Gigafejlesztés: Bécs és Székesfehérvár felé is leágazhat majd a Budapest-Varsó gyorsvasút

2021. április 28. 08:58

A visegrádi országok fővárosait felfűző nagysebességű összeköttetés egy osztrák leágazással kapcsolhatja be a térséget a nyugat-európai gyorsvasúti hálózatba.

2021. április 28. 08:58
null

Bécs és Székesfehérvár felé is leágazhat majd a Budapest-Varsó gyorsvasút – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szerdán az MTI-vel. A közleményben kiemelték, hogy a visegrádi országok fővárosait felfűző nagysebességű összeköttetés egy osztrák leágazással kapcsolhatja be a térséget a nyugat-európai gyorsvasúti hálózatba. A tervek szerint a következő évtizedben kiépülő vonal egyes szakaszain akár 320 kilométer/órás sebességgel járhatnának a vonatok. A pályát a belföldi InterCityk is használhatnák, például a balatoni utazásokban versenyképesebb alternatívát kínálva a közúti közlekedésnél.    

Részletek

Ismertetik, hogy

a tervezett nagysebességű vasútvonal Magyarország legforgalmasabb közlekedési tengelyében helyezkedik el.

A Budapesttől északnyugati irányba tartó folyosó közúton, vasúton és a légi közlekedésben egyformán a legtelítettebb. Az 1. számú vasútvonal (Budapest-Hegyeshalom-Rajka) a napi 70 teher- és 400 személyvonat miatt már kapacitásai határán van, és ugyanez a helyzet a naponta 70 ezer egységjármű, felerészben teherautók, kamionok által használt M1 autópályával. A térség kiemelkedő közlekedési igényeinek jelentős hányadát a nemzetközi tranzitforgalom adja, de már a budapesti elővárosi forgalom kiszolgálása is korlátokba ütközik.  

A közleményben rámutatnak arra is, hogy az újonnan kialakítandó vasúti pálya Kelenföldtől nyugatra indulna a Vértest délről kerülve Székesfehérvár felé. A győri megállási lehetőség után Pozsony irányába Rajkánál, Bécs felé Hegyeshalomnál hagyná el a Magyarországot. A 350 kilométer/órás tervezési sebességű pályán a városi szakaszok kivételével 250-320 kilométer/órás tempóval haladhatnának a vonatok. A járműveken két vagy több kocsiosztály állna rendelkezésre, mindegyik szerelvényben büfé- vagy étkezőszakasz tervezett.    

Az előzetes kalkuláció szerint

évente több mint húszmillió nemzetközi és belföldi utas vonatozhatna kényelmesebben és gyorsabban

az itt közlekedő járatokon. A megvalósíthatósági tanulmány alapján a fejlesztés ezermilliárd forintos nagyságrendű költségei a kedvező forgalmi, környezeti és egyéb hatásokban, a gazdaság és turizmus élénkülésében megtérülnének. A beruházásnak köszönhetően a meglévő vasúti vonalakon jelentős kapacitások szabadulhatnak fel, több elővárosi és regionális személyszállító és több tehervonat közlekedhet. Az új vasútvonal tehermentesíti a bevezető utakat a dugóktól, az autópályákat a kamionoktól, a levegőt pedig évi akár négyszázezer tonna szén-dioxidtól. A gyorsvasút többek között az utazási idő és komfort szempontjából is állja a versenyt a közúti és légi közlekedéssel szemben – írják a közleményben.  

Ambiciózus tervek

Az Európai Unió a nagysebességű vasúti közlekedés tagországokon belüli

utasforgalmát 2030-ra megduplázná, az évszázad közepére a jelenlegi háromszorosára növelné.

Az ambiciózus célokhoz illeszkedő fejlesztéshez így jó eséllyel lehetne uniós pénzügyi hozzájárulásra számítani. Az előkészítő munkák folytatása is közösségi társfinanszírozással tervezett. Magyarország az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) 2021-es kiírásában pályázott támogatásra a következő fázishoz. A környezetvédelmi munkarészek finanszírozásáról idén nyáron születhet döntés. A fejlesztési elképzelés összehangolható a Budapestet délről elkerülő teherforgalmi vasútvonal, a V0 azonos nyomvonalsávban tervezett, Győr és Székesfehérvár térsége közötti szakaszának kiépítésével is – tájékoztatott az ITM.    

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a közleményben elmondta: „A nagysebességű vasútvonalon Bécsbe és Pozsonyba kevesebb mint két óra, Prágába három és fél óra alatt lehetne eljutni. A járatok öt és fél óra alatt tennék meg a Budapest-Varsó utat.

Az új vasútvonalnak köszönhetően az autópályáknál gyorsabb elérést biztosító belföldi vonatokon utazhatnánk a többi között Sopron, Veszprém és a Balaton felé. A munkálatok megkezdése a 2030-as évek elejére várható, de Kelenföldtől Törökbálintig akár már korábban megindulhatna a meglévő vágányok átépítése.”

(MTI)

Fotó: MTI/Róka László

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
KannibálTatárÚr
2021. április 28. 15:25
Pozsonyt hagyják ki a játékból. Pozsonyban lassan több híd lesz a Dunán, mint Bp.-n. Pedig a Duna jobb oldalán csak kb. 180000 lakos lakik. Rendezzék le úgy, hogy legyen Bp.-Bécs gyorsvasút és ezen a Duna jobb oldalán Pozsonynál legyen egy állomás. A Varsó és Prága felé vezető vonalakat vhol osztrák területről kell a Dunán átvezetni.
Agnieszka
2021. április 28. 14:23
Ez egy álom. Az időseknek tényleg csak egy álom, de valójában nagyszerű, fantasztikus, a V4 kapcsolat tartást szilárdító terv.
Bölcs Ész
2021. április 28. 14:01
Az elmúlt évtizedekben már számos ilyen jellegű projektről hallottunk, semmi nem lett belőlük. Egy ilyen beruházás amúgy is csillagászati összegbe kerülne. Ebből inkább a meglévő vasutat kellene fejleszteni. Vannak olyan szakaszok, ahol a pálya leromlott állapota milyen 30-40 km/órás sebességgel mehetnek csak a vonatok.
Akitlosz
2021. április 28. 13:37
Azért korlátozzák a személyautók sebességét, hogy kisebb konkurenciát jelentsenek a vasúti és a légi közlekedésnek. Manapság milyen sebességre alkalmas gyorsautópályákat lehetne építeni?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!