Ezután a lengyel, a francia és a szlovák helyzettel ismerkedhettek meg a résztvevők. Agnieszka Graff rámutatott: Lengyelországban pusztán ötven „genderaktivista” van. Idézte Tadeusz Pieronek püspök szavait, aki szerint a gender rosszabb, mint a kommunizmus és a nácizmus, valamint egy plakátot, ami szerint „védd meg a gyermeket a gendertől”. A lengyel püspöki kar pásztorlevele szerint a gender veszélyes a családokra, egy parlamenti képviselőnő genderellenes bizottság alapítását indítványozta, papok szólalnak fel a gender ellen, rengeteg a jobboldali hangvételű, genderellenes honlap. Agneiszka Graff hozzátette: a lengyel nőkongresszus levelet küldött Ferenc pápának, hogy magyarázza el a gendert (feltéve, hogy a püspöki kar megnyilatkozásai a gender „félreértésén” alapulnak”), emellett folyamatban van a Lengyel Gender Egyesület bejegyeztetése.
Graff szerint az „illiberális” egyház új ellensége a gender, ami felváltotta a zsidókat és a melegeket. Az előadó úgy látja: a gender-ellenes mozgalom vezető erői szántszándékkal keverik össze a fogalmakat, és a gendert, azaz a társadalmi szerepeket azonosítják a biológiai nemmel és a szexualitással. Úgy állítják be, mintha a gyerekek veszélyben lennének. Teljhatalmú ellenséggé démonizálják a gender-elméletet, ami „kulturális marxizmus”, és mindenhol jelen van, az ENSZ-ben, az EU-ban, az oktatás minden szintjén. Szélesebb kontextusból nézve a modernitáshoz való viszony a kérdés, illetve a természet és kultúra közti törésvonalak értelmezése. A gender az egyik fő kérdése az új maszkulinitást felmutató nemzeti extrémizmusnak, aminek fő oka szerinte a gazdasági kilátásai miatt frusztrált ifjúság. Graff szerint sajnos a jobboldalt sikeresen okkupálta a közösség, család, anyaság témakörét, ezért a gender és a feminizmus individualista színben tűnik fel.