az is érthető, hogy a tanárok konkrét ígéretekre vágynak.
Sok igazgató kollégámmal mi is úgy látjuk, hogy egy harmincszázalékos emelés arra lenne elég, hogy a bent levő kollégák a rendszerben maradjanak. Ám ahhoz, hogy tanárutánpótlás is legyen, évről évre folyamatosan emelkedő és értékálló emelésre van szükség. Ezt azzal is meg tudom erősíteni, hogy a saját legkisebb fiam is, amikor a tárgyalásokról kicsit reménykeltőbb hangulatban jövök haza, mindig kijelenti, hogy követi apját, s történelem tanár lesz, másrészt pedig egy ilyen ún. elitiskolában mint a Trefort egy nemrég végzett nem reprezentatív felmérésünk szerint méltó megbecsülés esetén az évfolyamoknak akár negyede-harmada is szívesen választaná a tanári pályát; ez azért a mi szívünket is megmelengette, hisz bizonyára a trefortos tanáraik példája nyomán válhatott vonzóvá számukra ez a pálya. Ha jól értettem Maruzsa Zoltán államtitkár úr január 31-i interjújának szavait, a kormány is tudja ezt. Már csak az időzítés a kérdés.
Még azt is megreszkírozom, hogy a tanárok számának emelkedéséhez nem kell kivárni az ötéves képzési időszakot. Hiszen ezrével vannak a munkaerőpiacon jobbnál jobb pedagógus vénájú és szakirányú diplomával rendelkező emberek, akik szerintem örömmel hagynák ott hivatalukat a diákokért, a katedráért. Azzal, hogy hét éve erodálódik a fizetésünk, s ezzel párhuzamosan csökken a tanári pályát választók száma, 2022-re az a helyzet állt elő, hogy két, homlokegyenest ellentétes érdek csap össze. A tanárok érzik és tudják, hogy a választási kampány – nem felejtik 2002-t – az egyetlen esély az eredmény kicsikarására, s közben sem a kormányzat, sem az azt támogatók nem örülnek, hogy pártpolitikai erőtérbe került a pedagógusok helyzete, hiszen innentől kezdve nagyon nehézzé válik a józan ítélkezés és cselekvés.
Említette, hogy a tanárok úgy érzik, „megint mi vagyunk a lúzerek”. Lúzerség, hogy a gyermekekkel vannak elfoglalva, nem a politikával?
A tanároknak alapból eszük ágában sincs sztrájkolni; ők a gyerekekkel, diákokkal szeretnek foglalkozni. Egy ilyen politikai megmozdulás – a jó példák mellett – számos konfliktust okoz egy-egy tantestületen belül, ami nyilvánvalóan nem tesz jót az iskolának. Túl lehet lépni azon, hogy egyébként a fizikatanár az iskolában épp konzervatív, a matektanár pedig épp liberális, ha mindkettőnél szárnyalnak a gyerekek, izzik a levegő az órán: ha jó a szaktanár és meg tudja nyerni a gyerekeket; a legjobb lenne, ha nem kellene politizálnunk, hisz láthatóan nem is értünk hozzá. Ám valójában nagyon nehéz egyetértésre jutni a tanárok között, mert egyrészt vérmérséklettől, másrészt politikai szimpátiától is függ, hogy ki mikor és milyen eszközzel élne. Néhány éve még nagyon alacsony lett volna a bármiféle sztrájkot vállalók aránya. Mára ez megugrott. Nagyon nehéz egyetértést találni a tanárok között. Sok tiltakozó tanár nyilatkozatában is elhangzott, hogy picit