Juszt László, aki lankadatlan gyűlölséggel ontja jobboldal- és nemzetkritikus gondolatait közösségi oldalán, most a trianoni békediktátum évfordulóján gázolt bele sokak fájdalmába. Éppen június 4-e kapcsán értekezett arról, hogy tulajdonképpen a Monarchia alig 20%-a volt csupán magyar, és az ország vezetését tökéletes vakság uralta.
Elmélkedését azzal a felhördüléssel nyitja, hogy „Már megint Trianonra emlékeznek!”, és oda futtatja ki, hogy a mai elit ugyanolyan politikát folytat, mint ősei, és bizony ez vezetett Mohácshoz, Világoshoz és Voronyezshez. Azon most lépjünk is túl, hogy
a teljesen különböző történelmi konstellációkat hogyan mossa össze Juszt, épp elég tanulságos az 1920-hoz való hozzáállása is.
Érzékelhetően zavarja, hogy Trianon még mindig (már megint) a közbeszéd témája, sőt, évfordulója 2010 óta a nemzeti összetartozás napjává emelkedett. És nem, nem azért, mert jóleső érzés volna a trianoni traumában újra és újra megmerítkezni, vagy mert folyamatos ihletforrás lenne a jelen minden tökéletlenségének magyarázatára. Nem. Trianon az a történelmi realitás, amely a múltban tanulságot, a jövőben megválaszolandó kihívásokat jelent. Relevanciája és hatóköre pedig egészen addig eleven, ameddig el nem végezzük száz év ránk rótt feladatát.
Trianon széttartó fejlődési utakra kárhoztatta a Kárpát-medence népeit, és mondjuk ki, a magyarságot hozta a legnehezebb helyzetbe. Európában egyedülálló módon többmilliós, őshonos kisebbségként létezünk több országba szabdalva. A kisebbségi lét, egy közösség széttöredezettsége velünk élő valóság. Amíg nem ismerjük fel a történelmi sorsközösség fontosságát, amíg a magyarság nyelvhasználati vagy oktatáshoz való jogai a szélrózsa minden irányában sérül, addig nem tudunk és nem akarhatunk továbblépni Trianonon. Addig Juszt Lászlónak is el kell viselnie 1920 tematizációs erejét, a magyar nemzetpolitikának pedig feladata a folyamatos és kérlelhetetlen érdekérvényesítés.