Orbán: A paksi bővítés az EU-nak is érdeke

2014. február 26. 13:54

A miniszterelnök azt írta az Európai Bizottság elnökének: az energiaárak emelkedése egész Európában aggodalomra ad okot, így a paksi bővítés az egész EU energiabiztonságát növeli.

2014. február 26. 13:54

A kormányfő José Manuel Barrosónak írt levelében hangsúlyozza, hogy a magyar hatóságok folyamatosan tájékoztatják a bizottságot a két ország közötti együttműködési megállapodás végrehajtásáról. A megállapodást a vonatkozó uniós szabályok figyelembe vételével dolgozták ki, és külön kitérnek benne Magyarország uniós tagállamként vállalt kötelezettségeire – közölte. Hozzátette: Magyarország tisztában van azzal, hogy tájékoztatnia kell a bizottságot, és időben eleget is tesz e kötelezettségének.

A miniszterelnök kifejtette: az energiaárak emelkedése aggodalomra ad okot nemcsak Magyarországon, hanem az egész unióban. A kormány több lehetőséget fontolóra véve úgy döntött, hogy az ország hosszú távú energiabiztonságát egy összetett, magyar-orosz kormányközi megállapodással szavatolja. Ez biztonsági szempontból is a legjobb megoldás, mert jelenleg is orosz reaktorok működnek Pakson – írta.

A kormányfő felidézte: a kormányközi megállapodás tervezetét az Euratom szerződés 103. cikke szerinti kötelezettségnek eleget téve a bizottság rendelkezésére bocsátották tavaly decemberben. Mivel a bizottság nem emelt kifogást a dokumentummal szemben, a magyar kormány januárban aláírta az egyezményt.

Orbán Viktor arra is kitért, hogy a megállapodás két új reaktor építéséről, a fűtőanyag biztosításáról és a használt fűtőanyag visszavételéről szól. Ezek költségeinek fedezésére az orosz állam hitelt nyújt. Jelenleg még folynak az egyeztetések a pénzügyi feltételek néhány részletéről – közölte.

Mint írta, az orosz állami cég, a Roszatom felel a paksi munkálatokért, de amennyiben valamely feladat végrehajtását nem tudja megoldani, az orosz fél nyílt és diszkriminációtól mentes pályázatot ír ki.

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
catalina9
2014. február 27. 09:00
Az Alstrom metró, meg a nagy Paksi baleset után, amit ők okoztak, az is hülye, aki a birkáját rájuk bízza, nem az atomerőmű építését." Így igaz: A Siemens - Matra cég hibájából következett be a baleset, amit aztán az oroszok hoztak helyre.
Papuska
2014. február 26. 21:45
Mérhetetlen a mi zöldjeink dilettantizmusa! A háztartásokról beszélnek, meg energiatakarékosságról. Arra nem számolnak, hogy nálunk az ipar a gépek üzemeltetését szinte kizárólag villamos árammal oldja meg. Mi hajthatná az ipari gépeket? Kerékpárpedál? Azon sem gondolkodik senki, hogy a mai távfűtés során az erőműben (fűtőműben) maximum 75-80%-os hatásfokot lehet elérni, és nagyobb távolság esetén a forró víz, illetve gőz hővesztesége is akár 40% is lehet. Az áram termelése során 90%-os hatásfokot is el lehet érni, és a szállítási vesztesége 2-3%! Arra sem gondol senki, hogy a benzin, gázolaj készlet kb. 20 évet tart ki még. Egyébként is a szénhidrogén származék alapú gépkocsik egyre elviselhetetlenebb szennyezést okoznak a városokban. Nyugaton megkezdődött az árammal meghajtott autók gyártása. Ehhez, amit felsoroltam, mindhez áramra lesz szükség. Mi ezt honnan vennénk? Az alternatív források rettentően drágák, nem akkor adnak áramot, amikor kellene, és más módon, de súlyosan károsítják a környezetet. Akkor mondjon már valaki más megoldást! Szerintem nincs, kivéve, ha visszamásznak a tisztelt természetvédők a fára! Ráadásul a látszólag drága atomerőmű még 10 évig 2+3 blokkal tud működni, tehát jelentős exportot tud lebonyolítani, ami jelentős részét visszanyeri a gigantikus befektetési összegbe. Az ellendrukkerek is atompártiak, csak ők a Franciákkal építtetnék meg. Az Alstrom metró, meg a nagy Paksi baleset után, amit ők okoztak, az is hülye, aki a birkáját rájuk bízza, nem az atomerőmű építését. Ehhez az oroszok értenek. A metrókocsijaik is csúnyák, meg korszerűtlenek voltak, de 25 évet, meg 2-3 millió km-t mentek. Az új metróra 500 ezer km a szavatolt futási teljesítmény! Ezt is át kell ám gondolni!
liberálzöld.
2014. február 26. 20:06
Remek! Ha az EU-nak érdeke, akkor megcsináljuk! Elvégre szabadságharc van! Kíváncsi vagyok, az EU mekkora részt vállal át a hitelből. Ha ennyire az érdeke, akkor biztos fizet is érte...
catalina9
2014. február 26. 18:22
alkar70 [Hozzászóló kiszűrése] 2014. február 26. 15:56 Ugyanis a lényeg kimaradt belőle: a kormány folymatosan hazudott - mindenkinek! - Paks ügyében." Alkar szokás szerint hülyeségeket beszél. Az Orbán Barroso levélváltásnak semmi köze a határidőkhöz, ezt a mandiner is elmaszatolja. "A szerződéstervezetet benyújtottuk a BIZOTTSÁGHOZ előzetes értékelésre december 10-én az Euratom szerződés 103-as cikkelye alapján – írja Orbán, aki szerint mivel kifogást a bizottság nem emelt, a kormány január 14-én aláírta a kormányközi szerződést.... Szerdán délután Barroso válaszlevelét is közzétették a kormány honlapján. Ebben az EB-elnök azt írta, a bizottság megvizsgálta a magyar-orosz atomegyezmény tervezetét és az Euratom szerződés szempontjából elviekben NEM EMELT KIFOGÁST ellene....."
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!