A katolikus társadalmi tanításon alapuló szubszidiaritás elve ugyanakkor nemcsak az állami hatalommal szemben véd, hanem az állami hatalmat is védi a magánhatalommal szemben.
Az államnak jogvédő és társadalomszervező feladata van, és ha ennek ellátását például egy transznacionális vállalat veszélyezteti vagy erodálja, akkor ezzel megsérti a szubszidiaritás elvét. Védelmi szerepei mellett pozitív, innovációt segítő funkcióval is rendelkezik. Amint arra a híres – ráadásul progresszív felfogású – legfelső bírósági bíró, Louis Brandeis a XX. század elején rámutatott, lehetővé kell tenni, hogy a tagállamok és a kisebb helyi közösségek „demokratikus laboratóriumokként” működhessenek a különféle társadalmi és gazdasági szabályozások innovációjához. A szubszidiaritás így a züllesztő központosítás és az önző individualizmus végleteivel szembeni védelmen túl a hatékony társadalomszervezés egyik legfontosabb záloga, amely megkönnyíti az emberi közösségek együttélését és kiteljesedését.
Szerepe nem csekélyebb az emberi jogok védelme terén sem.
Az emberi jogok egyetemesek, az embereket emberi mivoltuknál fogva illetik meg, de csak a jogi, politikai, kulturális és gazdasági rendszerek pluralizmusába illeszkedve biztosíthatók.
A jogok absztrakt megfogalmazása nem a homogenizáció miatt, hanem ellenkezőleg, azért érték, mert így egy-egy közösség konkrét körülményei közé igazíthatók. Így például a véleménynyilvánítás szabadsága alapvető fontosságú ahhoz, hogy az emberek, különösen politikai és közéleti kérdésekben eszmét cserélhessenek, szabadon kibontakozhassanak. Ugyanakkor az már társadalmi kultúrától függ, hogy ezen alapvető funkció betöltésén túl hol húzhatók meg a határai például a gyűlöletbeszéddel szemben. Az emberi jogok a politikai közösség keretei között zajló közéleti és tudományos viták, demokratikus és bírói döntések, nem egy esetben konfrontációk és konfliktusok árán forrnak ki, majd válnak az adott kultúra részévé.