnába.

Botrányokkal teli éveket tudhat maga mögött a Ryanair: jegyfoglalások százezreit mondták le, lopáson kapták az egyik dolgozójukat, és a Kanári-szigetekre tartó gép Budapesten hagyta a magyar utasok bőröndjeit. A főváros kormányhivatala eljárást is indított a cég ellen. Nem csoda, hogy egy 2018-as közvélemény-kutatáson a cég az utolsó helyen végzett.
A Which? minden évben kérdőíves felmérést végez, hogy feltérképezze a rossz minőségű termékeket és szolgáltatásokat.
Kutatásaik kiderítették, hogy a repülőközönség számára mely szempontok a legfontosabbak, és az egyes légitársaságok mennyire tudják ezeket kielégíteni. A szempontok a következők: gördülékeny beszállás, kényelmes ülések, minőségi élelem és az utastér belső környezete. Ezekben bőgött le csúnyán az ír fapados, immár zsinórban hatodik éve.
A közvéleménykutatásban 19 légitársaságot rangsoroltak, a legjobb három közé pedig az Aurigny Air Service, a Swiss és a Jet2 került. A lista végén a Wizz Air, a Thomas Cook Airlines és a Ryanair végzett, az utóbbi messze lemaradva a mezőnytől. Az utolsó helyezést az is okozhatta, hogy egy év alatt háromszor változtatták a poggyászokra vonatkozó szabályokat.
A felmérést készítő szervezet szerint a Ryanair, amellett hogy a legtöbb utast szállítja Európában, mostanra a leginkább visszautasított légitársaság is lett. Utasaik 70 százaléka, ha tehetné, inkább másik társasággal repülne. Arra, hogy mégis miért hajlandóak felülni az utolsó helyezett gépeire, a repülős cég nyilatkozata adhat magyarázatot, akik szerint
az ár a legfontosabb szempont a Ryanair brit vásárlói számára.
A Ryanair szerint európai viszonylatban a cég az első számú légitársaság, a legolcsóbb jegyárakat kínálják. Egy átlagos utazás 39 euró (12500 forint), ami töredéke a Which? által ajánlott légitársaságok árainak.
A kutatás eredményeit az utasszállító cég elutasítja, mert szerinte az nem reprezentatív és értékelhetetlen. A megkérdezett 8000 fő szerintük túl kevés, eltörpül az évi 141 milliós utasforgalmuk mellett.
Rory Boland, a Which? utazási rovatának szerkesztője így reagált: „noha a Ryanair jegyei olcsók, cserébe nem ülhetsz a szeretteid mellett és a legkisebb táskádat se viheted fel a gépre. A számológépeteket viszont ne hagyjátok otthon, hogy kiszámíthassátok a végső fizetendő árat.”
Az eset felveti a kérdést, hogy járhat-e kéz a kézben a korrekt minőség és az alacsony ár. A vásárlók felelőssége is, hogy a színvonal emelkedjen, hiszen csak ők tudnak nyomást gyakorolni a vállalatokra, már ha valóban, ők is elégedetlenek a szolgáltatás színvonalával.
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.