Felvilágosította a Fidesz Magyar Pétert: elbújhat a tiszás szégyenében
„Aki azt gondolja, hogy minden nőt megkaphat, az egy nőt sem kap meg igazán” – jegyezte meg a Fidesz-frakció.
Már jövőre is csak hatmilliárd forintot vár a kormány a minimum 8-10 milliárdosra tervezett reklámadótól, és már most tárgyal az átalakításáról – írja a hvg.hu. A lap szerint az NGM is felismerte: a reklámadó torzítja a piacot és nem elég hatékony, mivel hátrányos helyzetbe hozza a magyar cégeket a Google-lel és a Facebookkal szemben.
Átalakítaná a kormány a reklámadót – írja a hvg.hu. A minimum 8-10 milliárdosra tervezett adóból már 2015-ben is csak hatmilliárd forintnyi bevételt vár a kormány a költségvetés-tervezet szerint. A lap úgy értesült, hogy a szakminisztérium felismerte: a reklámadó torzítja a piacot és nem elég hatékony, ezért annak átalakításáról kezdett tárgyalásokat a Magyar Reklámszövetséggel. Az augusztusban befizetett adóelőleg 1,3 milliárdra rúgott, ennek 80 százalékát az RTL Klub fizette be. Kormánypárti politikusok korábban tagadták, hogy az RTL Klubra szabták volna a törvényt.
Urbán Zsolt, a szakmai szervezet elnöke elmondta: a kormány túl nagy adóalappal számolt, miközben a médiacégek bevételeinek csak 30 százaléka származik reklámból. Szerinte a reklámadó is nagyban hozzájárult, hogy a hirdetési pénzek fokozatosan tolódnak el a Google és a Facebook irányába. Így az állam egyre kevesebb bevételre számíthat a reklámadóból, miközben a hazai médiacégek – illetve minden cég, melynek köze van a reklámozáshoz – belefullad a papírmunkába. A két nagy cég nem reagált a magyar adóra, a törvény értelmében viszont így a hirdetőknek kell fizetniük, tehát megint a hazai cégek járnak rosszul. (A hazai médiapiac, Google, a Facebook és a reklámadó kapcsolatairól a Mandiner korábban két cikkben is értekezett.)
A hvg.hu-nak több fideszes forrás is elismerte: nem számítottak arra, hogy a törvény politikai célpontja, az RTL Klub felveszi a kesztyűt, és hogy több politikai anyagot sugárzó híradójának ilyen jó lesz a nézettsége. Az RTL anyacége jogi úton is megtámadta a törvényt: hivatalos panaszt tettek az Európai Bizottságnál az adó diszkriminatív, piactorzító jelege miatt. Több piaci szereplő szerint a kormány visszavonulni látszik a tervezetből, ha viszont csak enyhítenek rajta – tehát például kiveszik az adó hatálya alól az élelmiszerláncokat vagy a futballisták mezén hirdetőket – akkor a megmaradó adó valóban csak a TV-csatornákat fogja sújtani, és nehezen lesz védhető az Európai Bizottság előtt.