Lázár János: A blokkosodás legalább olyan veszélyes Magyarországra nézve, mint a háború

2024. május 21. 17:14

A tárcavezető a Portfoliónak azt is kijelentette, „Magyarország nem akar pusztán leányvállalat lenni”.

2024. május 21. 17:14

Nyitókép: Mandiner / Földházi Árpád

Lázár János építési és közlekedési miniszter nemrég interjút adott a Portfoliónak.

A miniszter a lapnak kijelentette, hogy „a kínai elnök látogatása nem a magyar függetlenség feladásáról szól, hanem pont a magyar szuverenitás erősítését jelenti”

Majd aláhúzta: 

a kínai-magyar kapcsolatok erősítése nem politikai rögtönzés alapján történik, tudatos stratégia szerint halad előre”.

De az interjú során szóba került a Budapest-Belgrád vasútvonal, a V0 vasútvonal kínai megvalósítása, általánosságban a kínai tőke szerepe, az autóúthálózat fejlesztése, valamint az orosz-ukrán háború következményei. Illetve a várható szimbolikus jelentőségű beruházások a szűk költségvetési keretek közepette.

A miniszter azt is elárulta, hogy 

2025 nyarára kész lesz a Budapest-Belgrád vasútvonal teljes vasúti pályája.

Arra a kérdésre, hogyan van hatással Magyarországra, azon belül a magyar gazdaságra a szomszédban több mint két éve zajló háború, Lázár azt válaszolta, hogy „a háború mindent megváltoztatott. 

Nyugat-Európa most a bambaság évtizedeiből ébredezik. 

A világjárvány előtti évtizedek ugyanis elandalították Európát, most viszont sorozatban jönnek az ébresztő pofonok: a már említett Covid után az energiaválság és a háború, ami mára sajnos a teljes közösség biztonsági architektúráját veszélyezteti. 

Egyes nyugati nagyhatalmak fegyvereket akartak exportálni, de végül a konfliktust importálják 

– ha csak az utolsó pillanatban józan észre nem térítjük őket”

„A háború Magyarországra sokszorosan hatással van. Amellett, hogy az ukránokkal való együttérzés nem is lehet vita tárgya, a kialakulóban lévő új, globális rendben mernünk és képesnek is kell lennünk megfogalmazni a nemzeti érdekeinket. Aztán persze ki is állni értük” – jelentette ki a tárcavezető.

Ezt is ajánljuk a témában

 

„Magyarországnak csak az szolgálja a nemzeti érdekeit, ha kimarad a háborúból”

Lázár János arról is szólt, hogy „az egész térség sokkal bizonytalanabb, törékenyebb lett, mint akár a világjárvány után volt. Mindezek nyomán 

újra kell tervezni a magyar politikát, az egész nemzetstratégiánkat.

Az építési és közlekedési miniszter leszögezte, „Magyarországnak csak az szolgálja a nemzeti érdekeit, ha kimarad a háborúból és megőrzi mozgásterét, illetve közvetítői képességét a kialakulóban lévő új blokkok közt.

A blokkosodás legalább olyan veszélyes Magyarországra nézve, mint a háború,

ugyanakkor szerintem Európa is veszítene azzal, ha a magyarokat arra kényszerítené, hogy adják fel ezt a hídszerepüket. A maguk módján a nyugatiak és a keletiek is integrációban gondolkodnak” – jelentette ki, majd hozzűfűzte,

Magyarország azonban sem itt, sem ott nem akar pusztán »leányvállalat« lenni, hanem szuverén ország akar maradni, 

amely érdekvezérelt módon működik együtt a gazdasági partnereivel”.

Ezt is ajánljuk a témában

„A kínai tőke alapvető fontosságú”

A beszélgetés során arra is kitértek, hogy miért lehet fontos Kína számára Magyarország. Lázár János itt elmondta, „uniós tagállam vagyunk, amely bizonyos technológiákat ellenőrzött formában – tehát az európai szabályok és érdekek betartása, illetve betartatása mellett – beenged a piacára. Például a Budapest - Belgrád vasútvonalnak kínai biztosítóberendezés lesz az agya, ami az első ilyen az Európai Unió területén. Ez nyilván fontos Kínának, miközben ebből Magyarország is gazdasági előnyre tehet szert, hiszen ez az első ilyen vállalkozás, és ezért viszonylag olcsón jutunk hozzá ehhez a csúcstechnológiához. Maradva a Budapest-Belgrád vasútvonalnál,

a kínai tőke alapvető fontosságú, hiszen a vasútépítés nehezen vagy igen drágán finanszírozható.

 Ehhez ma szinte lehetetlen forrást találni Európában” – magyarázta a miniszter.

Ezt is ajánljuk a témában

A teljes interjút ITT olvashatja.

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2024. május 21. 20:04
Szegény ukránok. Hát lehet is velük együttérezni. Amit ők a nyakukba kapnak! https://www.youtube.com/watch?v=Il6J5oeXflQ
Valodi
2024. május 21. 19:42
... János, János! Hát nemigen érted, hogy hol is élsz - nem ám az álomvilágodban: https://www.facebook.com/watch/?v=1615162701991026 A kulcsszavak/feliratok: Fliegl Gigant, HORSCH, MAN, MASSEY FERGUSSON, JOHN DEERE.... ezek nélkül nem működik ám az agrárgyár! Ez a realiitás: "Kybon 2024. május 21. 12:43 Na, hát akkor összegezzünk! A légkör és a tengervíz nem tud minden szennyezést örökké felvenni. Pláne következmények nélkül. Az emberek többsége amíg nem érzi a bőrén, krrvára lesz@rja a dolgot. Ezért az lesz, hogy a fogyasztás csúcsra jár, és kollektíve az egész emberiség nekirohan a falnak. Azon a reggelen bezuhan az egész világgazdaság, a tőzsdéknek annyi, a pénz semmit nem fog érni. Kifosztják a boltokat. Majd 2-3 hét után elkezdenek rabolni, mellékhatásként ölni. Ez addig tart, amíg a kevés megmaradt ember már belefáradt az öldöklésbe, és valahogy a körmével kapargatni kezdi a talajt. Valami búzaszemnek, vagy ilyesmi. Ha a bizonytalan klíma engedi..."
Akitlosz
2024. május 21. 19:37
"az ukránokkal való együttérzés nem is lehet vita tárgya, a kialakulóban lévő új, globális rendben mernünk és képesnek is kell lennünk megfogalmazni a nemzeti érdekeinket." Ők? Erre ők nem képesek. A magyar nemzeti érdek ugyanis az, hogy a magyar-akármilyen határ Vereckénél legyen. Már csak az ott élő ukránokkal való együttérzésből is. Ezt a témát fel sem merik vetni a nemzetközi tárgyalásokon. Lásd Tucker-Putyin interjú.
trainzforthepeople
2024. május 21. 19:30
Csak a szigetüzemű kínai reptéri vasutat meg ne csinálják, pláne ne 1000 milliárdos hitelre, az volna az igazi katasztrófa a magyar vasútnak!!! Lázártól ez kb. foglalkozás körében elkövetett hűtlen kezelés volna, idegen árdekek kiszolgálása. Ezt ő is tudja.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!