(Amint a baloldali alterglob-mozgalmak sem magát a globalizációt ellenzik, hanem csak annak aktuális formáját.) Az egyik húzza, a másik tolja a globális kapitalizmus világforradalmát. Az antiimperialista küzdelmeken, a harmadik világ forradalmainak csodálatán és a palesztinokkal való szolidaritáson edzett antifasiszta baloldal és a nemzetállamokat a globális nagytőke érdekében korlátozó neoliberális kapitalizmus nagykoalíciót kötött egymással – az egyik multikulturális, a másik multinacionális, az egyik nemzetekfölöttiségét internacionalizmusnak, a másikét globalizációnak hívják. Ahogy mondani szokták: ugyanaz pepitában. Daniel-Cohn Bendit zöldpárti EP-képviselő, hajdani soixante-huitard ki is jelentette ’68 ötvenedik évfordulójára időzítve, hogy „morális értelemben a legnagyobb esemény volt, […] ekkor született a multikulturalizmus”.
Slavoj Žižek a Willkommenskultur-t és a vele szembeni populista lázadást egyszerre kritizáló könyvében (A kettős zsarolás ellen. 2015) a következőt írja: „az eurocentrizmus kritikusai éppen abban a pillanatban vetik el a nyugati értékeket, amikor – kritikusan újraértelmezve – számos ezek közül […] fegyverként szolgálhatna a kapitalista globalizációval szemben.” Ez a kritika pontosan azért fogalmazódik meg az európai értékek ellen, hogy ezek a fegyverek (akár balról, akár jobbról) sohase készülhessenek el. A neoliberális globalizáció nemzetközi segítőtársa, vagyis a nyugati baloldal minden formája – a feketeruhás antifáktól a centrista EP-képviselőkön át a jogvédő aktivistákig – a nemzetállami lét politikai dekonstrukciójában és kulturális diszkreditálásában hisz. Hogy ez a világkapitalizmus érdekében (is) álló folyamat, azt vagy megértik és tudomásul veszik, vagy nem – egyik lehetőség rosszabb, mint a másik!
A globális kapitalizmus, akárcsak az internacionalista baloldal, a nemzeti hagyományok és az államhatárok felbomlásában érdekelt,
egymástól távolinak tűnő filozófiai alapelveik ennek jegyében közös tőről fakadnak. E nagy munkában hamarosan azonos alanyra is leltek. A világ új elnyomott csoportja – akikért morális kötelesség küzdeni – a harmadik világ nyugati civilizációba áramló népessége lett. Boris Groys filozófus, művészeti kritikus és médiateoretikus szerint az összefüggés egyértelmű: „A migráció korunk egyetlen igazán egyetemes, nemzetközi jelensége”, ugyanis „csak a migráció vezet el a végső univerzális–nemzetközi, globális kultúra kialakulásához. […] és éppen ez az, amit a kortárs baloldal igazán akarhat, feltéve, ha intellektuálisan nem akar kapitulálni”, tudniillik azok előtt, akik a nemzeti identitásokat területi alapon védelmezik.
A globális piac korlátlan áramlásában, ahol a tőke és a munka, a szolgáltatások és az áruk minden korlát nélkül közlekednek, a migráció sem tűrhet határokat. A migráns egyszerre az új vállalkozó és az új proletár. A migráns is áru, amely iránt a kereslettámasztás nagy erőkkel folyik. A globalista végcél érdekében hatékony munkamegosztás alakult ki a gazdasági homogenizációért felelős neoliberalizmus és kulturális diverzitásért dolgozó baloldal között. Ma már tudjuk, hogy Marx és Engels tévedett: nem a kapitalizmus készíti elő a talajt a kommunizmus számára, hanem fordítva.