Szalay-Berzeviczy Attila, A nagy háború százéves nyomában szerzőjének írása a Mandiner hetilapban
Az első világháború az emberiség utóbbi kétszáz évének legjelentősebb fejezete, örökre megváltoztatta a világot. Véget vetett az Osztrák–Magyar Monarchiának, a Német, az Orosz és az Oszmán Birodalomnak; elhozta a brit és a francia gyarmatbirodalom alkonyát; világhatalmi helyzetbe emelte az Egyesült Államokat; olyan új, független államokat teremtett, mint Ausztrália, Csehszlovákia, Írország, Jugoszlávia, Kanada, Lengyelország és Új-Zéland; létrehozta Nagy-Romániát és a Szovjetuniót, valamint a Közel-Kelet új államait.
A legfőbb következménye pedig a kapitalizmus, a fasizmus és a kommunizmus húszas évektől bekövetkező kegyetlen versengése lett,
amely egy még pusztítóbb világméretű konfliktusnak ágyazott meg.
E hatalmas léptékű változások fényében nem csoda, ha a nagy háború öröksége még több mint száz évvel később is része az emberiség életének. Mindennek ellenére a legtöbben a világban meglehetősen szerény ismerettel bírnak arról, hogy mi és miért is történt 1914 és 1918 között. Ennek pedig az egyik oka az lehet, hogy a második világháború után és a hidegháború árnyékában a nemzetközi filmipar közel hatvan évig hanyagolta ennek az időszaknak a feldolgozását.
A nagy háborúról szóló első filmet Charlie Chaplin forgatta 1918-ban, amikor még javában folytak a harcok a nyugati és az olasz fronton. Hollywood a következő világháború kitöréséig még öt-hat e témával foglalkozó filmet készített. Ezek közül a leghíresebb az Erich Maria Remarque háborúellenes bestsellerjét feldolgozó, az amerikai Lewis Milestone által 1930-ban elkészített Nyugaton a helyzet változatlan lett.
A világhírűvé váló német író 1917-ben maga is megjárta a nyugati frontot,
miután önként jelentkezett katonának. Az ott szerzett tapasztalatait az 1928-ban megjelent könyvében foglalta össze, mely a gimnáziumi padból hazafias és naiv lelkesedéssel a frontra vágyó Paul Bäumer szemszögéből mutatja be a háború szörnyűségét, értelmetlenségét és az ember lelkére és tudatára gyakorolt hatásait.
A hitleri Németország legyőzése után 1957-ben jött a következő jelentős amerikai film az első világháborúról, A dicsőség ösvényei, melyben Kirk Douglas játszotta a főszerepet. Az ezt követő harminc évben a témában mindösszesen három olyan alkotás készült, amely be tudta járni a világot: az 1962-es, Oscar-díjas Arábiai Lawrence, az 1979-ben másodszor is feldolgozott Nyugaton a helyzet változatlan és végül a Mel Gibson nevével fémjelzett, 1981-es Gallipoli.