„Közhely, hogy világszerte válság van. Technológiai válság, ökológiai válság, a fogyasztói és termelői életmód válsága, a politikai elitek válságai halmozódnak egymásra. Egyre nehezebb a társadalmaknak fogódzót találni a világban. Ugyanakkor az ideológiai ellentétek is szélsőségesen kiéleződnek. Minden eddig biztos pont megingott. Kérdés, hogy mi tartja majd össze az európai társadalmakat.
Nos, bármilyen szomorú, a politika egyre kevésbé tölti be ezt a szerepet. A politikusok maguk is vért izzadnak, mert alkalmazkodniuk kell az új világhoz. A hagyományos ideológiák is válsággal küszködnek, miközben a lokális érdekek és a politika felhőrégiója egyre távolabb kerülnek egymástól. A társadalmak ugyanakkor úgy vannak megalkotva, hogy igénylik az összetartozás-tudat megerősítését. Nem lehet örökké háborúzni, konfliktusban élni, ahogyan azt némely politikus, sőt állami vezető hirdeti. A harc, a verseny mellett a békés együttműködés, együttélés is a társadalmak életének szerves eleme.
Ebben a helyzetben a kultúra jelenthet kapaszkodót. Nemcsak az évezredes tudásanyag, amely a népi kultúrában összegeződik, hanem a magas kultúra és a kettő határvidékén kifejlődött sajátos populáris kultúra is. Az elmúlt időben többen javasolták – köztük Csunderlik Péter történész –, hogy több irodalmi és mesehős szobrára lenne szükség. Ezeknek az előnye, hogy – ellentétben az egykor élt, valóságos személyekkel – nem alkalmasak politikai és pártviták felszítására. A politikusok szobrai szükségszerűen konfliktust generálnak, ezáltal messzebb visznek az eszmei, politikai és pártkülönbségeken felülemelkedő társadalmi kohéziótól. Ezek a szobrok arra helyezik a hangsúlyt, ami szétválaszt.
Természetesen a szétválasztás – a különböző értékrend és világlátás alapján – legitim. De ugyanolyan legitim az a szándék, hogy a különböző értékrendet valló táborok legalább időnként megtalálják a közös pontot, ami összeköti őket, másképp a politikai ellentétek megsemmisítik a közösségi összetartozás alapját. Szükséges, hogy legyenek olyan pontjai az életnek, amelynél a különböző világlátású emberek találkoznak, érintkeznek egymással. Ha két út egymással párhuzamosan halad, nem árt, ha öt-hat tér akad, ahol az utak összefuthatnak, és bárki szabadon megállhat nézelődni, eszmét cserélni.