Elhagyott kiglancolás
Kiderült, hogy a felújításra a mintegy 140 milliárd forintnál több pénz nem lesz, és annak a veszélye is fennáll: ha többre lenne szükség, akkor az Európai Unió olyan drágának tartaná a beruházást, hogy nem adna támogatást. Az már egy másik helyzet, ha a kormánynak van annyi pénze, hogy a jelenlegi mértéket meghaladóan hazai forrásokból finanszírozza a beruházást – jegyezte meg. Tarlós István azt mondta, a mintegy 140 milliárd forint keretösszeg a felújítási plafon, és ha ez így marad, akkor el kell hagyniuk az állomások felújítását, mert fedezet nélküli kötelezettséget nem vállalhatnak.
„Szó sincs arról, hogy nekünk úri passzióból egyszer csak eszünkbe jutott, hogy (...) hagyjuk a fenébe az állomásokat” – fogalmazott a főpolgármester, aki hangsúlyozta: ha ez így lesz, akkor a főváros önhibáján kívül kerül ebbe a helyzetbe. Tarlós István azt mondta: ha az alagút, a szerelvények, a sínek, a biztonsági berendezések, valamint az áramellátó rendszerek fel lesznek újítva, akkor a biztonságos közlekedésről gondoskodtak. „Ha önhibánkon kívül a fedezet kevesebb lesz”, akkor az állomások „kiglancolását” lehet elhagyni – tette hozzá.
Tarlós István arról, hogy a római-parti mobilgát kapcsán egyesek „ingatlanpanamát” emlegetnek, azt mondta, el kell rendelni a változtatási tilalmat, és ezt is fogja javasolni hivatalosan is: a III. kerületnek is el kell rendelnie a változtatási tilalmat és a fővárosnak is a parti sávra. Közölte, az ügyben egyeztetett a kerület polgármesterével, aki ebben támogató volt. „Ha ez létrejön, akkor nyugodtan elfelejtheti mindenki ezt az nagyon ügyesnek látszó, de elég rosszindulatú támadást” –fogalmazott, rámutatva arra, hogy a tilalom után az érintett területen új építmény nem helyezhető el.
Kérdésekre válaszolva a főpolgármester elmondta, az állomások felújítását is csak részben lehet elhagyni, hiszen ezeken a helyeken számos dolgot, például a szellőzést, az áramellátást fel kell újítani. Ehhez módosítani kell az állomások tenderkiírását –jegyezte meg Tarlós István. Közölte, a jelen állás szerint a legkorábban a jövő év márciusában kezdődhet el a metróvonal felújítása.