Karácsony aláírásán múlik a trolibeszerzés

2020. november 16. 10:35

Miközben a főpolgármester a kormányra mutogat, valójában az ő aláírásán múlik a trolik beszerzése – mutat rá a Világgazdaság.

2020. november 16. 10:35
null

Normál esetben elúszott Budapest lehetősége arra, hogy lehívja a trolibeszerzésből megmaradt opciót. A főváros a kormányzatot okolja, de valójában nem ez a probléma oka. A rendkívüli jogrend azonban új lehetőségeket adhat Karácsony Gergelynek.

A főváros új hiteléhez kell a kormány is, azonban az hallani sem akar erről

A Világgazdaság értesülése szerint a főváros megüzente a kormánynak, hogy amennyiben az nem járul hozzá az Európai Beruházási Bank (EIB) által nyújtandó hitelhez, akkor nem hívja le a november 30-án lejáró trolibuszbeszerzési opciót. Mindez azt jelentené, hogy az utazóközönség 51 modern, zéró károsanyag-kibocsátású Skoda Solaris jármű használatától esne el. A rendkívül kedvező opciót a BKK még 2014-ben harcolta ki, amelynek megfelelően a mostani beszerzés kevesebb, mint 11 milliárd forintjába kerülne a városnak.

A főváros narratívája szerint a konfliktus oka most az, hogy szerintük a kormány meg akarja gátolni, hogy a városháza megteremthesse a szükséges forrást a projekthez. Ezt Karácsony Gergely egy 70 milliárd forintos EIB-hitellel oldaná meg, amelyre a stabilitási törvény értelmében a kabinetnek is áldását kell adnia. A kormányzat azonban az újabb hitel felvételét nem támogatja, így az előzetes jóváhagyást megtagadta. Iránymutatás végett egy kormányhatározatot is hoztak, melyben felhívták a főváros figyelmét arra, hogy jelenleg is rendelkezésükre áll egy 61 milliárd forintos EIB-hitelkeret. Karácsony ezt azonban nem tartja elégnek, ugyanis ezt a keretet a Blaha Lujza tér rekonstrukciójára, a Lánchíd felújítására, útépítésekre és a hármas metró akadálymentesítésére szánták. A lap szerint azonban a főpolgármester állításait árnyalja, hogy a megjelölt fejlesztések összege nem meríti ki a keretet, a fennmaradó forrás felhasználása pedig nem világos.

A keret átcsoportosítható

Az EIB működésére, illetve a főváros és a bank között korábban megkötött hitelkeretek tartalmára rálátó forrásaink pedig egyaránt arról beszéltek, hogy Budapest annak idején valóban megjelölt számos irányadó projektet, amelyek megvalósulását EIB-forrásokból finanszírozná, de a már meglévő összegeket átcsoportosíthatók a trolibuszok lehívására. Egy ilyen változás az átlagos ügymenet része az EIB-nél, amely eleve kalkulál azzal, hogy módosulnak az eredeti célok. A trolibeszerzéshez szükséges forrás tehát megvan. A luxemburgi székhelyű uniós pénzintézettel 2015-ben aláírt 100 és 200 millió eurós fővárosi hitelkeret jelen állás szerint azonban 2020 végén megszűnik, utána az addig fel nem használt pénz nem lesz elérhető. A Világgazdaság érdeklődésére a városháza azt mondta, hogy a teljes EIB-hitelkeretet lehívja az idén, a trolibuszbeszerzés kapcsán pedig a főpolgármester kitart az új keret lehívása mellett. Karácsony Gergely ragaszkodása az új kölcsönhöz azért is érthetetlen, mert ennek megszerzése pozitív forgatókönyv esetén is decemberre várható, így ez nem lehet fedezet a hónap végén kifutó trolibeszerzési opció mögött.

A sokat kritizált rendkívüli jogrend nyújthat segítő kezet Karácsonynak

A járműbeszerzés elindítását egy sor időigényes adminisztrációs folyamat előzi meg, amelynek eddig semmi nyoma. A 11 milliárd forint biztosításához fővárosi közgyűlési döntés kell, és nagy valószínűséggel az idei büdzsét is módosítani kell még november 30. előtt. Erre normál körülmények között nem lenne esély, a múlt hét óta ismét hatályos rendkívüli jogrend azonban Karácsony Gergelynek is lehetőséget teremt arra, hogy mindezt saját hatáskörben megtegye, átugorva a testületi vita és döntéshozatal szintjét.

Ha tehát Karácsony Gergelynek van valós szándéka a trolik megvásárlására, az valóban mindössze egy aláírásra vár. De nem a kormányéra, hanem az övére. 

(Világgazdaság)

MTI/Balogh Zoltán

 

Összesen 59 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Vakfolt
2020. november 16. 19:58
Sok a felesleges duma. Karó azt akarja, hogy lesz troli, ha kap pénzt. A többi csak hab.
bpe
2020. november 16. 18:22
most múlik pontosan szignómon hadd menjen 51 trolibusz nyünnyög fel pestbuda szerelmem utcáid térkövén értem sír hallom én szívemben kis sziget zölden rám pisszeget pénzhegyeknek roppant tartalékán mit megörököltem tavaly meg én én vagyok csak én itt ó a dékán elbóbiskolok lájkok tengerén eh, neméreztöbbet..
lendvaiildiko
2020. november 16. 15:08
ÁTADTA EZ A MAJOM A "pesti fonodó" DELTÁJÁT. RAGYOGOTT ÉS GAGYOGOTT: Egyet felejt el, hogy valaha megvolt az az két összekötő vágány, amit most visszaépítettek. ÓRIÁSI FEJLŐDÉS!!!!!! Hasonló módon kivezethette volna ennyi idő alatt a 62-es villamost a Nagykörútra, onnét Kelenföldre, vagy Albertfalváig. Itt is rég felszedett rövid összekötő vágányokat kellene csak visszaépíteni.....
doncamillo
2020. november 16. 14:17
Meddig kell még tűrni ennek a festett hajú ostoba paprikajancsinak a hülyeségeit?! KARIGERI AZONNAL MONDJON LE!!!!! ÚJ VÁLASZTÁST BUDAPESTEN!!!!!! KARIGERI AZONNAL MONDJON LE!!!!! ÚJ VÁLASZTÁST BUDAPESTEN!!!!!! KARIGERI AZONNAL MONDJON LE!!!!! ÚJ VÁLASZTÁST BUDAPESTEN!!!!!! KARIGERI AZONNAL MONDJON LE!!!!! ÚJ VÁLASZTÁST BUDAPESTEN!!!!!! KARIGERI AZONNAL MONDJON LE!!!!! ÚJ VÁLASZTÁST BUDAPESTEN!!!!!!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!