Tervezhetik az új Közlekedési Múzeumot

2018. augusztus 9. 15:05
Kőbányán valósul meg az új múzeum.

Közzétették a MÁV egykori Északi Járműjavítójának területén felépítendő Új Közlekedési Múzeum nemzetközi tervpályázatát csütörtökön; az előzetesen meghívottak között több sikeres magyar és világhírű külföldi építésziroda található.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) részeként működő Közlekedési Múzeum a Kőbányai úti járműjavító területén, a vasúti üzem értékes épületeinek megőrzésével és bővítésével nem csupán végleges otthonra talál, de a beruházásnak köszönhetően új kulturális városnegyed is születik – hangsúlyozza a múzeum által az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közlemény.

„Fordulóponthoz érkezett a Közlekedési Múzeum 2016-ban megindított átfogó megújítása (...) Az egykori Északi Járműjavító területén megvalósuló beruházás Európa egyik legjelentősebb, barnamezős területen végrehajtott kulturális projektje. Ezt tükrözi a pályázaton résztvevő építészirodák névsora, ugyanis neves hazai szakemberek mellett több világhírű tervező is részt vesz a megmérettetésen” – idézi a közlemény Vitézy Dávidot, az MMKM főigazgatóját.

Új épületegyüttes

A meghívottak közül a 3H Építésziroda, az Amanda Levete Architects Ltd., az Atelier Brückner GmbH, a Bjarke Ingels Group, a Caruso St John Architects, a CÉH Zrt. + Foster & Partners, a David Chipperfield Architects, a Diller Scofidio + Renfro, az Építész Stúdió Kft., a KÖZTI Zrt., valamint a Lacaton & Vassal Architects jelezte részvételi szándékát.

A pályázaton 15 építésziroda indulhat; a meghívott résztvevők körén túl a fennmaradó helyekre bármely tervező pályázhat, aki az alkalmassági feltételeknek megfelel.

„A Közlekedési Múzeum történetének legnagyobb beruházása indul el, melynek eredményeként olyan új épületegyüttest kapunk, amelyet kifejezetten múzeumi célokra terveztek és karakteres építészeti alkotásként jelenik meg Budapest térképén. Az új telephelyen a korábban szétszórt funkciók: a kiállítás, a kutatóhely, a raktár és a tekintélyes szakkönyvtár végre egy helyre kerülhet. A fejlesztés lehetővé teszi, hogy szándékainknak megfelelően a Közlekedési Múzeum élményközpontú, korszerű, látogatóbarát intézményként, több generációs közösségi térkén működjön és a következő évtizedekben a budapesti családok és a fővárosba látogatók egyik fő szabadidős célpontja legyen” – hangsúlyozta Vitézy Dávid.

A kormány 2017 decemberében döntött arról, hogy az intézmény közlekedéstörténeti egységének új telephelye a Kőbányai úti járműjavító 7 hektáros telkén épüljön meg. A terület egyik emblematikus épülete a MÁV 1958-1962 között épített Diesel-csarnoka, míg az épület déli része, az igazgatósági fejépület műemléki védelem alatt áll. A kilenc párhuzamos hajóból álló, 110 méter hosszú csarnok alkalmassá tehető a múzeum nagyméretű műtárgyakból, például vasúti és villamos kocsikból, buszokból, gépkocsikból álló gyűjteményének elhelyezésére – közölte az MMKM.

Jóval nagyobb helyszín

A korábbi városligeti épülethez képest az új helyszínen több mint két és félszer akkora, 13 ezer négyzetméternyi kiállítótér áll majd rendelkezésre. Míg az előző kiállítóhelyen csupán 80 eredeti jármű bemutatására nyílt lehetőség, az új tárlaton legalább 190 darabot láthat majd a közönség. A bővülés azonban nem csak mennyiségi: a kiállítás elsősorban az emberre, a társadalom és a közlekedés kapcsolatára fókuszálva mutatja be a hazai közlekedéstörténet reformkortól napjainkig tartó időszakát – jelentették be.

A korszerű raktár hosszú időre megoldhatja a múzeum raktározási problémáit, és jelentős része időszakosan látogatható lesz. Ennek köszönhetően a jelenleg 21 ezer darabos, folyamatosan bővülő gyűjteményből minden korábbinál több érték válik a nagyközönség számára hozzáférhetővé.

Az új helyszín lehetőséget ad az intézmény értékes dokumentumtárának és könyvtárának méltó elhelyezésére, a kutatók és a nagyközönség számára egyaránt nyitott szellemi műhely létrehozására. A tervezett Restaurátorműhely és Kompetenciaközpont az ország egyetlen műszaki restaurátori tudásbázisa lesz, amely továbbképzési feladatokat is ellát.

Összetett kihívások

Az új múzeumi épületegyüttes kialakítása rendkívül összetett építészeti és városfejlesztési feladat. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori Északi Járműjavító Eiffel-csarnokában épülő Opera Műhelyházhoz. A két beruházás együttesen Budapest legnagyobb, barnamezős jellegű kulturális városfejlesztését alkotja, amely – a Népliget és a volt Józsefvárosi pályaudvar területének tervezett rehabilitációjával – alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti, alulhasznosított átmeneti zóna városszerkezeti pozícióját, és a beruházásnak köszönhetően Budapest új, minőségi zöldterületekkel is gazdagodik – hangsúlyozza az MMKM.

A telket északról határoló MÁV-vonalon a múzeum kezdeményezésére új megálló épülhet a városi és az elővárosi utasforgalom kiszolgálására, segítve az Északi Járműjavító megközelítését. A megálló és a Könyves Kálmán körút közötti területen, az új Közlekedési Múzeum előterében városi tér, találkozóhely jön létre – idézi a közlemény Vitézy Dávidot.

A http://newtransportmuseum.hu/ honlapon közzétett pályázatra szeptember 10-ig várják a jelentkezéseket, melyek közül ismert hazai és külföldi szakértőkből álló bírálóbizottság választja ki a 15 indulót szeptember 21-ig. A tervezési szakasz a 2019. február 28-i eredményhirdetéssel zárul.

Az épületegyüttes megvalósításának közbeszerzésére a kivitelezési tervek alapján kerül sor, a kivitelezés 2020-2022 között várható.

(MTI)

Összesen 15 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Jahhh... a Közlekedési Múzeum...
Ez az új helyszín a lehetséges jó helyszínek egyike. Helyes, hogy ide tervezik.
DE
nem feledhető a korábbi eszetlen pénzszórás.
Az, hogy
1.)
a Városliget Zrt. már egyszer már megterveztette – a Városligetbe:
"A Mérték Építészeti Stúdió nyerte meg nettó 549 millió forinttal a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) rekonstrukciójához és bővítéséhez szükséges tervdokumentáció elkészítésére kiírt tendert. A gyorsított meghívásos közbeszerzést a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. írta ki."
https://tervlap.hu/cikk/show/id/3944

2.)
azt a tervezési költséget később 1 024 millióra (vagyis bő egymilliárdra) módosította:
"Az indoklás szerint azért lett drágább a munka, mert a Közlekedési Múzeum „által bevont szakértők felmérése alapján az intézmény felülvizsgálta és pontosította az igényeit. Ezen változtatási igények a kivitelezési tervdokumentáció tekintetében áttervezést tettek szükségessé”.
http://greenfo.hu/hirek/2017/10/05/a-kozlekedesi-muzeum-tervezese-mar-duplaja-az-eredetinek

3.)
színes látványterveket mutogattak a médiában (jó, Fürjes kormánybiztos már mondta, hogy az ilyemi csak "parasztvakítás", de mégis...)
https://welovebudapest.com/2016/11/18/itt-vannak-a-kozlekedesi-muzeum-uj-latvanytervei/

4.)
Vitézy igazgató is lelkesedett a pincébe süllyesztett múzeum tervéért:
"A kiállító teret – amely duplája lesz a korábbinak – föld alá helyezzük. 9000 m2 új kiállító tér nyílik majd meg a látogatók előtt. A korszerű kiállítás technológia szempontjából a legjobb, mert természetes fényt alig kap majd, a fényjátékokat, hangokat, érzeteket jobban fel tudjuk építeni.
...
"Újjá kell szerveznünk az intézményt, egy új, professzionális szakmai csapatot kell összeállítani, az új épület tervezését is irányítani kell. Rengeteg részlet van, amit most dolgozunk ki az ország egyik legnagyobb építész irodájával, a Mérték Csoporttal. A harmadik elem a megújuló állandó kiállítás tervezése. A ház építésének első lépése a bontás lesz, és még idén elkezdődik az építkezés."
https://nullahategy.hu/olyan-elmenyt-adni-mint-egy-mozifilm-vitezy-daviddal-beszelgettunk/

AZTÁN
mégsem kezdődött el az építkezés. Mert miután pályázatot írt ki a Városliget Zrt., győztest hirdetett, szerződött a tervezővel, megemelte a tervezési díjat,
Baánék végre ráébredtek arra
– ami minden józan embernek már a legelején is nyilvánvaló volt –,
hogy ritka nagy baromság pincei szinteken mozdonyokat, villamosokat, csuklós buszokat kiállítani.
Így hát
a Városliget Zrt. kipöckölte a győztes tervezőt és új helyszínre új pályázatot írt ki.
Nem ez volt az első ilyen húzásuk:
ugyanúgy pöckölték ki a Néprajzi Múzeum győztes francia tervezőjét is, és írtak ki új pályázatot új helyszínre.

A Városligetben, a Közlekedési Múzeum helyén pedig
Baánék juszt is (csakazértisbebebee...) visszaépítik a lebontott épületet.
Nehogy már azzal is több legyen a teljes értékű zöldfelület...
(:–(((

Igen.
Az istvántelki főműhely talán még jobb helyválasztás lehetett volna,
de az Északi Járműjavító is jó.
Kár, hogy ott az Eiffel-csarnokot – átgondolatlanul – már odaadták az Operának.

Baánék városligeti eszement és pénzpazarló ötletelését mutatja,
hogy még 2016-ban is a városligeti helyszínt nyomták,
miközben annak értelmetlenségére
pl. ilyen alapos írások mutattak rá:
https://444.hu/2016/08/13/europaban-nem-parkba-szoktak-kozlekedesi-muzeumot-epiteni

"Tökéletes előrelátás"

Jajjjjjjj!
Borzasztó a tudatlanságod!

Pont az előrelátás az, ami teljesen HIÁNYZOTT
a Közlekedési Múzeum elhelyezését illetően.

Olvasd csak el a (linkekkel is megadott) részleteket
a 2018.08.09., 20:16-i hozzászólásban!

1.)
"Olvassa a fene a linkeidet, én nem vagyok kíváncsi rá."

Hát az biztos, hogy az elolvasásuk megzavarna téged a mindenen lelkendezésben, az önfeledt tapsikolásban.

2.)
Az egyáltalán NEM politikai kérdés,
hogy HOL van a megfelelő helye a Közlekedési Múzeumnak
a kiállítási anyagából következő speciális igényeivel.
Következésképpen ehhez a választási eredménynek sem kellene, hogy köze legyen.

3.)
Egy szakmailag jól átgondolt projekben fel sem merülhet, hogy nagy méretű és súlyú közlekedési eszközöket (mozdonyokat, villamosokat, stb.) a föld alatt, több szinten állítsanak ki, csak amiatt, mert ott korábban közlekedési múzeum volt a felszínen.

4.)
Akik pedig ezt észrevételezik, azok nem rosszindulatból, irigységből teszik, hanem mert még nem vesztették el a józan eszüket.
Ellentétben a hozzád hasonlókkal, akiket még egészen nyilvánvaló baromságokkal is meg lehet etetni.
(:–(((

Nem gittrágás, ha valaki emlékeztet arra az eszement elképzelésre,
hogy a föld alatt legyenek a Közlekedési Múzeum kiállítási terei.

Jobban tennéd, ha a "nem kevesebb a zöldfelület"ről akkor írnál,
ha már tudod, mi a "zöldfelület" és azt hogyan számolják
(mit és hány %-ban lehet "zöldfelület"-nek számolni).
A városligeti parkban 70%-hoz kellene legalább közelíteni a zöldfelületi arányt, de a fővárosi fideszesek által meghozott VÉSZ csak 65%-ot ír elő.
De még azt is csak azzal tudják teljesíteni, hogy – az OTÉK által megengedett módon – a Városligeti tó jelentősen megnövelt állandó vízfelületét beleszámolják a zöldfelületbe.

A témában általam írt adatokat és tényeket a magadfajta fidióták
nem tudják, ezért nem is próbálják ellenérvekkel cáfolni,
csak Baán-féle hamis szövegeket böfögik vissza.

"A kutyaszaros, elöregedett, elfuserált szoci Ligetet csak az ilyen elme-roggyant, libbant - hibbant 1-2 %-nyi kétfarkú és egyéb képződményű agyrémek képesek védeni, az életük árán is."

Az állításod HAZUG.
Senki sem védi "elöregedett, elfuserált szoci Ligetet".
Akik tiltakoznak a Liget projekt ellen,
azért tiltakoznak
– hogy Városliget (múzeumokkal, színházzal történő) további beépítését megakadályozzák,
– hogy a Városligetet KÖZPARKKÉNT újítsák fel.

Többször leírtam itt, hogy a Liget projekt ellen legelőször a SZAKMAI ellenzők (urbanisták –még 2013-ban! –, építészek, tájépítészek) léptek fel, aztán a környezetvédők
és csak utoljára – 2016-ban – a magukat "ligetvédők"-nek nevező, többnyire laikus emberek.
Azt is leírtam,
hogy a szakmai ellenérvek a médiát sajnos, nemigen érdekelték/érdeklik, de annál inkább érdeklik a 2016-ban a Ligetben megjelent és azóta ott táborozó "ligetvédők" akciózásai. A szakmai szervezetek közleményei, nyilatkozatai alig-alig kaptak nyilvánosságot, de amikor pl. egy rasztahajú "ligetvédő" felmászott egy kéményre, vagy a társai gépekhez, fákhoz láncolták magukat, na, azokból bezzeg lettek széleskörűen terjesztett tudósítások, riportok.
A szakmai ellenzők (köztük én is) kénytelenek elismerni, hogy a Ligetre nézve káros újabb beépítések ellen a szakmai tiltakozásoknál jóval hatásosabbak a nemszeretem "ligetvédők" akciózásai, mert ez utóbbiak híre jut el a nagyközönséghez.

A kormányzati média (hazug módon) a Liget projekt egyedüli ellenzőinek igyekszik beállítani a 2016-óta két-három csoportra oszlott "ligetvédőket", azoknak is leginkább azt a csoportját, amely mitagadás, nem éppen kulturált körülmények között kint él a Városligetben.

Ezzel ugyanis azt lehet megetetni a nagyközönséggel,
hogy a "csodálatos" Liget projektet csupán néhány hajléktalan, szakadt ember ellenzi.
Pedig
ez egy rettentő aljas, hazug beállítás, a valóság elhallgatása.

U.i.:
Kussoltatni pedig fidióta, te legfeljebb a családtagjaidat, vagy az alárendeltjeidet kussoltathatod
(amíg közülük valaki téged el nem küld a francba).

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés