Élelmiszer-ÁFA: kinek segít a kisebb kulcs?

2012. szeptember 6. 16:03

Bethlendi András
Pénzügyi Szemle

Az alapvető élelmiszerek ÁFA-kulcsának csökkentésével az állam a termelők és a fogyasztók mellett a kereskedőkön is segíthet – a szereplők közötti pontos megoszlás azonban nem látható előre.

„Ceteris paribus vizsgálva amennyiben az állam ÁFA csökkentés révén pénzt juttat a gazdaságba, akkor a különböző érintett gazdasági szereplők elkezdenek »osztozkodni« azon az erőviszonyaik függvényében.

1. A termelő megpróbálja emelni a nettó árait növelve jövedelmét, melynek sikere nagyban függ a kis- és nagykereskedelmi szegmenssel szembeni alkupozíciójától. Siker esetén az ágazat gazdaságpolitikai céljai teljesülnek: a szektor pénzügyi helyzete és fejlődési potenciálja erősödik.

2. A kis- és nagykereskedelmi szektor egyrészt megpróbál ellenállni a beszállítók nettó árat emelő törekvéseinek, másrészt pedig a lehető legkevesebbet próbál továbbadni a kisebb adótartalomból a fogyasztók felé. A kereskedők profitlehetőségei is javulnak, mely azonban nem tekinthető gazdaságpolitikai célnak.

3. A fogyasztók az olcsóbb áruk keresésével részben rákényszerítik az egymással versenyző kiskereskedőket, hogy a többlet hasznuk egy részét adják tovább nekik növelve reáljövedelműket. A szegényebb néprétegek ilyen jellegű támogatása társadalompolitikai cél lehet. Megjegyezendő, hogy az élelmiszerek, főleg az alapvető élelmiszerek tipikusan nagyon alacsony árrugalmasságú termékek, ezáltal a keresletük csak kis mértékben növekszik árcsökkenés esetén. A lakosság legrosszabb helyzetű részének az élelmiszer iránti keresletnövekedést kiegészítheti, más rétegek minőségi élelmiszerek felé történő elmozdulása, illetve egyéb javak fogyasztásának a növelése.

Az alapvető élelmiszerek ÁFA-kulcsának csökkentésével az állam a termelők és a fogyasztók mellett a kereskedőkön is segíthet - a szereplők közötti pontos megoszlás azonban nem látható előre. A probléma az, hogy a három szereplő közül a legerősebb pozícióban a nagy kiskereskedelmi láncok vannak, így ezek lehetnek az ÁFA csökkentés igazi nyertesei, mely mint már említettük, nem gazdaságpolitikai cél. A válság előtti tapasztalatok (2006-os ÁFA csökkentés) azt jelzik, hogy a fogyasztók az ÁFA csökkentésből alig profitálnak (5). Azóta a kínálati verseny jó eséllyel a fogyasztók erőpozícióját valamelyest javíthatta, a kiskereskedelmi beszállítók pozíciója viszont aligha változott, főleg nem pozitív irányban.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
A bejegyzés trackback címe: https://mandiner.hu/trackback/40913

Ajánljuk még a témában