Az ENSZ Üzleti Világ és Emberi Jogok Munkacsoportja (UN Working Group on Business and Human Rights) a héten tartotta nyolcadik szakmai fórumát. A munkacsoport és az általa éves rendszerességgel megrendezett fórum célja, hogy megalapozza a 2011-ben elfogadott ENSZ Üzleti Világ és Emberi Jogok Irányelvek hatékony érvényesülését és implementálását. A John Ruggie harvardi professzor és ENSZ Főtitkár különmegbízottja által kidolgozott irányelvek a globalizáció emberi jogokra gyakorolt negatív hatásainak kihívását igyekeznek kezelni.
Ennek megfelelően az irányelvek egyik kiemelt célja, hogy a hatályban lévő és nemzetközi elismert nyert emberi jogi normáknak olyan értelmezését és felfogását alapozza meg és népszerűsítse a gyakorlatban, amelynek segítségével hatékonyan vehető fel a küzdelem a transznacionális üzleti magatartásokra visszavezethető emberi jogi jogsértésekkel szemben. Az irányelvek ehhez három különböző pillért azonosítanak. Az első és egyben legerősebb pillér az emberi jogok védelmének államokat – nemzetközi szerződések alapján – terhelő kötelezettsége. A klasszikus felfogást követve az irányelvek értelmezésében továbbra is az államok maradnak az emberi jogok kötelezettjei és legfőbb garantálói, ugyanakkor ezen kötelezettségüket egy sokkal összetettebb nemzetközi jogi és nemzetközi gazdasági – üzleti környezetben, erélyes és jól megtervezett szabályozási és ellenőrzési jogosítványok birtokában teljesíthetik. A második pillért ehhez képest az a kötelezettség jelenti, miszerint az üzleti világ szereplőinek, és elsősorban a transznacionális vállalatoknak, valamint a nagy technológiai cégeknek világszerte tiszteletben kell tartaniuk az emberi jogokat. A harmadik pillér az emberi jogi jogsértések orvoslását és az elszámoltatathatóságot kívánja meg.
A Fórum napirendjét meghatározó téma az idén az állam szabályozó erejének jelentősége volt, illetve pontosabban az „állam katalizátor szerepe” az alapvető emberi jogok megóvásban az üzleti világgal és különösen a transznacionális üzleti érdekekkel szemben. Az államok a szabályozó erejükön, valamint igazgatási és ellenőrzési jogosítványaikon keresztül továbbra is elsődleges szereplői az emberi jogi jogvédelem biztosításának, és egyben letéteményesei a méltó és szabad élet garantálásának. Ugyanakkor például a gyermekmunka, az emberkereskedelem vagy a rabszolgaság különböző modern formáinak fájó jelenségei mind a napig jelen vannak az üzleti világban, és világosan jelzik, hogy hiányzik a kellő erejű állami fellépés a transznacionális üzleti magatartásokra visszavezethető emberi jogi jogsértésekkel szemben. Ennek megfelelően a Fórum elsősorban azokat a kérdéseket vette górcső alá, amelyekkel az államok saját házuk táján tehetnek rendet. Azokat a lépéseket, amelyekkel erősíthetik saját szabályozásukat és intézményrendszerüket annak érdekében, hogy elősegítsék a globalizáció káros hatásainak a megelőzését, illetve az ezzel összefüggő elszámoltathatóságot. Azokat a kötelező és önkéntes, nemzeti és nemzetközi módszereket, amelyekkel ösztönzést nyújthatnak és garanciát szolgáltathatnak a felelős transznacionális üzleti működéshez.