Ugyanakkor jelenleg szellemi megújulásra van szükség az amerikai konzervatív terepen, amire az összefogással együtt jó lehetőséget ad a Obama-rezsim, hiszen itt felmutathatják szakmai és szellemi fölényüket például a külpolitikát illetően, az „Obama-féle töketlenkedéssel” szemben. A megújuláshoz viszont új nyelv kell, mert a nyolcvanas évek nyelve elavult, és be kell fogadni olyan témákat, mint a környezetvédelem és a biotechnológia, a mai fiatal amerikai konzervatívok ugyanis bátran kritizálják a biotechnológiai nagyvállalatokat. Békés rámutatott: számos amerikai konzervatív gondolkodó nonkonform és többszörös kisebbségi volt. Emellett Békés a kommunitárius attitűdű konzervatívokat tartja a leginkább innovatívnak és szellemileg érdekesnek. Szerinte sem Amerikában, sem itthon nem kell attól félni, ha többféle konzervatív áramlat létezik egyszerre, amelyek egymással is vitát, párbeszédet folytatnak.
Szilvay Gergely, portálunk munkatársa egy kortárs amerikai vitát mutatott be a liberális demokráciáról. Michael Baxter, a DePaul University professzora egy 2013-sa cikkében azt fejtegette: az amerikai állam maga alá gyűrte a moralitást, így a hiteles politikai erényekhez szükséges erényeket a modern állam aláássa. Ezért a közjót ma csak kicsi, gyakorlatorientált közösségekben lehet elérni és ki kell vonulni a magaspolitika szféráiból. A konzervatív, washingtoni Ethic and Public Policy Center vezetője, George Weigel erre azzal reagált: a liberális politika olyan képviselői, mint Nancy Pelosy demokrata párti politikus és Joe Biden, Obama alelnöke, nem fogják követni Baxtert „a sivatagba”, azaz nem szabad üresen hagyni a magaspolitika szféráját.
Patrick J. Deneen, a Notre Dame University professzora Fenntarthatatlan liberalizmus című, a First Things folyóiratban közölt eszmefuttatásában viszont azt próbálja kimutatni, hogy a liberalizmus belső ellentmondásoktól terhes, ezért szükségszerűen kudarca van ítélve. Szerinte a liberalizmus erényei, az alkotmányosság, joguralom, választási szabadság, szabad piac valójában középkori eredetűek, és nem szükséges megvalósításukhoz a liberalizmus. Ami viszont a lényegéhez tartozik, az az individualizmus, ami az egyén semlegesen megítélt választását és az emberi természettel való szembefordulást vallja, ami védtelen egyénhez és az egyre nagyobb államhoz vezet, hiszen az államnak biztosítania kell az egyén vágyainak kielégülését, valamint fel kell szabadítania a kisközösségek „elnyomó” szabályai alól. A megoldás a visszatérés a föderalizmus erőteljesebb formájához, a közösségek önrendelkezésének és egyáltalán megerősödésének biztosításához, ahogy azt Alasdair MacIntyre, Az erény nyomában című munka szerzője, illetve Robert Nisbet szociológus, konzervatív gondolkodó ajánlja, aki „a társadalmi csoportok laissez-faire”-jéről beszél.