Szülőként első ránézésre tényleg nehéz, hogyan csináljuk, amit teszünk, az tényleg jó lesz-e és hatásos lesz-e? Az eredmények csak évek múlva derülnek ki, sokszor tíz év múlva lesz látható, nekünk meg ma kell döntenünk. Ezért néhány helyesnek tűnő elvet alakítunk ki és ezek szerint működünk, neveljük a gyerekeinket. Sokan, sok jó dolgot tesznek, de azt mindig tudnunk kell, a gyerekeink többet tanulnak abból, amit teszünk, mint amit mondunk.
Vegyük figyelembe, hogy a gyerekeinknek a növekedésük során, nagyon sok mindent kell „megtanulniuk”, nagyon sok mindennel kell megküzdeniük. Folyamatosan érik különböző hatások és elvárások az érzelmi, az értelmi, a szociális-társas, a nemi és a fizikai fejlődésükkel kapcsolatosan. Ezek mellett meg kell birkózniuk a saját egyéniségük kialakításával, a saját érdeklődésük terelésével, feltételezett és tényleges képességeik növelésével, vágyaik és a jövőről szóló elképzeléseik építésével, a pillanatnyi életük teljessé tételével, a napi feladataik ellátásával és egyéni igényeik kielégítésével.
Így ugyan bonyolultabb, ugyanakkor teljesebb is a kép, hogy mit kell, kellene tenni a szülőknek. Stabil iránytűnek tekinthetjük a mondást, hogy „az egészséges lelki életű, kiegyensúlyozott, boldog gyerekből lesz, egészséges lelki életű, kiegyensúlyozott, boldog felnőtt”.
Az a gyerek, aki kiegyensúlyozott szülőkkel, kiegyensúlyozott családban változatos életet él, az a saját szüleitől tanulja meg, hogy az élet sokféle és sok érdekességet nyújt. A szüleitől tanulja meg, hogyan működik a könyvtár, mire való a múzeum, milyen az erdei kirándulás, milyen az egészséges életvitel, étkezésben, mozgásban. A szüleivel együtt vesz részt családi eseményeken, megy el temetésekre, vesz részt az első esküvőn, babalátogatáson stb.
És akkor tényleg mit tehet a szülő? Törekedjen arra, hogy tudatosan éljen sokszínű életet, csináljon tartalmas programokat, legyenek hobbijai, tegyen meg olyanokat is, amit esetleg korábban nem csinált, ez akár séták a természetben, akár olyan kulturális programok, amelyeken korábban nem vett részt. Segítsen a gyerekének sok mindennel találkozni: festészettel, a napi élethez igazodó szakmákkal, közös sportolással, zenével, különböző kultúrával. Találjon magának is új érdeklődést, például ismerje meg gyerekével közösen a lakókörnyezete tudományos eredményeit népszokásait, kulturális örökségeit, mai érdekességeit. Azt mindenképpen vegyük figyelembe, hogy nem egyformán fog bennünket és gyerekünket érdekelni a dolog, de az biztos, hogy a gyerekeink szeretnek velünk, a szüleinkkel lenni, és felnőtt korukban előjönnek a mostani szokások, programok emlékei, hatásai. Tegyük lehetővé, hogy a gyerekünk, gyerekként élje meg a közös programokat, a saját világában dolgozhassa fel a közös életüket.