Szabadságot az oktatásban

2019. július 16. 9:06

Kerpel-Fronius Gábor
Facebook
Az oktatás legfontosabb létformája a szabadság és legfőbb eredménye a szabad személyiség.

„Az oktatásnak az a feladata, hogy olyan embereket neveljen, akik képesek a mindenkori modern világban helytállni.

Lehet, hogy kicsit naivan, de úgy látom, hogy az oktatásban leginkább az elfogadható minimális kimeneti követelményeket kell megfogalmazni. (A minimális alatt nem azt értem, hogy a követelmények legyenek alacsonyak, hanem azt, hogy legyenek olyan követelmények, amelyeket bizonyos pontokra minden iskolának teljesíteni kell, de ennél akár többet is teljesíthet.)

Őszintén: azt gondolom, hogy az oktatás legfontosabb létformája a szabadság és legfőbb eredménye a szabad személyiség kell, hogy legyen.

A szülőnek pedig lehetőséget kell adni arra, hogy maga döntsön arról, hogy a gyermeként miként akarja nevelni, milyen típusú iskolába akarja járatni. Nagy veszély nem fenyegeti – hiszen vannak minimumkövetelmények, amelyeket minden iskolában megkap.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 50 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

"A szülőnek pedig lehetőséget kell adni arra, hogy maga döntsön arról, hogy a gyermeként miként akarja nevelni, milyen típusú iskolába akarja járatni."

Azt ugye tudod, Gábor, hogy ebből lesz az általatok oly nagyon gyalázott "szegregáció"?

Egy parlamenten kívüli párt soha semmilyen választáson el nem indult tagja.

Ezt rögzítsük.

Elhatároztam, ennek az aljadéknak semmiféle megmozdulására nem reagálok.
Most kivételt teszek, mert Magyarországon a legteljesebb az oktatási szabadság:
LEHET ILYEN ISKOLÁT CSINÁLNI, SZABADON, MAGYARORSZÁGON...
"Az éneklő történelem tanár, aki zongoraszóval, Barokk zenével várja a gyerekeket. Nem leadja az anyagot, hanem mesél a magyar és egyetemes történelemről a parlament egykori szőnyegén ülve. Intézményvezetőként megállította az iskolai szegregációt Szatmár fővárosában, és évtizedek óta az ő kedvéért járnak a kulturális és tudományos élet legelismertebb alakjai Mátészalkára.
Az idén Apáczai-díjjal kitüntetett Pénzes Ottó, a mátészalkai Képes Géza Általános Iskola igazgatója."

"Pénzes Ottó
Tanár, a Művészetbarát Egyesület elnöke

Mátészalka

Az életét teszi rá, hogy Mátészalkát olyan kapcsolati hálóval ölelje körbe, amelyben a lokálpatriotizmus felülírja a politikai nézeteket. Pénzes Ottó, a Művészetbarát Egyesület elnöke, tanár, egy egészen kivételes külsejű és belső tartalommal telített történelem szaktanterembe vezet. A Képes Géza Általános Iskolában nemcsak a tanár úr szavait hallom, miszerint Mátészalka a világ közepe, hanem soha nem tapasztalt lüktetést érzek. A történelmet élő valóságként, a múlt értékeinek üzeneteként bemutató tanár, internetes könyvszerző, és a szatmári várost a kultúra hazai térképén jól láthatóan elhelyező, komoly megbecsülésnek örvendő pedagógussal beszélgethetek. Nyugodt, magabiztos, hihetetlen lexikális és elemző értékeket vonultat fel. A szaktanterem egyik falán Somogyi Győző impozáns tablója, a Magyar Királyok Arcképcsarnoka látható. Pianínó a sarokban, és a történelemórákon rendre játszik a Tanár Úr – így, nagy betűvel – és olyan kíváncsiságot ébreszt a tanulás, a múlt megismerése és annak mai életünkbe történő beépítése iránt, hogy hálásak lehetnek azok a szülők, akiknek gyermekei Pénzes Ottótól látják a történelem, a hagyományok, a közélet, a művészetek és a cselekvő hagyományápolás nem megszokott formáit.

Az az érzésem, vagy nem 24 órából áll a napja, vagy teljesen másképp osztja be az idejét, mint sokan mások. A portré terjedelmi keretei szűkre szabják a nagyívű életpályát, amelyre rácsodálkoztak már többek közt Makovecz Imre építész, akit atyai jóbarátjának, szellemi mesterének mondhatott, aztán Müller Péter, Jókai Anna, Korniss Péter, Kocsis Zoltán, Sebestyén Márta, Szörényi Levente, Kő Pál, Jankovics Marcell, Bagdy Emőke, Mácsai Pál, Somló Tamás, Kepes András, Melocco Miklós, Grétsy László, Vekerdy Tamás – hosszú még a sor. Találkozások Mátészalkán című kötetének előszavában Vasvári Pál jazzmuzsikus, a Magyar Jazz Quartet alapítója ajánlása kifejezi az idelátogatók mély tiszteletét. „Egy poros kisvárost vártam, helyette megismertem egy vendégszerető, nagy és komoly polgári kultúrával rendelkező európai települést.”"

Simon János politológus: A 15 magyar Nobel-díjasban egy a közös: bármilyen iskolába jártak, piarista, jezsuota, pálos, fasori, református: a rendszer interdiszciplináris tudást adott. Azaz: a tudományágak alapjait mindegyik elsajátította, éspedig egymásra hatásuk, összefüggésrendszerük fényében.
Ma is csak ennyi kellene az ált. iskolában.
Alapok, de azok érthetően, a gyermek számára megfoghatóan.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés