Összefoglalva tehát az történt, hogy miután a Defense of Marriage Act a szokásos jogalkotási eljárásban nem volt visszavonható vagy felülbírálható,
az akkor még liberális többségű legfelsőbb bíróság egyesével felülbírálta-felfüggesztette a jogszabály lényegi rendelkezéseit.
A DOMA ettől függetlenül viszont létezik, az univerzális és ünnepelt melegházassághoz való jog pedig lényegében egy olyan legfelsőbb bírósági döntésen alapszik az Egyesült Államokban, amelyet – lásd: Roe kontra Wade – a testület egyébként bármikor megváltoztathat.
Ami nincs kőbe vésve, az megváltozhat (pedig sokan nem szeretnék)
Clarence Thomas, a legfelsőbb bíróság rangidős tagja kifejezetten azon a véleményen is van, hogy a testületnek át kellene gondolnia még egyszer az Obergefell-ítéletet, ahogy azt a Roe kontra Wade-ítéletet felülbíráló döntéshez fűzött kommentárjában is jelezte. Fontos kiemelni, hogy Thomas nem azért szorgalmazza az ítélet felülvizsgálatát, mert ellenzi a melegházasság intézményét, hanem azért, mert szerinte alapvetően hibás – minden alkotmányos alapot nélkülöző – az az érvelés, amelyre a testület döntése épült. Thomas érvelése az ítélet 109. oldalától kezdődően olvasható.
A demokrata többségű alsóház erre reagálva már a nyár elején újra előszedte a Respect for Marriage Act törvénytervezetét,
amit a demokrata Jerry Nadler immár jubileumi tizenharmadik éve próbál átrugdosni a törvényhozáson, eddig számottevő siker nélkül.
Az RFMA (kb. Tiszteletet a házasságnak-törvény) célja egyrészt a DOMA visszavonása, másrészt pedig az Obergefell és az 1967-es Loving kontra Virginia-ítélet egyes részeinek törvényi erőre emelése. Az utóbbi ítélet kimondja, hogy alkotmányellenes minden olyan jogszabály, amely tiltja a különböző rasszú emberek között létrejött házasságokat. Ezt az ítéletet néhány rendkívül marginális társadalmi csoporton kívül nyilvánvalóan senki nem akarja felülvizsgálni, a melegházasság és a különböző rasszú emberek házassága ügyei közé minden bizonnyal inkább praktikus és kultúrharcos megfontolásokból kerül egyenlőségjel.
A képviselőházban viszonylag gyorsan, még júliusban átment a javaslat, de a szenátusban a bizonytalan többségi viszonyok csak nehezen került napirendre. Az áttörést végül az hozta meg, hogy
tizenkét republikánus szenátor hajlandó volt együtt szavazni demokrata kollégáikkal,
amennyiben biztosítékot kaptak arra, hogy az RFMA csak a monogám házassági kapcsolatokat ismeri el, illetve hogy a nem profitorientáltan működő egyházi szervezetek nem kötelezhetők arra, hogy templomi esküvőt tartsanak az azonos nemű pároknak. A szenátus végül tehát 61:39 arányban fogadta el az RFMA-t.
Az azonos nemű és kevert rasszú házaspárok jogai szövetségi szinten tehát védelmet élvezhetnek abban az esetben is, ha a legfelső bíróság úgy dönt, hogy Thomas javaslatának megfelelően esetleg átgondolják az Obergefell-ítéletet és esetleg más következtetésre jut – amint Joe Biden aláírja a jogszabályt. Érdekes adalék, hogy
az RFMA elméletileg lehetővé teszi, hogy az egyes államok betiltsák a melegházasságot
– csupán arra kötelezi őket, hogy a más államokban köttetett ilyen jellegű frigyeket elismerjék.
Mindettől függetlenül nem nagyon valószínű, hogy egy ilyen esetben az államok kormányai tömegesen a melegházasság megszüntetése mellett döntenének, mert az intézmény egyébként elég széles társadalmi elfogadottságnak örvend országszerte. Az azonos neműek házasságának ügye így talán nem is az úgynevezett lmbtq-közösség jogai és követelései körül általánosan kialakuló jóemberkedésre nagyszerű példa elsősorban, hanem arra, hogy egy-egy „landmark” bírósági döntés vagy jogszabály mögött milyen hatalmas és összetett intézményi és ideológiai konfliktusok állnak az Egyesült Államokban – amiknek sokszor még azt követően sincs végük, hogy véget érnének.
A nyitóképen: Pride felvoulás a washingtoni Capitolium előtt 2009-ben. Fotó: MARIA BELEN PEREZ GABILONDO / AFP