Ismétlődő történelmi tapasztalataink alapján megállapíthatjuk, hogy az utópiák végül anarchikus puccsok által tragikus összeomlásokba vezetnek. Utópiákból viszont száz évvel ezelőtt jóval több volt az elviselhetőnél. Tisza is utópiákat dajkált: minden tiszteletre méltó államférfiúi érdeme, politikai tisztessége és mártíromsága ellenére nem tudott kilépni az önmagát is foglyul ejtő utópiája útvesztőiből. Végig hitt a magyarországi nemzetiségek hűségében, nem értette az általános választások bevezetésének szükségszerű és elkerülhetetlen mivoltát. „… Tisza István a valóságban a szélsőséges, a radikális eszmék, a mindent ígérgető illúziós politikusok és értelmiségiek ellenfele volt – de mindig jogállami keretekben és szenvedéllyel áthatott szellemi eszközökkel. Szenvedélyesen szerette hazáját, a történelmi Magyarországot, amelyért minden célszerű lépésre – tehát a folyamatos reálpolitikára („megalkuvás”) is hajlandó volt. Egész életműve a veszélyeztetettség tudatában fakadt, s az egykori kedvező dualista magyar nemzeti pozíció fenntartását szolgálta. Hívő keresztényként a személyesen is vállalt szociális gondolat is áthatotta. Kevés nálánál őszintébb híve volt az önkormányzatiságnak” – írja Tőkéczky.
Hatos olykor szinte „örkényi” novellatöredéknek tűnő részletekkel, epizódokkal kápráztatja el az olvasóit. Fellner Andor, az ezred főbizalmija, 21 éves zsidó vallású szocialista vasmunkás azzal fenyegette a románok ellen indulni vonakodó zászlóalját, amennyiben tovább vonakodnak, ő főbe lövi magát. Tovább vonakodtak és Fellner betartotta ígéretét – szemük láttára főbe lőtte magát.
Viszont amíg az Erdélyt eleinte lopakodva megszálló román királyság hadseregében minden egyes bakának földet ígértek, a magyarországi nagybirtokokból Tisza nem kívánt lehasítani és azokat felaprózni, így aztán válhattak hazafivá, országuk védelmezőjévé a lerongyolódott, nincstelen zsellérfiak a„földnélküli népség”.
E két utópikus világkép ütközésében csupán a veszélyes anarchia megerősödése virágzott ki káosszá. Az általános társadalmi káosz hatására még a csúcsértelmiség egyes jeles képviselői is megfertőződtek (Babits, Márai, Kosztolányi, valamint a neves egyházi vezetők és politikusok nyilatkoztak pozitívan). Tévedéseiket csak később látták be, Csupán a kommunista puccs tudta a csúfos meneküléséig átmenetileg a félreértelmezett politikai helyzetet a saját javára fordítani.
Természetesen ma is fogalmazódnak ellentétes vélemények is. „Szamuely Tibor (…) a »vörös terror« jelképes figurája lett, pedig nem volt vérszomjas figura. Érzékletes jellemzését adta Lengyel József, aki szerint, míg Korvin Ottó számára a terror szükséges rossz volt, Cserny József számára szükséges jó, addig Szamuely Tibor számára egyszerűen csak szükséges. Ha úgy érezte, hogy a forradalom megköveteli, akkor akasztott, ha nem látott más megoldást, akkor skrupulus nélkül lövetett, de nem akart »vérben fürdeni«” – tudjuk meg Csunderlik Pétertől, aki nem mulasztja el idézőjelbe tenni a vörös terror kifejezést.