Orbán Viktor annyira megdolgozik a sikerért, hogy az még a Le Figaro tudósítóját is elgondolkodtatta
A francia lap szerint a magyar miniszterelnök minden lehetőséget megragad.
Miközben a főpolgármester a kormányra mutogat, valójában az ő aláírásán múlik a trolik beszerzése – mutat rá a Világgazdaság.
Normál esetben elúszott Budapest lehetősége arra, hogy lehívja a trolibeszerzésből megmaradt opciót. A főváros a kormányzatot okolja, de valójában nem ez a probléma oka. A rendkívüli jogrend azonban új lehetőségeket adhat Karácsony Gergelynek.
A főváros új hiteléhez kell a kormány is, azonban az hallani sem akar erről
A Világgazdaság értesülése szerint a főváros megüzente a kormánynak, hogy amennyiben az nem járul hozzá az Európai Beruházási Bank (EIB) által nyújtandó hitelhez, akkor nem hívja le a november 30-án lejáró trolibuszbeszerzési opciót. Mindez azt jelentené, hogy az utazóközönség 51 modern, zéró károsanyag-kibocsátású Skoda Solaris jármű használatától esne el. A rendkívül kedvező opciót a BKK még 2014-ben harcolta ki, amelynek megfelelően a mostani beszerzés kevesebb, mint 11 milliárd forintjába kerülne a városnak.
A főváros narratívája szerint a konfliktus oka most az, hogy szerintük a kormány meg akarja gátolni, hogy a városháza megteremthesse a szükséges forrást a projekthez. Ezt Karácsony Gergely egy 70 milliárd forintos EIB-hitellel oldaná meg, amelyre a stabilitási törvény értelmében a kabinetnek is áldását kell adnia. A kormányzat azonban az újabb hitel felvételét nem támogatja, így az előzetes jóváhagyást megtagadta. Iránymutatás végett egy kormányhatározatot is hoztak, melyben felhívták a főváros figyelmét arra, hogy jelenleg is rendelkezésükre áll egy 61 milliárd forintos EIB-hitelkeret. Karácsony ezt azonban nem tartja elégnek, ugyanis ezt a keretet a Blaha Lujza tér rekonstrukciójára, a Lánchíd felújítására, útépítésekre és a hármas metró akadálymentesítésére szánták. A lap szerint azonban a főpolgármester állításait árnyalja, hogy a megjelölt fejlesztések összege nem meríti ki a keretet, a fennmaradó forrás felhasználása pedig nem világos.
A keret átcsoportosítható
Az EIB működésére, illetve a főváros és a bank között korábban megkötött hitelkeretek tartalmára rálátó forrásaink pedig egyaránt arról beszéltek, hogy Budapest annak idején valóban megjelölt számos irányadó projektet, amelyek megvalósulását EIB-forrásokból finanszírozná, de a már meglévő összegeket átcsoportosíthatók a trolibuszok lehívására. Egy ilyen változás az átlagos ügymenet része az EIB-nél, amely eleve kalkulál azzal, hogy módosulnak az eredeti célok. A trolibeszerzéshez szükséges forrás tehát megvan. A luxemburgi székhelyű uniós pénzintézettel 2015-ben aláírt 100 és 200 millió eurós fővárosi hitelkeret jelen állás szerint azonban 2020 végén megszűnik, utána az addig fel nem használt pénz nem lesz elérhető. A Világgazdaság érdeklődésére a városháza azt mondta, hogy a teljes EIB-hitelkeretet lehívja az idén, a trolibuszbeszerzés kapcsán pedig a főpolgármester kitart az új keret lehívása mellett. Karácsony Gergely ragaszkodása az új kölcsönhöz azért is érthetetlen, mert ennek megszerzése pozitív forgatókönyv esetén is decemberre várható, így ez nem lehet fedezet a hónap végén kifutó trolibeszerzési opció mögött.
A sokat kritizált rendkívüli jogrend nyújthat segítő kezet Karácsonynak
A járműbeszerzés elindítását egy sor időigényes adminisztrációs folyamat előzi meg, amelynek eddig semmi nyoma. A 11 milliárd forint biztosításához fővárosi közgyűlési döntés kell, és nagy valószínűséggel az idei büdzsét is módosítani kell még november 30. előtt. Erre normál körülmények között nem lenne esély, a múlt hét óta ismét hatályos rendkívüli jogrend azonban Karácsony Gergelynek is lehetőséget teremt arra, hogy mindezt saját hatáskörben megtegye, átugorva a testületi vita és döntéshozatal szintjét.
Ha tehát Karácsony Gergelynek van valós szándéka a trolik megvásárlására, az valóban mindössze egy aláírásra vár. De nem a kormányéra, hanem az övére.
(Világgazdaság)
MTI/Balogh Zoltán