„Mit akar Orbán Viktortól? Nevetségessé akarja tenni magát?” – Schmidt Mária kőkemény kritikát fogalmazott meg Magyar Péterről! (VIDEÓ)
A Terror Háza Múzeum főigazgatója szerint soha nem fog létrejönni egy Orbán Viktor–Magyar Péter-vita.
Mi is fontosabb számunkra hosszú távon? Hogy legyen tiszta ivóvíz, fűtés a lakásban, villany a szobában nekünk és a gyerekeinknek egyaránt, vagy egy okostelefon?.
„A nyilatkozatok, teljesen érthető, de számomra továbbra is nehezen elfogadható módon leginkább alapösztönökhöz kapcsolódó érzésekre és ellenségképekre alapozó politikai üzenetek. Például tényleg elfogadhatatlan, hogy a fizetésünk 20%-át költjük rezsire, miközben a németek csupán annak 6%-át, azonban ennek elsődleges oka az, hogy alacsonyak a fizetések, nem pedig az, hogy magas a gáz ára. Az energia árát alapvetően a nemzetközi piac határozza meg, így ezen felesleges rágódni, arra van a legkevesebb ráhatásunk. A kiút hosszabb távon tehát nem erre van.(...)
Végezetül pedig mi a »jogos vagy erkölcsös profit«? Bár sokan foglalkoznak ennek vizsgálatával, számomra a gyakorlatban továbbra is nehezen megfogható fogalom marad. Mégpedig azért, mert a lényegi kérdés e téren leginkább az, hogy mennyit vagyunk hajlandóak fizetni egy termékért. Hogy egy egyszerű példát hozzak, elég, ha megnézzük az Apple eredményeit. A vállalat szemérmetlenül sok profitot termel, akkorát, amekkoráról a hazai cégek maximum csak álmodozhatnak. Az hogy ez jogos e vagy sem, azt leginkább mi döntjük el, amikor bemegyünk a boltba, nem pedig valami »abszolút értékrend« határozza meg. Akik megveszik az iPhone-t, nyilván úgy gondolják, hogy a termék megéri az árát, számukra értéket képvisel, különben nem vennék meg. Akik pedig nem, azok akár azt is gondolhatják, hogy érdemtelen, extra-profitról van szó. Akkor most kinek van igaza? De leginkább ki döntheti el mi a jogos profit és annak hol van a határa?
Számomra azért a profit és a rezsi kapcsán felmerül még egy gondolat. A víz, villany, gáz esetében elvárjuk, hogy ne legyenek drágák. Azt gondoljuk, hogy azért kerülnek sokba, mert a cégek sokat keresnek rajta, ez azonban, mint ahogy a fenti példák is illusztrálják, nem feltétlenül van így. Az Apple vagy sok egyéb cég termékeinél viszont az »extra-profitot« is hajlandóak vagyunk megfizetni. Bár a helyzet durva leegyszerűsítése, de akkor is adja magát a kérdés: Mi is fontosabb számunkra hosszú távon? Hogy legyen tiszta ivóvíz, fűtés a lakásban, villany a szobában nekünk és a gyerekeinknek egyaránt, vagy egy okostelefon?.... Akkor hogyan merülhet fel dilemmaként, hogy ezeknek megfizessük-e legalább a valódi árát?”