Miután Olaszország is ratifikálta, augusztus elsejével hatályba lépett az Emberi Jogok Európai Egyezményének 15. kiegészítő jegyzőkönyve. A jegyzőkönyv több fontos újítást tartalmaz, amelyek között különösen fontos az a rendelkezés, miszerint a szubszidiaritás elvének megfelelően a részes államokat terheli az elsődleges felelősség az egyezményben foglalt jogok érvényesítéséért. Ezzel karöltve pedig a strasbourgi bíróság eljárása során a tagállamok egyfajta mérlegelési teret – úgynevezett „margin of appreciation”-t – élveznek a közpolitikai intézkedéseik alakításában. Honnan ered és miben is áll a szubszidiaritás elvének kulcsszerepe az emberi jogok védelme terén és azon túl?
A szubszidiaritás nem elsősorban jogi, hanem tágabb kormányzati és szervezési elv, amelynek gyökerei Arisztotelész munkásságáig nyúlnak vissza, de amelyet a kereszténység dolgozott ki és közvetített a nyugati kultúrának. Eszerint
a szubszidiaritás a szolidaritással karöltve a közjó és az emberek kiteljesedésének nélkülözhetetlen előfeltétele.
Ennek jegyében hangsúlyozta Szent II. János Pál pápa, hogy az emberek tevékenysége csak meghatározott kulturális környezetben bontakozhat ki. Az embereket érintő döntéseket a hozzájuk lehető legközelebb eső szinten szükséges meghozni, miközben a magasabb szintek támogató szerepbe helyezkedhetnek. A szubszidiaritás elve ennél fogva védelmet jelent azzal a hatalomgyakorlással szemben, amely a helyi közösségekben kikristályosodó közjóval ellentétes normákat kíván kikényszeríteni.
Ezt a felfogást sajátos módon tükrözik például az amerikai alkotmánykiegészítések negatív jellegű megfogalmazásai, amelynek kiindulópontja a Kongresszus hatalmának korlátozása. Így nemcsak egyéneket megillető jogokat, hanem – ehhez szerves módon kapcsolódóan – a tagállamok és az alacsonyabb szintű közösségek autonómiáját is védelmezik. Ez nyújt biztosítékot ahhoz, hogy olyan kérdésekben, mint például a vallásszabadság, a vallás közéleti szerepe, a véleménynyilvánítás szabadság vagy a fegyverviselési jog szabályozása terén ne egyetlen vezényszóra meneteljen a kontinens nagyságú ország.
A katolikus társadalmi tanításon alapuló szubszidiaritás elve ugyanakkor nemcsak az állami hatalommal szemben véd, hanem az állami hatalmat is védi a magánhatalommal szemben.
Az államnak jogvédő és társadalomszervező feladata van, és ha ennek ellátását például egy transznacionális vállalat veszélyezteti vagy erodálja, akkor ezzel megsérti a szubszidiaritás elvét. Védelmi szerepei mellett pozitív, innovációt segítő funkcióval is rendelkezik. Amint arra a híres – ráadásul progresszív felfogású – legfelső bírósági bíró, Louis Brandeis a XX. század elején rámutatott, lehetővé kell tenni, hogy a tagállamok és a kisebb helyi közösségek „demokratikus laboratóriumokként” működhessenek a különféle társadalmi és gazdasági szabályozások innovációjához. A szubszidiaritás így a züllesztő központosítás és az önző individualizmus végleteivel szembeni védelmen túl a hatékony társadalomszervezés egyik legfontosabb záloga, amely megkönnyíti az emberi közösségek együttélését és kiteljesedését.