Tarlós: Nem lesz kiglancolva a hármas metró

2016. október 14. 16:55

Az alagút, a szerelvények, a sínek, a biztonsági berendezések, valamint az áramellátó rendszerek fel lesznek újítva a hármas metró felújítása során, de további források hiányában a megállók felújítása elmarad – közölte Tarlós István budapesti főpolgármester.

2016. október 14. 16:55

A 3-as metróvonal infrastrukturális felújítása keretében az állomásokra vonatkozó magas ajánlattételi árak azt okozhatják, hogy a megállókat nem újítják majd fel – erről Tarlós István főpolgármester beszélt pénteki budapesti sajtótájékoztatóján.

Nincs fedezet

Tarlós István elmondta, a beérkezett ajánlatok a kiszámított mérnökárhoz képest olyan magasak, hogy erre nincs fedezete a fővárosnak és a BKV-nak, így a fővárosnak ezt – a jelek szerint – nem áll módjában elfogadni.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pedig arról tájékoztatott, hogy a kormányzat nem fogja tudni jóváhagyni a felmerülő többletköltség-igényeket – ismertette a főpolgármester, aki szólt arról is, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján ennek ellenkezőjéről beszélt, ami zavart okoz.

Tarlós István elmondta, Lázár János csütörtökön azt közölte, hogy a kormány annyit finanszíroz, amennyiről a főváros dönt. A miniszterelnök álláspontja az, hogy a fővárosnak mindenhez meg kell adni a szükséges támogatást, ha a program kisebb, ahhoz is, ha nagyobb, ahhoz is – idézte Lázár János szavait Tarlós István, aki megjegyezte, hogy ez a bejelentés „nagyon kellemesen érinti a fővárost”. A főpolgármester közölte, hogy az állomásokra adott ajánlati árak várhatóan mintegy 30 százalékkal lépik túl az eredetileg becsült értéket.

Elhagyott kiglancolás

Kiderült, hogy a felújításra a mintegy 140 milliárd forintnál több pénz nem lesz, és annak a veszélye is fennáll: ha többre lenne szükség, akkor az Európai Unió olyan drágának tartaná a beruházást, hogy nem adna támogatást. Az már egy másik helyzet, ha a kormánynak van annyi pénze, hogy a jelenlegi mértéket meghaladóan hazai forrásokból finanszírozza a beruházást – jegyezte meg. Tarlós István azt mondta, a mintegy 140 milliárd forint keretösszeg a felújítási plafon, és ha ez így marad, akkor el kell hagyniuk az állomások felújítását, mert fedezet nélküli kötelezettséget nem vállalhatnak. 

„Szó sincs arról, hogy nekünk úri passzióból egyszer csak eszünkbe jutott, hogy (...) hagyjuk a fenébe az állomásokat” – fogalmazott a főpolgármester, aki hangsúlyozta: ha ez így lesz, akkor a főváros önhibáján kívül kerül ebbe a helyzetbe. Tarlós István azt mondta: ha az alagút, a szerelvények, a sínek, a biztonsági berendezések, valamint az áramellátó rendszerek fel lesznek újítva, akkor a biztonságos közlekedésről gondoskodtak. „Ha önhibánkon kívül a fedezet kevesebb lesz”, akkor az állomások „kiglancolását” lehet elhagyni – tette hozzá.

Tarlós István arról, hogy a római-parti mobilgát kapcsán egyesek „ingatlanpanamát” emlegetnek, azt mondta, el kell rendelni a változtatási tilalmat, és ezt is fogja javasolni hivatalosan is: a III. kerületnek is el kell rendelnie a változtatási tilalmat és a fővárosnak is a parti sávra. Közölte, az ügyben egyeztetett a kerület polgármesterével, aki ebben támogató volt. „Ha ez létrejön, akkor nyugodtan elfelejtheti mindenki ezt az nagyon ügyesnek látszó, de elég rosszindulatú támadást” –fogalmazott, rámutatva arra, hogy a tilalom után az érintett területen új építmény nem helyezhető el.

Kérdésekre válaszolva a főpolgármester elmondta, az állomások felújítását is csak részben lehet elhagyni, hiszen ezeken a helyeken számos dolgot, például a szellőzést, az áramellátást fel kell újítani. Ehhez módosítani kell az állomások tenderkiírását –jegyezte meg Tarlós István. Közölte, a jelen állás szerint a legkorábban a jövő év márciusában kezdődhet el a metróvonal felújítása.

A Népszabadsággal történtekkel kapcsolatos kérdésre válaszolva azt mondta: mivel a fővárost és őt is sokszor és igazságtalanul bántotta a lap, ezért hazudna, ha azt mondaná, sírva fakadt volna attól, ami történt.

Metróért Egyesület: Kritikán aluli az üzembiztonság

Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke azt mondta, hogy az állomások teljes felújításának elmaradása elfogadhatatlan, mert például az áramellátás és a szellőzés leválaszthatatlan az alagút felújításáról. Ha az esztétikai felújítást elhagyjuk, attól még biztonságos lesz a metró - tette hozzá. Megjegyezte, úgy gondolják, „a szépészeti beavatkozás” értéke nem több mint 10-20 százalék közötti összeg, tehát ezzel nem biztos, hogy kiváltható a főpolgármester által említett, ma látszó 30 százalékos többletköltség.

Bíró közölte, a 3-as metró üzembiztonsága kritikán aluli, az utasbiztonság a kritikus szint felett van, tehát az ott dolgozó embereknek köszönhetően ma még biztonságos lehet utazni a metrón.

(MTI)

Összesen 88 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ald0 Raine hadnagy
2016. október 17. 23:54
"Tarlós István arról, hogy a római-parti mobilgát kapcsán egyesek „ingatlanpanamát” emlegetnek, azt mondta, el kell rendelni a változtatási tilalmat, és ezt is fogja javasolni hivatalosan is: a III. kerületnek is el kell rendelnie a változtatási tilalmat és a fővárosnak is a parti sávra. Közölte, az ügyben egyeztetett a kerület polgármesterével, aki ebben támogató volt. „Ha ez létrejön, akkor nyugodtan elfelejtheti mindenki ezt az nagyon ügyesnek látszó, de elég rosszindulatú támadást” –fogalmazott, rámutatva arra, hogy a tilalom után az érintett területen új építmény nem helyezhető el" Ez olyan jó....lenne, ha ez a büdös Taplógeci nem hazudna már megint. Mert lesz változtatási tilalom, DE az nem vonatkozik a már kiadót engedélyekre...pár ilyen van csak, az egyik VÉLETLENÜL pont Garancsi lakóparkja, amiről szó volt, amire az ingatlanpanama említésével céloztak.
Kanóc
2016. október 15. 10:39
Létre kell hozni egy 'metrófelújítási alapot', amibe a budapestieknek jövedelemtől függően kötelezően be kell majd fizetni. Már csak amiatt is, mert a népszavazást nagyjából ők döntötték el, le se szarva, mekkora többletköltség ez a bevándorlásdi. Abból a pénzből ugyanis háromszor fel lehetne újítani az egész szakaszt. Mert olyan nincs,hogy szarunk az ilyen fontos dolgokra, de kényelmesen akarunk utazni a metrón, mert az nekünk jár. :)
noMores
2016. október 15. 10:28
Ahogy latom, itt se sok hozzafuznivalojuk akadt a fideszes nyaloncoknak...
BőröndÖdön
2016. október 15. 08:24
Pista bá,azért ez már nagyon gáz...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!