Az oktatási rendszerben az autonómia egy ugrópont

2015. november 30. 16:57

Tisztázatlan maradt, hogy merre is akarunk tartani, milyen rendszert akarunk kialakítani, mivel a magyar politikai mezőben az oktatás ügyében sem lehetett semmilyen konszenzust elérni. Interjú.

2015. november 30. 16:57
Gazsó Ferenc
Lumens

Kinek kellene engednie ahhoz, hogy legyenek konstruktív szakpolitikai viták?

Mivel Magyarországon pártpolitikai uralom van – és ezen nem is nagyon lehet változtatni –, a pártok kezében van az oktatási rendszer felett való rendelkezés lehetősége. Ennélfogva csakis a politikai osztálytól lehetne azt várni, hogy felismerik, az oktatási rendszer minőségének javításának, az ehhez szükséges feltételek biztosításának, valamint az alapvető kérdésekben való megegyezésnek fontosságát. Ezek után szét kellene választani a politikai irányítás feladatait az iskolák mindennapi szakmai működésétől, illetve meg kellene szabni az állam illetékességének határait. Ez a belátás sajnos nem érlelődött meg a magyar politikai osztály egyik csoportjában sem – az iskolarendszer viszont rá van utalva az államra, hiszen nem tudja előteremteni a saját működéséhez szükséges feltételeket. Ez a kiszolgáltatottság nem teszi lehetővé, hogy saját maga számára alakítson ki stabilitást.

Ezzel az elvvel szinte teljesen szembemegy a KLIK kialakítása. Milyen koncepció áll a működése mögött?

Az illetékesek úgy gondolták, hogy a központosítással vissza lehozni a lejtmenetből az oktatást, amennyiben tudják garantálni annak finanszírozását. Azt a következtetést vonták le az elmúlt időszak tapasztalataiból, hogy ez helyi döntési kompetenciával nem megvalósítható, hanem centralizálni kell. Ez a törekvés nem csak a fenntartásban, hanem tantervben, tankönyvekben is megnyilvánul. Hozzá kell tennem, hogy ez nem jó megoldás: nem szabad a központosítást annyira túlhajtani, hogy az autonómia megszűnjön. Az oktatási rendszerben az autonómia egy ugrópont, biztosítása nélkül nem képzelhető el a működése, hiszen lépten-nyomon funkciózavarok lépnek fel, ami önmagában is veszélyezteti a minőségi működést. Az államnak garantált finanszírozást kellett volna vállalnia az iskolák számára, ami nem egyenlő a központosítással. Ha ezeket összekeverjük, akkor nagyban sérülhet az iskola önálló mozgástere olyan területeken is, amelyek viszont létfontosságúak a helyi működés szempontjából.

Szakmai kérdésekben hol kellene végződnie az intézmények autonómiájának?

Az én felfogásom szerint erre egyértelmű a válasz, de ezt nem osztja mindenki. Magyarországon nagyon különbözőek a vélemények arról, hogy egy adott intézményt mekkora önállóság illessen szakmai tekintetben. Szerintem az állam feladata az output-követelmények egyértelmű meghatározása, és ezek a számonkérése – azt már a helyi tantervben kellene meghatározni, hogyan tesz ezeknek eleget az adott intézmény. Ha ezt is egységesítjük, akkor az a probléma marad megoldatlan, hogy az iskoláknak nem saját örökösükkel van dolguk – vagyis a diákság összetétele egy adott helyen nem állandó –, hanem nagyon különböző szociokulturális környezetből érkező gyerekek jelennek meg ugyanabban az intézményben. A társadalmi egyenlőtlenség az iskolarendszerben leképeződik, és ehhez valahogy igazodni kell, mert ez a differenciáltság erősen meghatározza, hogy egy adott iskola milyen ütemben, milyen célok kitűzésével juthat előbbre – a centralizálás nem veszi figyelembe ezeket a sajátosságokat. Uniformizált tervekkel nem lehet elérni, hogy a gyerekek megszerezzék legalább a minimális tudást és képességeket. Ha ezt figyelmen kívül hagyjuk, és azt gondoljuk, hogy valamilyen életkori sajátosság alapján ugyanazt az anyagot meg lehet és meg is kell tanítani mindenkinek, akkor két dolog fog történni: az átlagtól lemaradók funkcionális analfabéták, a jobb környezetből érkezők pedig alulterheltek maradnak. A PISA-vizsgálatok is azt mutatják, hogy ebből kifolyólag mind az alsóbb rétegek, mind a felső néhány százalék alacsony teljesítményszintet produkál az európai átlaghoz képest.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 46 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
OberEnnsinnen
2015. december 01. 14:17
Ferenc, szégyellem, de nem olvastam az interjúdat, bár tisztelem a tudásod és személyedet. Az oktatás, tudjuk, válságban van. A lemaradt országokban, mint nálunk, duplán-triplán. Egy tényezőt kellene felismernie mindenkinek, akik az oktatással kapcsolatban állnak, döntési helyzetben pedig kötelezően: NEM AZ OKTATÁS VAN VÁLSÁGBAN, HANEM A MINDENNAPI KÖRNYEZETÜNK, A VILÁG. No, ehhez az - elsősorban lelket-pszichét-mentális állapotot meghatározó, torzító - válságos világhoz kellene kitalálni, összeállítani "tanterveket"... Ez a tanítás minden fiatalt minden percében a veszélyek tudatosításán túl, a kimenet pozitív, életigenlő tudására tanítson.
szuverén
2015. december 01. 09:45
-"Az oktatási rendszerben az autonómia egy ugrópont" Hagyjuk már ezt az örökös, primitív, hazug önámítást, mellébeszélést. Az "ugrópont" a tanárok, az egyetemi oktatók tudása lenne, ha tudásuk lenne. Kincs, ami nincs! Fölényeskedő, öntelt nagyképűség, bezzeg minden mennyiségben. -Ismerősöm, önképzéssel lett informatikus, egy jó nevű cégnél. Két éve jár szakirányú egyetemre (hogy legyen "papírja" is róla). Elmondása szerint, még egy mondat nem hangzott el, melyet a munkájában hasznosíthatna. -Magyarországon volt két informatikus kongresszus. Egyetlen egyetem sem vett részt rajta. Minek is? Ők tanítanak, tehát nekik nincs mit tanulniuk. Hát, ez itt gond.
egyetmondok
2015. november 30. 22:06
Az oktatási rendszerben létezhető autonómia ellentétes a centrális erőtérrel. Tessék tehát szépen hazamenni Gazsó úr, vagy esetleg cukrászdát nyitni Bécsben,na ott lehet hülyülni ilyen oktatási autonómiákal.
brekker
2015. november 30. 19:03
A mai balliberális oldaltól eltérően Gazsó legalább gondolkozik különböző lehetőségeken, nem csak az ideológiai szöveget mondja fel. A valóság azonban sajnos az, hogy felesleges felsőoktatásra egyre kevésbé lesz szükség, bármennyire fáj is ez az abból élő oktatáspolitikai szakembereknek. Az autonómiát illetően pedig saját autonóm jövedelem nélkül azt követelni, fából vaskarika. Ugyanúgy önkormányzati, mint intézményi szinten.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!