Pál Gyula közgazdász-informatikus, filozófus (Bécs-Csíkszereda) írása
***
„A feladat ma nem az, hogy meglássunk valamit, amit senki nem látott még, hanem inkább az, hogy olyant gondoljunk, amit még senki nem gondolt arról, amit mindenki lát” (Erwin Schrödinger)
Paár Tamásnak igaza van abban, hogy új filozófia nélkül nem tudjuk kijavítani a történelmi hibákat. A történelmi hibákat az emberiség téves önismerete okozta, a téves önismeretet pedig téves filozófia. Mivel sem az emberi természet nem tűnik állandónak – főleg ma, a bio- és digitális forradalmak küszöbén –, sem a féktelen haladásban nem hisz ma már senki, nem tehetünk mást, mint előállunk egy új filozófiával. Ez nem azért új, mert én találom ki, hanem azért, mert most jött el az ideje, hogy az európai történelem vagy újrafogalmazza a hegeli korszellemet – a nyugati demokráciák anyagi, gyakorlati, intézményi, eszmei megnyilvánulását –, vagy Atlantisz módjára elsüllyedjen.
Cikksorozatom első két részében (A „kilencvenesek” előtt álló kihívásokról; A valóság hatalma vagy a hatalom valósága?) kifejtettem, hogy a nyugati világ fő hatalmi gócait ma még ellenőrző és
„antirealista” politikát folytató „hatvannyolcas” elit elveszítette a világot megérteni akaró korszellem támogatását.
Így a kihívók, a liberalizmusból kiábrándult „kilencvenesek” feladata lenne egy új, „realista” eszme megfogalmazása. Ez még akkor is így van, ha egyelőre az egyszerűsítő, „nevekkel operáló” (migráns, Soros-tev) politikai kommunikáció is megteszi, mégpedig azért, mert a helyes eszme sosem a hatalom megszerzéséhez, hanem a hatalom által lehetővé tett társadalmi építkezéshez és az eredmények megtartásához kell.
Amellett érvelem, hogy ez az eszme, aminek talán eljött az ideje, csak egy szintézis lehet, ami egyaránt tükrözi a kulturális és intézményes hagyományaink folytonosságát és a példátlanul sikeres (úgy pozitív, mind negatív irányban) nyugati civilizáció olyan vívmányait, mint a parlamentáris demokrácia, egyéni felelősség, tudomány és technológia, és most talán a legfontosabbat, a talán mindezt lehetővé tevő nyugati filozófiát is megemlítem.
Babarczy Eszter mintha megérezte volna, hogy mire készülök: megírta a „Hol van a NER filozófiája?” című vitacikkét, melyben számon kéri ezt az eszmét a magyar jobboldalon. Majd arra a következtetésre jut, hogy a liberalizmus intézményesített kultúrájával, gazdasági és politikai rendszerével (ezért az ezek alapját képező „antirealista” liberális eszmével) szemben nincs és nem is lehet más szekuláris alternatíva.