Csúfosan megfutamodott Magyar Péter: Gyurcsány már lesben állva várakozik
Sok minden kiderül vasárnap.
Még 2010 februárjában készült egy tanulmány arról, hogyan lehetne működtetni a visszaállamosítás után a Malévot. Az Index birtokába került dokumentumot a Malév rendelte meg, de anno a Fidesz is megkapta.
Három üzleti modellt, tervezett költségvetést, létszámot, gépparkot, valamint három hónapos munkamenetrendet is tartalmaz egy, az Index birtokába került, 2010 februárjában készült megvalósíthatósági tanulmány. A dokumentumot hivatalosan a Malév rendelte meg, és arról szólt, hogy a nemzeti légitársaság kontrollált csődje mellett hogyan lehetne elindítani egy új, többségi magántulajdonban levő nemzeti légitársaságot – írja az Index. A tanulmány hangsúlyozza, hogy a folyamatban nem lehet megakadás, a leállás másnapján az új légitársaságnak el kell indulnia, a konkurencia ugyanis rövid időn belül ráugorhat a nyereséges útvonalakra. Az új cég működésére három üzleti modellt dolgoztak ki, ezek induló költsége 40 milliótól 59 millió euróig változott. A kormány hosszú távon kisebbségi tulajdonos lett volna, új üzleti modellel és kisebb flottával indultak volna, a leányvállalatok (a földi kiszolgáló cégek) viszont maradtak volna állami kézben. Emellett a korábbi munkavállalók felével terveztek, ráadásul alacsonyabb bérekkel. A munkavállalókat a Malévtől vették volna át, de új munkaszerződéssel és nem, vagy csak részben örökölték volna meg a Malév-flottát.
Az első opció szerint Budapest-központú lett volna az új Malév, és a profitabilitást szem előtt tartva inkább a kevésbé frekventált járatok lettek volna előtérben. A másik terv egy egészen kis fapadosnak tervezte volna a céget, nem lett volna központja, bármilyen nyereséges célpontból repült volna egy másikba, egy osztállyal. A harmadik modellben két osztállyal számoltak, de nem budapesti központú lett volna, hanem a nagyobb légitársaságok felhajtójaként működött volna. A Budapestet légiközlekedési csomópontként kezelő Malév-modellt fenntarthatatlannak tartotta a tanulmány.
Oszkó Péter az Indexnek megerősítette a tanulmány hitelességét, hangsúlyozva, hogy azt a Fidesznek is elküldték. A jelenlegi kormánypárt ez alapján támogatta a Malév visszaállamosítását, amelyet Oszkó elmondása szerint egy sms is őriz. A volt pénzügyminiszter szerint a visszaállamosítás után is folytatódtak az informális egyeztetések a Fidesszel, a Bajnai-kabinet szerette volna elkezdeni az új légitársaság elindításának előkészítését. Az erről szóló sms-re azonban Varga Mihály már nem válaszolt.