A napokban új szakaszába lép a szívünknek oly' kedves Nagy Rezsicsökkentés: megkezdődik a Fidesz aláírásgyűjtése a rezsicsökkentés védelmében. A kormánypárt ellenzéki üzemmódja az aláírásgyűjtéssel új fokozatba kapcsol, de nem csak az utcákon folyik a hősies küzdelem, a törvényhozásban is csépelik rendesen a Rezsidémont. A gáz-, villamosenergia- és távhőszolgáltatás után a Rezsidémon újabb manifesztációira mér csapást az előkészület alatt álló törvény, mely kimondja: a vízközmű-szolgáltatás és hulladékszolgáltatás díja – beleértve minden járulékos költséget – 2013. július 1-jétől nem haladhatja meg a 2013. január 1-jén érvényes díjak 90 százalékát.
Hogy miért nagyon problémás mindez? Egyrészt, ahogy Varró László írja hozzászólásábana Véleményvezéren, a rezsicsökkentés az ország alapvető infrastruktúrájában tehet súlyos károkat. A fűnyíróelven megvalósuló árcsökkentést követően a közműszolgáltatóknak mind forrása, mind bizodalma kevesebb lesz ahhoz, hogy fejlesszék az áram- vagy éppen a vízellátást biztosító infrastruktúrát. Másrészt, ahogy azt korábban is írtuk, az árcsökkentéssel végső soron azok járnak jól, akik energiát szállítanak Magyarországnak, az alacsonyabb ár rontja az energiahatékonysági beruházások megtérülését, nagyobb fogyasztásra ösztönöz, tovább növelve az ország amúgy is riasztó mértékű energiafüggőségét.
A friss kutatások szerint pillanatnyi politikai szempontok igazolhatják ugyan a rezsicsökkentés nagyszerűségét, de az intézkedéssorozat hosszú távon komoly károkat okozhat a kormánypártok által előszeretettel emlegetett nemzeti érdekeknek. A rezsicsökkentés új hadszínterei, a víz- és hulladékszolgáltatások árának csökkentése is új veszélyeket hordoz magában. Ami a vizet illeti, Magyarország – a közhiedelemmel ellentétben – egyáltalán nem áll olyan fényesen, nagyon sokat kellene költenünk elavult vízhálózataink fejlesztésére, a különböző víztakarékos megoldásokra, öntözési rendszerekre és az országon átfolyó vízmennyiség egy részének raktározására. Egy általános vízdíjcsökkentés aligha bővíti a fejlesztési forrásokat e téren. A hulladékszolgáltatási díjak esetében ennél közvetlenebb veszély fenyeget: az elmúlt években komoly uniós támogatásokat fordítottunk korszerű hulladéklerakók létesítésére, és a támogatási pályázatokban szigorú megtérülési feltételeket vállaltunk. A 10 százalékos árcsökkentés önmagában elég lehet ahhoz, hogy boruljanak ezek a vállalások, és könnyen az lehet a nagy rezsicsökkentési indulat vége, hogy tízmilliárdos nagyságrendben fizethet vissza uniós támogatásokat a magyar költségvetés.