Lesz-e zöldforradalom a divatiparban?

2024. október 08. 14:20

A ruhaipar egyik legvitatottabb jelensége a fast fashion, ami gyors gyártási ciklusokkal és olcsó termékekkel vonzza a fogyasztókat. Bár népszerűsége még mindig növekszik, súlyos kritikákat kap környezeti és társadalmi hatásai miatt.

2024. október 08. 14:20
null
Fekete Kíra

Nyitókép: AFP/Jade Gao

A szerző a Makronóm Intézet elemzője

A fast fashion a globális ruházati ipar egyik legmeghatározóbb tényezője napjainkban. Olyan üzleti modellről van szó, amely sebesen reagál a stílus­irányzatok változására, és olcsó, trendi, de hamar feleslegessé váló, akár már egy szezon után csak a hulladék mennyiségét növelő termékeket kínál a fogyasztóknak. Az utóbbi évtizedekben, különösen az internetes vásárlás térnyerésével, a fast fashion cégek hatalmas növekedést produkáltak, kihasználva a fiatalabb nemzedékek árérzékenységét és divat iránti rajongását.

Túlfogyasztásra ösztönöznek

A gyors divat globális piacának méretét 2023-ban 99,6 milliárd dollárra becsülték, a növekedési ütemét pedig évi 8-10 százalék köré prognosztizálják, így az értéke 2030-ra várhatóan meghaladja a 179 milliárd dollárt. Néhány cég, például a Shein és a Temu, úgy szereztek egyre nagyobb részesedést, hogy szinte filléres árukat kínálnak, és különösen gyorsan reagálnak a trendekre. Ráadásul megjelent az ultra fast fashion jelenség, 

a cégek naponta több ezer új dizájnt dobnak piacra,

tovább erősítve a gyors divat kedvezőtlen hatásait a globális fenntarthatóságra.

Az óriási internetes piacterek sikerességéhez az erős marketingstratégia is hozzájárul. A Temu a ruhák mellett más hétköznapi termékeket, például játékokat és háztartási cikkeket is értékesít kifejezetten alacsony áron. A felületet a sanghaji székhelyű PDD Holdings 2022 őszén indította el az Egyesült Államokban, és azóta a Temu globális népszerűsége szárnyal. Az eladott termékek összértéke a 2022. szeptemberi 3 millió dollárról 2023-ban 15,1 milliárdra nőtt, ami ötezerszeres növekedés.

A platform stratégiájának van néhány hatásos eleme, ami miatt a fogyasztók újra és újra visszatérnek. A „Made in China” feliratról sokáig az olcsó, de rossz minőségű árucikkekre asszociálhattunk, azonban a Temunál például már úgy gondolják a fogyasztók, hogy nem kell óriási kompromisszumot kötniük a minőség terén.

A cég azt állítja, azért tudja ilyen olcsón árulni a termékeket, mert kihagyja a közvetítőket az ellátási láncból. A gyártók közvetlenül a Temunak biztosítják az árucikkeket, a társaság pedig a vámkezeléstől a nemzetközi szállításig minden teendőt elintéz helyettük. Ez segít csökkenteni a költségeket. 
Az oldalon lévő termékek némelyike tényleg annyira olcsó – pláne ingyenes kiszállítással –, hogy felmerül a gyanú, a Temu és a beszállítói valójában veszteségesen működnek. Persze gyakori, hogy a startupok a kezdeti években negatív cash flow-val működnek a nagy marketingberuházások és a „piacot vásárló” dömpingárak miatt. Ez különösen igaz a gyors ütemben változó e-kereskedelemben, ahol a siker és a kudarc gyorsan váltja egymást. A Temu és beszállítói valószínűleg tisztában vannak ezzel a dinamikával.

Close,Up,Of,Clothing,Tag,With,Recycle,Icon.,Recycling,Products
Fotó: Shutterstock

A vállalat egyedülálló meg­közelítést alkalmaz az e-kereskedelem területén azzal, hogy nem csupán a funkcionális előnyökre, például a pénzbeli megtakarításra összpontosít, hanem a fogyasztók érzelmi igényeit is kiszolgálja. A vevők egyfajta luxusérzetet kapnak úgy is, ha kifejezetten kedvező áron vásárolnak. Ezzel a megközelítéssel a Temu nemcsak az árérzékeny fogyasztókat vonzza, hanem azokat is, akik élvezik a vásárlás élményét, és az exkluzivitás érzetét keresik. A platform drága marketingkampányokat, promóciókat futtat, emellett ajándékokat osztogat, hogy erősítse ezt az érzést a fogyasztókban.

Az internetes áruházak azonban gyakran túlfogyasztásra ösztönzik a vásárlókat. 

A Temu is olyan, mint az orosz rulett: vagy jó minőségű terméket kapunk, vagy nem, de sokan úgy érzik, ennyi pénzért megéri a kockázat. 

A silány, a vásárlók által rosszra értékelt árucikkeket nem is nehéz kikerülni, hiszen a platform előresorolja a legkelendőbb termékeket, így valószínű, hogy egy-egy rendelésbe több jó, mint rossz minőségű kerül. A kilencvennapos ingyenes visszaküldési lehetőség pedig növeli a bizalmat. Ez a stratégia összességében káros, hiszen általa a felhasználók hajlamosabbak lehetnek a túlfogyasztásra, ami pazarláshoz és nagyobb környezetszennyezéshez vezet.

A Temu és a hasonló e-kereskedelmi platformok gerincét az adatközpontok alkotják, amelyek hatalmas, energiazabáló rendszerek. Nagy részük nem megújuló energiaforrásokat használ, ami hozzájárul a globális felmelegedéshez.  A Temu naponta több mint egymillió csomagot küld a világ különböző pontjaira, jelentős mennyiségű hulladékot termelve – az internetes vásárlás 4,8-szer több csomagolási hulladékkal jár, mint a hagyományos. 

A fast és ultra fast fashion – nem meglepő módon – súlyos kritikákat kapott a fenntarthatósági és a környezeti aggályok miatt. A textilipar felelős a globális szennyvíz keletkezésének 20 százalékáért, és évente több mint 92 millió tonna ruhahulladékot termel. A fenntarthatóságra törekvés és a szabályozási, valamint a fogyasztók részéről érkező nyomás növekedése arra készteti a nagy márkákat, hogy körforgásos gazdasági modellt vezessenek be, például a másodkézből vásárolt ruhák népszerűsítése vagy az újrahasznosítás beépítésével.

Mountains of Clothes Protest Against Fast Fashion
Az XR Guerrilla Fashion tüntetése az utrechti Griftparkban, amelyen Pet van de Luijtgaarden 7000 ruhadarabból álló installációját mutatták be, kiemelve a gyors divat elleni globális harc fontosságát
Fotó: AFP/Mouneb Taim/Middle East Images

Újra divat lett a használt

Bár az ultra fast fashion nagy népszerűségnek örvend, az adatok szerint egy másik ágazati szegmens, a használtruha-piac is egyre felkapottabb. A globális használt ruházati piac értéke 2028-ra várhatóan eléri a 350 milliárd dollárt, évi 12 százalékos növekedési ütemmel. Ez a szegmens az Egyesült Államokban tavaly hétszer gyorsabban nőtt, mint a hagyományos kiskereskedelmi ruházati piac, és a becslések szerint 2028-ra eléri a 73 milliárd dolláros értéket.

A használtruha-piac növekedését főként az alacsonyabb árak iránti kereslet és a fenntarthatósági törekvések hajtják, mivel egyre többen tartják szem előtt a tudatos fogyasztást és az ökobarát megoldásokat. A Vintednek, amely az egyik vezető használt ruházati platform, az utóbbi években a másodkézből származó ruhák keresletével egyenes arányban nőtt a népszerűsége. 

Tavaly a vállalat 61 százalékos bevételnövekedést könyvelhetett el,

 elérve az 596,3 mil­lió eurót, és először vált nyereségessé. Az eredményhez hozzájárult a terjeszkedés, az innovatív szolgáltatások – mint a luxuscikkek hitelesítése –, valamint a szállítási szolgáltatás bevezetése, ami a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célozza.

Elvárás a fenntarthatóság

A fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kap a divatiparban, különösen azoknál a márkáknál, amelyek elhatárolódnak a fast fashion modelltől. Ezek a cégek igyekeznek csökkenteni az ökológiai lábnyomukat, s etikusabb termelési módszereket alkalmaznak. Az egyik legfontosabb irány a fentebb említett körforgásos gazdaság, illetve a termékek élettartamának meghosszabbítása. A szabadidőruhákkal foglalkozó Pata­gonia cég bátorítja vásárlóit a használt ruhák visszaadására, amelyekből új termékeket állítanak elő, ezzel csökkentve a hulladékot és a termelésből adódó környezeti terheket.

Egyre több gyártó fordul fenntartható alapanyagok felé, és például organikus pamutot, lenvásznat vagy újrahasznosított szintetikus anyagokat használ. A Stella McCartney és a Reformation a divat fenntarthatóságát helyezi előtérbe, és igyekszik minimalizálni a vízfogyasztást és a vegyszerhasználatot. A G-Star Raw új festési technológiákat alkalmaz a vízfogyasztás minimalizálása érdekében. Ezek a társaságok azzal, hogy környezetbarátabbá teszik a termelési folyamatot, vonzóbbá válnak a fogyasztók szemében. A hosszú élettartamú termékek gyártása is egyre inkább előtérbe kerül. A Nudie Jeans tartós ruhadarabokat készít, és ingyenes javítási szolgáltatást kínál, csökkentve a fogyasztók hulladéktermelését. 

Az etikus ellátási láncok és a munkakörülmények javítása szintén fontos szerepet kapott a fenntarthatóság felé vezető úton. Az Everlane átláthatóvá teszi a beszállítói láncait, és szavatolja az etikus munka­feltételeket a termékek elő­állítása során. Ez a fajta üzletpolitika céges felelősségvállalásból egyre inkább fogyasztói elvárássá válik.

A divatipar nem csupán ruhadara­bokat hasznosít újra. A Waterhaul napszemüvegei például száz százalékban újrahasznosított halászhálók és óceáni műanyagok felhasználásával készülnek, és műanyagmentes csomagolásba kerülnek. A cég célja egy körforgásos gazdasági modell kialakítása, amelyben a termékei nem kerülnek hulladéklerakóba. Ennek része, hogy a polarizált lencsék újrahasznosíthatók, s a régi vagy sérült kereteket is visszavásárolja a társaság.

Összességében bár a fast fashion cégek versengenek a fogyasztók figyelméért, a fenntarthatóság iránti igény erősödése is formálja a divatipart. A szereplőknek kihívást jelent megtalálni az egyensúlyt a divat gyors ciklusai és a környezettudatossági törekvések között. Ahogy a vásárlók jó része egyre inkább a fenntarthatóbb opciókat keresi, a divatiparnak alkalmazkodnia kell, hogy kielégítse ezeket az új igényeket, és minimalizálja a környezeti hatását. 

Összesen 56 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ergit
2024. október 08. 17:53
Amióta van divat, a királyok, főurak kezdték, azóta nincs "zöldforradalom" ezen a téren, és nem is lesz. Mert a divat azt mondja, legyél naprakész a trendekben. És persze a legtöbb embert boldoggá teszi, - bocsánat, csak azt hiszi, hogy ettől lesz boldog - ha vásárolhat. Valaki minden nap vesz valamit, mert szükségét érzi, valaki csak hetente, valaki csak akkor, amikor tényleg szükséges.
pandalala
2024. október 08. 16:28 Szerkesztve
Persze hogy lesz! És Gréta lesz a manöken!! Világbéka! .... :-D
herden100
2024. október 08. 14:22
Kinemszarjale???
Mich99
2024. október 04. 10:33
zöldforradalom a divatiparban? most Délkelet-Ázsiát akarják tönkre tenni...?!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!