Franciaország megálljt parancsolt Magyarország ügyében – ez az Európai Unió jövőjét is befolyásolja
Brüsszel döntése aláásná az egyik legfontosabb uniós elvet.
R. Daniel Kelemen és Tommaso Pavone cikkükben amellett érvelnek, hogy az uniós jog nemzetállami terjedésének mintáját és ütemét a már létező állami intézmények alakították ki, így főleg a tagállami bíróságok ítélkezési gyakorlatán múlik az EU-s jog terjedése.
Az Európai Unió irányítási képessége a földrajzi kiterjedés és az időbeliség egyensúlyától függ
A két szerző úgy látja, hogy az Európai Unió kormányzásának elsődleges módja a jogállamiság előmozdítása, hiszen az Unió költségvetési forrásai korlátozottak, és az adminisztratív apparátusa is gyenge. Ezt az irányítási módszer azonban nem előzmény nélküli, hanem a tagállami jogrendszerek eredményeire alapulva jött létre. Az intézményi változások így a rétegződés és az átalakítás mentén zajlottak és zajlanak, vagyis az új jogszabályokat már meglévő nemzeti jogszabályok felett rétegezik, és a meglévő intézményeket fokozatosan új célok szerint alakítják át. Ebben a folyamatban időbeli és térbeli dimenzió is megtalálható, amely az Unió kormányozhatósági képességét befolyásolja.
A centralizált bíróságok lassítják az EU-s jog terjedését
Kelemen és Pavone szerint az előzetes döntéshozatali eljárás az Unió igazságügyi hatáskörének fontos indikátora, hiszen a nemzeti bíróságok ekkor az Európai Unió Bíróságához fordulnak az uniós jog értelmezését illetően, és a szerzők szerint így a nemzeti bírók és a Bíróság között együttműködés alakul ki. Habár az előzetes döntéshozatali eljárás elterjedt a tagállamokban, a térbeli-időbeli mintázatot továbbra is a nemzeti intézmények, különösen a nemzeti bíróságok alakítják. Amikor a tagállam bírósági rendszere decentralizált, az uniós jog terjedését az alsóbb szintektől indulva az autonóm bíróságok irányítják; ellenben, ha egy tagállam bírósági rendszere centralizált és hierarchikus, a legfelsőbb bíróságok fentről lefelé irányítják az uniós jog terjedését, amely időben változékonyabb is. A decentralizált jellegre a tanulmány példaként hozza Németországot, ahol a bírók helyi kötődése az Európai Unió Bíróságához utalt ügyek számát is növelheti. A centralizált jellegre példa Olaszország és Franciaország, ahol a centralizált és hierarchikus bírósági rendszer felülről korlátozza az alárendelt bíróságok autonómiáját, a döntéshozatal is a legfelső szint jóváhagyásához kötött. Mindhárom ország esetén igaz a tanulmány szerint, hogy a legfelsőbb bíróságok legalább egyszer kísérletet tettek már a helyi bírósági rendszer korlátozására az Európai Unió Bíróságával kapcsolatban. A francia legfelső bíróságok egyértelműen befolyásolták az alacsonyabb szintű bíróságokat ezzel a korlátozással, míg a német bíróságoknál ez a befolyás nem alakult ki.
Minél decentralizáltabb egy tagállam bírósági rendszere, annál nagyobb mértékű a kérdésspecifikus térbeli csoportosulás
A tanulmány szerint a politikai földrajz az ügyek térbeli csoportosulására is rávilágíthat, ugyanis a térbeli közelség megkönnyíti a tudás és a helyi bírósági gyakorlatok terjedését a konkrét jogterületek esetén, így az uniós jog bírói végrehajtásának „hot spotjai” felbukkannak a tagállamokban. Ilyen „hot spot” például a kereskedelemmel kapcsolatos eljárás a tengeri kikötők közelében. Ezek a „hot spotok” vagy kérdésspecifikus térbeli csoportok bármely tagállamban megjelenhetnek, de a szerzők szerint a decentralizált bírósági rendszerrel rendelkező államokban hangsúlyosabban vannak jelen, mivel itt a helyi bíróságok autonómiával rendelkeznek, és a helyi igényekre is tudnak reagálni. Ez a térbeli csoportosulás a vizsgált országok közül Németországnál jelenik meg leginkább.